User-generated content blijft aan populariteit winnen
Leer meer over user-generated content, één van de populairste marketingtechnieken van 2024.
De wereld van digitale marketing draait tegenwoordig zo snel, dat het voor velen misschien maar moeilijk bij te houden is. Wij willen u daarom met regelmaat voorzien van de meest recente en relevante ontwikkelingen op het gebied van sales, klantenservice en dus ook marketing. Met vandaag in de spotlights: user-generated content (UGC).
Personalisatie en authenticiteit
Authenticiteit is tegenwoordig één van de belangrijkste termen op het gebied van marketing. De klant wil op een gepersonaliseerde, unieke wijze benaderd worden. Als u ze geen aantrekkelijk voorstel kan doen en de concurrent kan dat wel, dan is voor velen de keuze snel gemaakt.
Steeds meer organisaties zijn dus driftig bezig met manieren waarop ze deze gepersonaliseerde klantbenadering en de bijbehorende authenticiteit ook daadwerkelijk kunnen realiseren. Moderne CRM-systemen brengen ze een heel eind, daar waar het data opslaat en analyseert waardoor men een steeds beter beeld van hun klant krijgt. Zo komt men stukje bij beetje dichter bij een 360-graden klantbeeld.
User-generated content: wat is dat precies?
Eén van de populairste manieren om de merk authenticiteit te verbeteren, is de inzet van user-generated content, afgekort ook wel bekend als UCG. User-generated content is een vorm van content die wordt gecreëerd door gebruikers van het product of de dienst. Deze berichten worden vervolgens door het bedrijf geplaatst of herplaatst op hun eigen sociale kanalen.
Voordelen van user-generated content
Het aantrekkelijke van UCG is dat de organisatie zelf nauwelijks de mouwen moet opstropen; het zijn immers de klanten/gebruikers die de content creëren. Een andere bijkomstigheid van user-generated content is dat het interactie binnen de doelgroep initieert. En word of mouth (in dit geval dan digitaal) is al decennialang één van de krachtigste vormen van marketing die er is.
Een ander voordeel van UCG is dat het ervoor zorgt dat het bedrijf authentieker en benaderbaarder overkomt. Als andere gebruikers laten zien hoe tevreden ze zijn met een product of dienst, is men geneigd om dit sneller te geloven/vertrouwen dan wanneer het bedrijf deze voordelen zelf probeert te belichten.
Het belang van UCG in ons digitale tijdperk
Onbewust hebben we allemaal weleens een vorm van UCG voorbij zien komen. Vaak zijn deze verkleed als online wedstrijden of winacties, waarin social media-gebruikers worden aangespoord om massaal deel te nemen. Hier is dan vaak een prijs aan verbonden, of de video van de winnaar wordt bijvoorbeeld geplaatst op het account van de organisator.
Vooral effectief onder jongeren
User-generated content is met name interessant voor bedrijven of merken die zich richten op de jongere generatie. Zij zijn immers min of meer opgegroeid met sociale media, en zullen zich dan ook sneller herkennen in merken die deze kanalen effectief weten toe te passen.
User-generated content: een voorbeeld
In 2018 deed videogame-ontwikkelaar Epic Games een oproep aan al zijn spelers: neem deel aan de zogeheten ‘Emote Royale Contest’. Hierin werden spelers en social media-gebruikers aangespoord om een dansje te verzinnen en om deze online te plaatsen met een speciale hashtag. De prijs? Het winnende dansje werd vereeuwigd in Fortnite, één van de populairste spellen van de 21e eeuw.
Wat volgde was een stormvloed aan reacties en inzendingen; men ging massaal met de actie aan de haal. Hoewel het toen relatief nieuwe spel al van genoeg aandacht kon genieten, heeft deze actie er destijds hoe dan ook voor gezorgd dat het spel hét online gesprek van de dag was. Een uitstekend voorbeeld van de manier waarop user-generated content tot zijn volle potentie wordt benut.
25 maart 2024
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Vergroot het succes van e-mail campagnes met het CRM-systeem
E-mails maken nog altijd een integraal onderdeel uit van veel marketingcampagnes. Ontdek hoe CRM-software de kwaliteit ervan aanzienlijk kan verbeteren.
Lees verder5 social media-trends die we in de gaten moeten houden (2025)
We bereiden ons voor op een jaar vol nieuwe ontwikkelingen.
Lees verder