Google: third-party cookies verdwijnen voorlopig niet
In een update deelt de techgigant dat de geplande uitfasering voorlopig is uitgesteld.
Eerder dit jaar deed Google een langverwachte mededeling: het zou in de voetstappen van browsers als Safari en Firefox gaan treden en third-party cookies uit Chrome gaan verwijderen. Maar terwijl adverteerders en marketeers volop aan de slag gingen met nieuwe tactieken, deed de zoekgigant onlangs een onverwachte mededeling: third-party cookies gaan voorlopig nergens heen.
Wat zijn third-party cookies ook alweer?
Third-party cookies worden voornamelijk door online adverteerders gebruikt. Het zijn de mededelingen waarmee we geconfronteerd worden als we een website voor het eerst bezoeken. Gaan we akkoord met de cookies, dan geven we de adverteerders toestemming om onze gegevens te bewaren en raadplegen. Deze data wordt vervolgens gebruikt om marketingtechnieken te personaliseren.
Een hot topic
Met regelmaat zijn third-party cookies in de afgelopen jaren en maanden onderwerp van discussie geweest. Het is en blijft een ingewikkeld onderwerp. Reclame op het internet is onvermijdelijk; voor veel websites is het immers hun verdienmodel. Dus als we dan te maken krijgen met reclame, dan hebben we liever dat het iets relevants is (hier komen de third-party cookies in het spel). Maar tegelijkertijd willen we ook niet dat adverteerders zomaar met allerlei persoonlijke gegevens aan de haal gaan.
Google Chrome zou dus in de voetsporen van de eerder genoemde browsers gaan treden. Het was al enige tijd bezig met een alternatief, waar we later op in zullen gaan. Feedback van adverteerders heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ze terug zijn gekomen op hun beslissing. Dat is op zich niet gek: voor Google is dit een belangrijke inkomstenbron.
De uitfasering
Daar waar het plan in eerdere gevallen steeds werd uitgesteld, lijkt het plan nu volledig in de ijskast gezet te zijn. Google spreekt zelf van een "geüpdatete aanpak”, waarin het alsnog wil werken aan het verbeteren van online privacy. Het plan is om gebruikers meer controle te geven over de eigen instellingen en voorkeuren; deze kunnen ze op ieder gegeven moment aanpassen.
Maar wat nu?
Het blijft enigszins onduidelijk wat we nu van de toekomst van cookies in Google Chrome kunnen verwachten. Sommigen zeggen dat ze het voorbeeld van Apple willen volgen. Zij geven hun gebruikers een keuze: mogen adverteerders jouw data raadplegen om hun uitingen te personaliseren?
Het plan van de Privacy Sandbox
Lange tijd leek de Privacy Sandbox de opvolger van de third-party cookie te worden. Maar ook de lancering van dit platform staat voorlopig ‘on hold’. In deze omgeving zouden internetgebruikers de touwtjes in handen krijgen; ze zouden zelf de regie krijgen over hun privacy-instellingen. Adverteerders zouden hen alsnog wel kunnen targeten.
Wat gaan bedrijven hier van merken?
Voorlopig kunnen bedrijven dus zoals vanouds online blijven adverteren. Toch blijft het wijs om altijd vooruit te denken en om nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Velen stappen daarom deels over op een soortgelijke strategie: het verzamelen van first-party data. Hier benadert het de websitebezoeker persoonlijk, en vraagt men of het zijn gegevens op mag slaan.
Hierdoor heeft men zelf controle over de gegevens die het verzamelt, en is het niet langer voor een groot deel afhankelijk van third-party data. We weten namelijk niet wat de toekomst zal brengen; het is niet zeker of de third-party cookies uiteindelijk alsnog uit Google Chrome zullen verdwijnen.
Bron
Google: ‘A new path for Privacy Sandbox on the web’ - 22 juli 2024.
13 augustus 2024
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
De feestdagen komen er aan: tijd om te focussen op de klantervaring
Moderne bedrijven moeten zich veel meer focussen op het verbeteren van de klantbeleving.
Lees verderPopulariteit van audioreclame blijft toenemen
In een tijdperk waarin we voornamelijk gewend zijn geraakt aan bewegende beelden, laat audioreclame zien dat het nog altijd bijzonder relevant is.
Lees verder