Populariteit van audioreclame blijft toenemen
In een tijdperk waarin we voornamelijk gewend zijn geraakt aan bewegende beelden, laat audioreclame zien dat het nog altijd bijzonder relevant is.
TikTok, YouTube, Facebook en Instagram.. deze razendpopulaire kanalen hebben in ieder geval één ding gemeen: ze focussen zich namelijk allemaal voor een groot deel op visuele content. Afbeeldingen en video’s domineren ons dagelijks online leven. Voor adverteerders biedt het immers een goede mogelijkheid om producten, diensten en de kernwaarden van het bedrijf te laten zien.
Dan zouden we dus denken dat de markt voor audio-reclame, bijvoorbeeld op de radio, in populariteit gekelderd is. Maar niet is minder waar, zo blijkt uit recent onderzoek van Audify over bestedingen aan audioreclame.
Een hoogtepunt voor audioreclame
Uit dit onderzoek blijkt dat audioreclame volledig in de lift zit. Sterker nog, het bereikte onlangs een nieuwe mijlpaal: in het derde kwartaal van dit jaar werd maar liefst 50,1 miljoen euro in audioreclame geïnvesteerd. Dit betekende een stijging van 3,7% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.
Retail op één
Als er wordt gekeken naar de investeringen per sector, dan staat retail op de eerste plaats. Zij waren namelijk verantwoordelijk voor bijna één derde (28%) van alle commercials. We zien dus dat audioreclame een belangrijk onderdeel uitmaakt van retail marketing. De retailbranche werd gevolgd door financiële dienstverlening met 13% en Telecom/ICT met 10%.
Waar komt dit succes vandaan?
Volgens Liedewij Hentenaar, directeur van Audify, bevestigt deze groei de kracht en effectiviteit van audioreclame.
De NMO Audiomonitor bewijst dat live radio 87% van de dagelijkse luistertijd op reclamedragende audio beslaat en samen met podcast 91% van het luistervolume vormt. Met deze sterke cijfers is de audioreclamemarkt een dominante speler binnen het Nederlandse reclamelandschap en bovendien een essentieel massamedium voor merken die hun boodschap krachtig willen overbrengen. Voor merken die écht gehoord willen worden, is audioreclame onmisbaar. Het biedt een unieke kans om een breed publiek te bereiken en top of mind te blijven of te worden.
De rol van het CRM-systeem
De kracht van audioreclame kan dus niet langer ontkend worden. Maar het is tegelijkertijd niet iets waarmee men zomaar even aan de slag kan gaan. Om te weten waar uw doelgroep naar luistert, of waar ze dus in andere woorden terug te vinden zijn, moet u uw (potentiële) klant door en door kennen. En dat is waar CRM-software goed van pas kan komen.
Zicht op de wensen en behoeften van uw doelgroep
Zoals de bovenstaande zin al zegt, voorziet het Customer Relationship Management-systeem haar gebruikers van waardevolle inzichten in het doen en laten van hun doelgroep. Als we kijken naar de inzet van audioreclame, is dit een cruciaal inzicht. U moet namelijk precies weten waar en wanneer uw doelgroep het beste te bereiken is, anders zal de reclame volledig aan hen voorbij gaan.
Wilt u meer leren over de voordelen en toepassingsmogelijkheden van CRM-software? Klik dan hier.
Bron
Audify: ‘Audioreclame verbreekt opnieuw record’ - 24 oktober 2024
31 oktober 2024
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
De feestdagen komen er aan: tijd om te focussen op de klantervaring
Moderne bedrijven moeten zich veel meer focussen op het verbeteren van de klantbeleving.
Lees verderCode Telemarketing herzien: nieuwe regels benadrukken het belang van CRM-software
De nieuwe regelgeving, die na goedkeuring door de Stichting Reclame Code op 15 oktober van kracht is gegaan, geeft consumenten meer controle over hun eigen rechten.
Lees verder