Stel uw klanten centraal met Artificial Intelligence
In dit artikel laten wij u zien hoe uw organisatie zich beter kan focussen op uw klant met behulp van kunstmatige intelligentie.
Artificial Intelligence en met name de nieuwe generatieve AI’s ontwikkelen zich in een razend tempo. In dit artikel kijken wij naar de manier waarop bedrijven kunnen profiteren van AI-ondersteunde functionaliteiten binnen het CRM-systeem.
Voorbeelden van AI-toepassingen
Chatbots zijn één van de meest populaire voorbeelden van Artificial Intelligence. AI-chatbots zijn in staat om uw personeel op de klantenservice te ondersteunen. Moderne chatbots zijn vaak in staat om minder complexe vragen van klanten te beantwoorden, zonder handmatige tussenkomst. De AI maakt in dat geval gebruik van de gegevens in uw centrale database, of van de door u vooraf opgestelde antwoorden op veelgestelde vragen.
Mocht menselijke ondersteuning toch nodig zijn, dan informeert het systeem de gebruiker en wordt de klant doorverbonden naar één van uw medewerkers.
Gerelateerd: “Alles over de huidige staat van de AI-markt”
Het hoofddoel van de inzet van chatbots is om de wachttijden voor de klant in te korten. Toch is dit slechts één van de vele mogelijkheden van AI. Door de huidige belangstelling voor kunstmatige intelligentie is het nog maar de vraag wat de toekomst van chatbots voor ons in petto heeft. Maar wat heeft dit allemaal te maken met klantgerichtheid?
Wat is klantgerichtheid?
Klantgerichtheid gaat over het centraal stellen en prioriteren van de klant. Wat voorheen voornamelijk belangrijk was in de dienstensector, is het in deze tijden van hoge klantverwachtingen ook in andere sectoren van groot belang geworden. Om uw klanten succesvol te kunnen bedienen, moet u eerst de verwachtingen en behoeften van uw klanten begrijpen.
Enerzijds gaat het om wat klanten belangrijk vinden aan uw producten en/of diensten, waarom hebben ze iets aan u? Anderzijds gaat het ook om de manier waarop u met uw klant in contact treedt en via welk kanaal u dit besluit te doen. Pas wanneer u een goed en duidelijk antwoord kan geven op de bovenstaande punten, bent u écht klantgericht bezig.
Gerelateerd: “Een gebrek aan servicegerichtheid: 3 actuele voorbeelden”
Focus op de klant en de rol van AI
De functionaliteiten van Artificial Intelligence kunnen u hierbij helpen. Slimme CRM-tools zoals een Customer Data Platform kunnen gegevens uit klantinteracties via verscheidene kanalen (e-mail, social media, website, etc.) automatisch evalueren en patronen/verbanden herkennen. Hierdoor kunt u uw doelgroep beter segmenteren en krijgt u een beter begrip van de behoeften van uw klant.
Binnen de meest uiteenlopende sectoren is de concurrentie alleen maar aan het toenemen. Het gaat dus niet langer meer om een simpel vraag-en-aanbod, maar ook om een op maat gemaakte klantbenadering. Voor een vergelijkbaar product kan men namelijk vaak ook terecht bij één van uw concurrenten.
De tijd van massacommunicatie en hopen dat de boodschap bij uw klant belandt, is voorbij. Heel veel organisaties maken bijvoorbeeld al gebruik van geautomatiseerde, AI-ondersteunde productaanbevelingen die een klant ontvangt op basis van eerder koopgedrag of bekeken producten. Dit is slechts één van de vele manieren waarop u kan profiteren van AI-driven CRM-software en het is nog maar de vraag wat de toekomst ons zal brengen.
18 oktober 2023
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
De feestdagen komen er aan: tijd om te focussen op de klantervaring
Moderne bedrijven moeten zich veel meer focussen op het verbeteren van de klantbeleving.
Lees verderPopulariteit van audioreclame blijft toenemen
In een tijdperk waarin we voornamelijk gewend zijn geraakt aan bewegende beelden, laat audioreclame zien dat het nog altijd bijzonder relevant is.
Lees verder