Dit zijn dé (online) marketing trends van 2024

Organic marketing, social commerce, authenticiteit en de aanhoudende opmars van kunstmatige intelligentie: dit zijn de trends waar marketeers in 2024 op moeten letten.

Er is bijna geen vakgebied dat te maken krijgt met zoveel veranderingen en innovaties als marketing. Daar waar men nog niet eens al te lang geleden nog volledig inzette op de traditionele media, hebben ze inmiddels bijna noodgedwongen kennis moeten maken met influencer marketing, sociale media en kunstmatige intelligentie. Om maar een paar voorbeelden te noemen. 

2023 was dan, zoals bijna altijd, wederom een turbulent jaar voor het vakgebied marketing. Menig marketingafdeling zal, vrijwillig of niet, te maken hebben gehad met kunstmatige intelligentie. Velen zullen dan ook hebben erkend hoe nuttig het kan zijn bij de ondersteuning van de dagelijkse werkzaamheden. 

In onze reeks over de belangrijkste digitale trends en technologische ontwikkelingen in 2024 belichten we telkens een aantal relevante veranderingen per vakgebied. Met dit keer marketing in de schijnwerpers. 

#1 - Artificiële Intelligentie (AI)

Het zal waarschijnlijk niemand ontgaan zijn: 2023 was hét jaar van Artificial Intelligence (AI). De opmars van (generatieve) AI lijkt in 2024 niet tot stilstand te komen. 

Integendeel: met name in marketing kan generatieve AI het verschil maken. Marketeers zijn nu in staat om bepaalde taken zoals het samenvatten van teksten, het schrijven van introducties en het brainstormen voor nieuwe ideeën aan AI over te dragen.

Toch zullen we moeten afwachten wat het precies gaat brengen, de totstandkoming van de AI Act zal wellicht wat veranderingen met zich mee gaan brengen. En hoewel AI vaak, niet altijd op positieve wijze, het gesprek van de dag is geweest, lijken we er simpelweg niet meer omheen te kunnen. Hopelijk kunnen we in 2024 allemaal op een eerlijke en integere wijze blijven genieten van al het moois dat AI ons kan bieden.

#2 - Transparantie en persoonlijkheid

De mens zit anno 2024 wellicht vaker naar een scherm te staren, dan ooit tevoren. De overvloed aan content op verschillende sociale media heeft ervoor gezorgd dat we bijna niet meer zonder kunnen. 

Veel merken en bedrijven proberen ondertussen hun slag te slaan uit deze trend. Analysemogelijkheden in een CRM bieden inzichten in het online gedrag van de doelgroep, waardoor men precies weet waar zij zich bevinden. Maar de consument bestoken met weinig impactvolle content, lijkt in 2024 verleden tijd te gaan worden. 

Het wordt daarom ook steeds belangrijker om als organisatie te laten zien waar u voor staat. U zal (figuurlijk) aan iedere potentiële klant moeten laten zien waarom u voor hen de beste keuze bent. Mochten zij zich daar namelijk niet in kunnen vinden of straalt u dit niet duidelijk genoeg uit, dan is de keuze reuze en zijn ze zo overgestapt naar een ander.

Gerelateerd: “Verhoog uw klantloyaliteit met retentie marketing 

User-generated content

Eén van de vele manieren om de authenticiteit van uw merk te verbeteren, is de inzet van user-generated content (UCG). Dit omvat iedere vorm van content die wordt gemaakt door gebruikers, met name op sociale netwerken.

Niet alleen is dit doorgaans vele malen goedkoper dan allerlei dure advertentiecampagnes, het zorgt er ook voor dat uw bedrijf 'relatable' is, of in andere woorden: mensen kunnen zich in het merk herkennen. Zo zal een jongere zich automatisch sneller aangesproken voelen door de boodschap van een andere jongere, dan een boodschap van iemand waar hij of zij zich niet direct mee identificeert. 

#3 - Social commerce

De aanschaf van een nieuw product is eenvoudiger dan ooit. Met slechts een paar drukken op de knop heeft iemand een nieuwe outfit, laptop of zelfs maaltijd voor zichzelf gekocht. E-commerce en online retailers bestaan natuurlijk al een langere tijd, maar social commerce is wat dat betreft iets nieuwer. Maar het wordt wel iets om in 2024 in de gaten te houden. 

Social commerce stelt gebruikers van social media in staat om eenvoudig producten of diensten aan te schaffen. Daar waar men vroeger adverteerde en de consument door moest verwijzen naar de bedrijfswebsite om een aankoop te doen, beginnen deze processen steeds meer samen te smelten. 

Wellicht ook interessant: “Hoe u uw klantacquisitie kunt optimaliseren met CRM

Het is uiteindelijk altijd maar de vraag of de voorspelde trends in de loop van het jaar ook daadwerkelijk aanhouden. Maar met de toenemende vraag naar een gepersonaliseerde, authentieke en effectieve benadering van marketing in het vooruitzicht, lijkt het weer een interessant jaar te gaan worden. 

18 januari 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

De feestdagen komen er aan: tijd om te focussen op de klantervaring

Moderne bedrijven moeten zich veel meer focussen op het verbeteren van de klantbeleving.

Lees verder

Populariteit van audioreclame blijft toenemen

In een tijdperk waarin we voornamelijk gewend zijn geraakt aan bewegende beelden, laat audioreclame zien dat het nog altijd bijzonder relevant is.

Lees verder