Zorg CRM voor patiëntenwerving
Het feit dat klantrelaties belangrijk zijn, is ondertussen bij ieder bedrijf bekend. Maar hoe zit het met de gezondheidszorg?
Kortom, handel en gezondheidszorg verschillen al alleen door het feit dat klanten eigenlijk patiënten zijn. CRM (Customer Relationship Management) zou dus eigenlijk de verkeerde term zijn, en daarom komt men ook vaak de term Patient Relationship Management (PRM) tegen. Een dergelijk systeem helpt tegemoet te komen aan de behoeften van zorgverleners. Net als andere bedrijfsorganisaties kunnen zorgbedrijven een CRM-systeem gebruiken om het relatiebeheer met hun patiënten aanzienlijk te verbeteren, maar een zorg-CRM biedt ook aanzienlijk meer voordelen waarop we ons willen concentreren.
Concurrentie ook in de gezondheidsindustrie
Het ziekenhuis is niet hetzelfde als een ziekenhuis, en de privatisering van veel eerder openbare instellingen vergroot ook de verschillen in hoe men wordt beheerd. Uiteindelijk realiseren de patiënten, die, indien mogelijk, beslissen op het apparaat dat ze prefereren, dit. Als gevolg hiervan moeten ziekenhuizen en medische praktijken ook up-to-date blijven en voortdurend nieuwe aanbiedingen voor hun patiënten creëren. Niet alleen kan de loyaliteit van patiënten worden versterkt en uitgebreid met een CRM-systeem, maar het kan ook helpen om de bureaucratie aanzienlijk te verminderen. Afspraken worden vaak nog steeds met de hand geschreven in een kalender en rondgedragen, wat vaak vereist dat het om fouten gaat. De patiënt is vooral belangrijk naast een hoogwaardige service en, natuurlijk, optimale gezondheidszorg, evenals de veilige verwerking van hun gegevens.
Aanzienlijke verschillen in CRM in de gezondheidszorg
In principe zijn er twee verschillende CRM-systemen die een rol spelen in de gezondheidssector. Omdat patiënten op twee verschillende manieren worden verworven, vereist dit vaak twee verschillende systemen. Aan de ene kant komen mensen naar een spreekkamer wanneer ze ziek zijn en vinden meestal wat ze zoeken, aan de andere kant worden ze toegevoegd door verwijzing van een andere arts, die een andere vorm van CRM vereist. Het laatste gaat over de relatie met andere instellingen, minder over de patiënten zelf, terwijl het eerste duidelijk op de patiënt is gericht. Het is daarom belangrijk om optimaal met andere faciliteiten te netwerken en de patiënt een optimale service te garanderen. Bovenal speelt de uitwisseling van informatie een belangrijke rol op alle niveaus.
Alle informatie altijd bij je
Er moet voor worden gezorgd dat alles de juiste informatie bij de hand en bij de hand heeft, met inachtneming van het privacybeleid. Mobiel gebruik speelt ook een centrale rol in ziekenhuizen. Al tijdens het bezoek kunnen alle relevante gegevens bijvoorbeeld op een tablet worden bekeken. Met de introductie van het digitale patiëntendossier wordt nog een belangrijk verantwoordelijkheidsgebied voor CRM toegevoegd. Alle opgeslagen gegevens kunnen direct worden bekeken, de patiënt kan via geschikte toepassingen worden gecontacteerd, aan afspraken worden herinnerd, enzovoort. Gezondheidsfaciliteiten kunnen op veel manieren profiteren van een CRM en moeten dergelijke toepassingen niet langer opgeven.
25 september 2019
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
De feestdagen komen er aan: tijd om te focussen op de klantervaring
Moderne bedrijven moeten zich veel meer focussen op het verbeteren van de klantbeleving.
Lees verderPopulariteit van audioreclame blijft toenemen
In een tijdperk waarin we voornamelijk gewend zijn geraakt aan bewegende beelden, laat audioreclame zien dat het nog altijd bijzonder relevant is.
Lees verder