Salesforce Marketing Cloud Growth: CRM, data en AI voor MKB
De nieuwste editie van het softwarepakket moet het midden- en kleinbedrijf gaan ondersteunen bij de efficiënte groei van hun organisatie.
BI-tools, artificial intelligence en Customer Relationship Management.. op het eerste oog dure woorden, waarvan sommigen misschien zullen denken: ‘dat zal vast niet voor het MKB zijn’. Maar niets blijkt minder waar, zo vindt ook softwareontwikkelaar Salesforce. Met deze uitbreiding van hun zogeheten Marketing Cloud, wil de Amerikaanse techgigant deze technologische ontwikkelingen voor ieder bedrijf toegankelijk maken, ongeacht het formaat. CRM voor MKB kan bedrijven namelijk naar nieuwe hoogten tillen.
Lees ook: “CRM-systemen voor MKB’s: Een Expertgids”
Marketing Cloud Growth
Marketing Cloud Growth, de nieuwste editie van Marketing Cloud (het digitale marketingplatform van Salesforce), verbindt marketing automation met verschillende bedrijfsgebieden zoals sales, klantenservice en commerce. Omdat al deze bedrijfsgebieden onderdeel uitmaken van dezelfde omgeving, namelijk Einstein 1, zijn ze eenvoudig in staat om relevante data met elkaar uit te wisselen. Marketingactiviteiten worden hierdoor ondersteund door relevante data, afkomstig uit de eigen organisatie. Hierdoor zijn bedrijven nog beter in staat om hun doelgroep effectief te bereiken.
De cijfers
Salesforce is natuurlijk niet zonder gedegen onderzoek tot deze conclusie gekomen. Volgens hen maakt 51% van de marketeers gebruik van generatieve AI om te ondersteunen bij alledaagse taken. Maar, zonder toegang tot bedrijfsrelevante gegevens zal het potentieel van de slimme technologie nooit voor de volle 100% benut kunnen worden. Pas wanneer AI toegang heeft tot de relevante data binnen het bedrijf, zal het volledig in staat zijn om te ondersteunen bij alledaagse activiteiten zoals contentcreatie en het opstellen/beantwoorden van e-mails.
Ambitieus, maar zonder handvatten
Steve Hammond, EVP en General Manager van Marketing Cloud, licht toe:
“Marketeers willen AI toepassen om de creativiteit te stimuleren, de efficiëntie te verbeteren en hun bedrijf te laten groeien, maar missen doorgaans de noodzakelijke data om tot deze nauwkeurige en betrouwbare resultaten te komen. Door CRM, AI en data op één plek samen te brengen, stellen deze innovaties bedrijven in staat om overtuigende en verbindende ervaringen te bieden, die klanten tegenwoordig verwachten.”
Toepassingsmogelijkheden
Het idee is dat de generatieve AI uw bedrijfsdata zal raadplegen om de volgende processen te optimaliseren:
- Klantsegmentatie: het identificeren van verschillende groepen binnen uw doelgroep of klantenbestand, zodat zij nog specifieker benaderd kunnen worden.
- Contentcreatie: ondersteuning bij het uitwerken van marketingcampagnes en andere vormen van content.
- Personalisering: met inzicht in de contact- en aankoopgeschiedenis van een klant, kan AI de klantbenadering verder personaliseren.
- Projectmanagement: real-time verslaglegging en evaluatie van uw marketingactiviteiten.
Al deze toepassingsmogelijkheden zullen er uiteindelijk voor zorgen dat u een steeds beter beeld krijgt van uw klant, en niet geheel onbelangrijk: diens wensen en behoeften. Deze inzichten zullen u vervolgens in staat stellen om hen nog persoonlijker te benaderen, iets wat in deze competitieve markt weleens het verschil zou kunnen maken.
Gerelateerd: “Dit zijn dé (online) marketing trends van 2024”
In eerste instantie zal Salesforce de nieuwe applicatie uitrollen in de Verenigde Staten en Canada. Uiteraard is het plan om Marketing Cloud Growth op een later moment ook in Europa beschikbaar te stellen.
Bron
Salesforce: ‘Salesforce Offers New Marketing Cloud Edition to Help Small Businesses Grow Faster Using Trusted AI’ - 20 februari 2024.
29 februari 2024
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Vergroot het succes van e-mail campagnes met het CRM-systeem
E-mails maken nog altijd een integraal onderdeel uit van veel marketingcampagnes. Ontdek hoe CRM-software de kwaliteit ervan aanzienlijk kan verbeteren.
Lees verder5 social media-trends die we in de gaten moeten houden (2025)
We bereiden ons voor op een jaar vol nieuwe ontwikkelingen.
Lees verder