5 social media-trends die we in de gaten moeten houden (2025)
We bereiden ons voor op een jaar vol nieuwe ontwikkelingen.
Met de kerstdagen en jaarwisseling in zicht, is de tijd weer aangebroken om langzaam maar zeker het vizier op het nieuwe jaar te richten. In dit artikel kijken we naar trends en ontwikkelingen op social media. Zo kunnen we goed voorbereid het nieuwe jaar ingaan.
1 | Algoritmen en personalisatie
Eén van de belangrijkste online trends van het afgelopen jaar, was het toenemende belang van hyperpersonalisatie. Online platforms als Instagram en TikTok weten precies wat we kijken en belangrijker: wat we leuk vinden. Hun algoritmen pakken vervolgens door. Heb je zojuist een compilatie van schattige katten en honden gekeken? Dan is de kans groot dat we een paar scrolls verder weer in aanraking komen met vergelijkbare content.
Deze trend slaat heel erg aan op een maatschappelijke ontwikkeling die we hebben doorgemaakt. Het tijdperk van massacommunicatie is namelijk voorbij: we willen dat bedrijven inspelen op onze persoonlijke behoeften. We zijn namelijk geen nummertje.
Inspelen op zoekresultaten
Maar hoe kunnen bedrijven effectief inspelen op deze ontwikkeling? De social media-trends in 2025 zullen het nog belangrijker maken om creatief en uniek te zijn. Dat is namelijk dé manier om boven de rest uit te springen.
Een andere manier om jezelf te onderscheiden, is door slim gebruik te maken van de zoekfuncties op sociale kanalen. Door de juiste sleutelwoorden te gebruiken en jezelf te verplaatsen in de online zoektocht van je klant, is de kans een stuk groter dat de boodschappen ook daadwerkelijk de gewenste personen bereiken.
Ieder kanaal heeft een andere doelgroep
Het is overigens wel belangrijk om te onthouden dat geen enkel kanaal hetzelfde is. De content die je deelt op TikTok, zal waarschijnlijk niet geschikt zijn voor LinkedIn. Het is daarom belangrijk om je doelgroep per kanaal te identificeren, en om niet zomaar al het marketingmateriaal lukraak op alle kanalen tegelijk te plaatsen.
Gerelateerd: ‘Marketeers vertrouwen steeds vaker op impressiekanalen’
2 | Authentieke content
Eerder hadden we het al even over creativiteit en authenticiteit. Voeg daar nog eerlijkheid aan toe, en we kijken naar de perfecte mix voor de aard van je content op sociale media. Niemand zit te wachten op een perfect bedrijf dat doet alsof ze nooit iets verkeerd doen. Ze willen zichzelf in het bedrijf herkennen.
User-generated content
Eén van de perfecte manieren om je content zo authentiek mogelijk te maken, is door gebruik te maken van user-generated content. Hier geven we de regie aan de klant: bedenk een leuke actie en roep klanten op om deel te nemen. Zo wordt niet alleen de naamsbekendheid van het bedrijf vergroot; klanten zullen zich ook meer verbonden voelen. Vergeet ook niet om bijdragers te belonen, met bijvoorbeeld een winactie of door kortingscodes uit te delen.
Communities
Een andere manier om klanten nauwer te betrekken, is door middel van communities. Van een Facebookgroep, tot de inzet van hashtags: het is belangrijk dat klanten weten waar ze je online terug kunnen vinden. Deel hier nieuws over nieuwe producten of kortingsacties, dit zal er immers voor zorgen dat ze ook daadwerkelijk terugkomen om op de hoogte te blijven.
Micro-marketing
We hebben allemaal weleens gehoord van influencer marketing. Bedrijven werken samen met bekende gezichten, om hun product of dienst bij een groter publiek onder de aandacht te brengen. Zeer effectief, maar niet voor iedereen haalbaar.
Zeker voor bedrijven met wat minder grote marketingbudgetten, zal micro marketing in het nieuwe jaar een belangrijke rol kunnen spelen. Deze marketingtechniek wordt gebruikt om kleinere, soms zelfs niche doelgroepen aan te boren. Deze kleine groep deelt een gezamenlijke passie en als jouw dienst of product hierop aan kan sluiten, is dit de perfecte plek om met hen in contact te komen. Als reisorganisatie kan het bijvoorbeeld erg interessant zijn om in contact te komen met een Instagram-pagina die is toegewijd aan het delen van vakantietips.
3 | Social commerce
E-commerce is al enige tijd niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. We bestellen massaal op webshops, zodat we zonder moeite allerlei nieuwe dingen kunnen bestellen. Maar steeds vaker worden we ook in staat gesteld om deze bestelling via social media te plaatsen. Dit wordt ook wel social commerce genoemd.
Dankzij social commerce zijn we in staat om een aankoop te doen, zonder dat we het sociale medium ook maar hoeven te verlaten. En steeds meer platforms proberen dit een integrale functie van hun kanaal te maken; een ontwikkeling die in het nieuwe jaar alleen maar verder zal toenemen.
4 | Kort, maar krachtig
Als we naar de schermtijd van de gemiddelde Nederlander zouden kijken, dan is de kans groot dat er een impressiekanaal in de top drie staat. Impressiekanalen zijn platforms als Instagram, TikTok, enzovoorts. Wat deze social media-kanalen vooral gemeen hebben, is dat ze focussen op short-form content. Oftewel foto’s die meteen een verhaal vertellen, of video’s die niet langer dan 30 seconden duren.
Het wordt dus van bedrijven verwacht dat ze met deze trend meebewegen. Een ingewikkelde en lange video, daar zit de consument eigenlijk niet meer op te wachten. In 2025 wordt de kunst van een kort, maar krachtig verhaal dus alleen maar belangrijker.
5 | AI: wat anders?
We hebben het onderwerp vier trends lang ‘vermeden’, maar wisten eigenlijk allemaal al dat we er niet aan zouden ontkomen: AI, voor sommigen beter bekend als kunstmatige intelligentie. Toch hebben we het ook weer wel over AI gehad, bijvoorbeeld toen we het hadden over algoritmen. Eigenlijk benadrukt dit daarom heel goed de rol van AI: het is er, zelfs als we het soms niet direct merken.
Er wordt dan ook verwacht dat AI in 2025 voor veel bedrijven nog belangrijker zal worden. Zo kunnen ze worden ingezet om content te bedenken of te creëren. Maar ze worden ook gebruikt om relevante data te analyseren, waardoor je een steeds beter beeld van je online doelgroep kan krijgen. Bedrijven die weten hoe hun doelgroep zich online gedraagt en waarnaar zij op zoek zijn, zullen hun boodschappen hier perfect op af kunnen stemmen.
CRM is en blijft onmisbaar in 2025
Al met al staat ons weer een interessant (online) jaar te wachten. Eén ding is in ieder geval zeker: om online succesvol te kunnen zijn, moeten bedrijven weten waar hun klanten behoefte aan hebben. En er is geen betere manier om hierachter te komen, dan via het CRM-systeem.
De taak van het CRM-systeem
Software ter ondersteuning van Customer Relationship Management (CRM) kent twee cruciale functies. De eerste is de automatisering van handmatige taken, het invoeren van contactgegevens bijvoorbeeld. Dit zorgt ervoor dat medewerkers meer tijd over hebben om te investeren in iets belangrijkers: het helpen van een klant, bijvoorbeeld.
De tweede functie van het CRM-systeem is de verzameling en analyse van gegevens. Alle data die wordt vastgelegd in het systeem, zegt iets over het doen en laten van de klant. Door deze gegevens samen te brengen en te analyseren, krijgen gebruikers meer grip op de behoeften van de klant. En dat wordt een onmisbaar inzicht in 2025.
23 december 2024
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Praktische toepassingen van AI: KLM wil reizen leuker maken
Lees hier hoe onze nationale luchtvaartmaatschappij van plan is om de voordelen van AI toe te passen.
Lees verderWebwinkels stellen teleur: bereikbaarheid krijgt onvoldoende
In een tijdperk waarin de klantervaring belangrijker is dan ooit, slaan veel grote bedrijven de plank flink mis.
Lees verder