Spraakassistenten: de nieuwste trend in sales?
Sommigen zullen op dagelijkse basis gebruikmaken van digitale assistenten, maar hoe zit het met de mogelijke toepassingen op het gebied van sales?
Steeds meer organisaties zijn druk op zoek naar manieren om kunstmatige intelligentie (AI) in te zetten ter ondersteuning van de eigen bedrijfsactiviteiten. Het kan immers een enorme verrijking zijn van de software die salesafdelingen dagelijks gebruiken. Ook op het gebied van Customer Relationship Management (CRM) of in retail worden de voordelen van de technologie al enige tijd erkend. Daarnaast maken veel bedrijven al gebruik van chatbots op het gebied van customer support, zowel op de eigen website als op social media.
Stemassistenten in onze eigen woonomgeving
Kunstmatige intelligentie heeft ondertussen dus al lang en breed zijn plekje gevonden op de werkvloer. In ons eigen huis wordt ook al volop gebruikgemaakt van de slimme technologieën: bijvoorbeeld in de vorm van een spraakassistent, met Amazons Alexa wellicht als bekendste voorbeeld.
Velen gebruiken de stembediening om eenvoudig, snel, maar vooral zonder handmatige inbreng bepaalde handelingen uit te voeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het afspelen van muziek, iets toevoegen aan de boodschappenlijst of om het antwoord op een bepaalde vraag terug te vinden op het internet.
Toepassingsmogelijkheden op de werkvloer
Toch lijkt de populariteit van deze spraakassistenten op de werkvloer nog enigszins gematigd te zijn. En dat terwijl het in potentie van enorme toegevoegde waarde zou kunnen zijn. Laten we daarom eens kijken naar twee manieren waarop spraakassistenten de software voor sales zouden kunnen verrijken.
#1. Ondersteuning van de buitendienst
Een buitendienst-verkoper is in principe altijd onderweg. Ze gaan op bezoek bij nieuwe prospects, of gaan langs bij bestaande klanten om de onderlinge relatie warm te houden. Stel dat een stemassistent gekoppeld zou worden aan CRM-software, dan zou het kunnen fungeren als een modern dicteerapparaat voor buitendienst-verkopers. Het neemt dan niet enkel het gesproken woord op, maar zet het ook om in tekst en voegt deze gegevens direct toe aan het profiel van de klant.
#2. Naslagwerk
Een verkoper moet zijn/haar product of dienst door en door kennen. Toch kan het voorkomen dat ze, bijvoorbeeld voorafgaand aan een belangrijke sales afspraak, even kort hun kennis willen opfrissen. In dat geval kan de spraakassistent geraadpleegd worden, en bespaart men tijd en moeite. Ze hoeven immers niet zelfstandig naar de informatie op zoek te gaan.
Customer support
Sommigen van ons zijn wellicht weleens in aanraking geweest met een artificiële assistent. Deze vorm van kunstmatige intelligentie wordt doorgaans ingezet op een customer support-afdeling, waarbij het fungeert als eerste aanspreekpunt.
Het kan namelijk zijn dat een vraag eigenlijk vrij eenvoudig te beantwoorden is, en dat de beller niet per se met een menselijke medewerker hoeft te spreken. Deze methode kent twee voordelen: niet alleen is de klant sneller en efficiënter geholpen, het neemt ook een flinke berg werk uit handen van de klantenservicemedewerkers. Ook in dit geval kan de AI zodanig ingesteld worden dat het een gesprek direct vastlegt in het klantprofiel in het CRM-systeem.
Concluderend
Het voorbeeld van customer support laat dus zien dat spraakassistenten absoluut van toegevoegde waarde kunnen zijn. Het is dan ook te hopen dat de twee eerder besproken voorbeelden ook op salesgebied steeds vaker en efficiënter toegepast zouden kunnen worden. Het is immers maar wederom gebleken dat AI uitstekend ondersteuning kan bieden bij alle vakgebieden met direct klantcontact.
6 februari 2024
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
De feestdagen komen er aan: tijd om te focussen op de klantervaring
Moderne bedrijven moeten zich veel meer focussen op het verbeteren van de klantbeleving.
Lees verderPopulariteit van audioreclame blijft toenemen
In een tijdperk waarin we voornamelijk gewend zijn geraakt aan bewegende beelden, laat audioreclame zien dat het nog altijd bijzonder relevant is.
Lees verder