Marketeers vertrouwen steeds vaker op impressiekanalen
Er wordt steeds meer geïnvesteerd in platforms als YouTube en TikTok.
In een continu veranderend medialandschap is het soms lastig om precies te weten welke kanalen nu precies het populairst zijn. De ene dag heeft iedereen het over YouTube en TikTok als marketingtool; de volgende wordt er weer druk gefocust op SEO- en SEA-strategieën.
Uit onderzoek van Billy Grace, een onafhankelijk platform dat zich specialiseert in het managen van online advertenties, is gebleken dat zogeheten impressiekanalen steeds belangrijker en interessanter worden voor bedrijven. Dit onderzoek vond plaats onder ruim 250 marketeers, en wij kijken met u naar de belangrijkste uitgangspunten.
Wat zijn impressiekanalen?
Impressiekanalen zijn dus platforms waarop, de naam zegt het eigenlijk al, het gaat om de eerste impressie die u achterlaat. Een nietsvermoedende consument komt op dit kanaal tijdens het scrollen in aanraking met uw bedrijf; een goede eerste indruk is dus van cruciaal belang. Maakt u deze niet, dan scrollen ze namelijk zonder enige twijfel door en is uw poging om hen te bereiken onsuccesvol gebleken.
Steeds meer budget
Het eerder genoemde onderzoek wijst uit dat de respondenten maar liefst 75% meer advertentiebudget hebben gespendeerd aan één van de populairste kanalen van het moment: TikTok. De CEO van Billy Grace, Mitch Voskuilen, kijkt niet op van deze ontwikkeling: “TikTok is een relatief nieuw advertentiekanaal, dus in dat opzicht is het niet verwonderlijk dat het populairder is bij adverteerders… Het zijn allemaal zogenoemde impressiekanalen, in tegenstelling tot zoekwoord-advertenties, die zich meer richten op de conversie.”
Een sprint, en geen marathon?
Traditioneel gezien focussen veel bedrijven (logischerwijs) op het einde van een salestraject. U wilt iets verkopen, dus het grootste deel van de aandacht gaat op aan een strategie die deze conversie waar moet maken. Adverteren via bepaalde zoekwoorden is hier al jarenlang de populairste strategie voor: een consument zoekt op een bepaald keyword en voilà, daar is uw website die het antwoord op al hun vragen moet bieden.
En hoewel zeer effectief, is dit tegelijkertijd een bijzonder intensieve tak van marketing. Het vereist veel tijd en dus ook budget; en dan hebben we het nog niet gehad over de moordende concurrentie die veel bedrijven ervaren op een bepaald sleutelwoord.
Focus op de kennismaking
Voor veel marketeers heeft dit de interesse in de zogeheten impressiekanalen aangewakkerd. De impact van deze kanalen kan immers sneller bereikt en gemeten worden; een goede video kan al het verschil maken.
Daarnaast zijn deze platforms steeds in ontwikkeling en passen ze zich aan om zichzelf nog aantrekkelijker te maken voor adverteerders. Zo bieden veel platforms tegenwoordig de mogelijkheid om vanuit de app een aankoop te doen in de webshop van een adverteerder. Men plaatst de bestelling en kan vervolgens weer lekker doorscrollen, zonder dat het de app hoeft te verlaten.
De rol van de creatieveling
Impressiekanalen vragen dus een creatieve houding: het is belangrijk dat u, in de zee van content, uzelf kan onderscheiden van de rest. In een tijdperk waarin AI steeds meer de boventoon lijkt te voeren, is dit dus een kans voor de marketeer. Het is tijd dat zij hun kans grijpen en de consument op een creatieve manier weet te overtuigen van hun dienst en/of product.
De wereld draait op data
Zoals wel vaker is het ook voor impressiekanalen belangrijk dat u niet lukraak aan de slag gaat. Deze strategieën vereisen tijd en planning, maar belangrijker nog: data.
Alles valt of staat met de data die u tot uw beschikking heeft. Welke impressiekanalen zijn namelijk het populairst onder uw doelgroep en welke insteek moet uw content hebben? Zonder zicht op uw doelgroep weet u deze vragen waarschijnlijk niet te beantwoorden en zal de impact van uw inspanningen op het impressiekanaal een stuk lager zijn.
Hoe kan een CRM-systeem hierbij helpen?
In dit datagedreven tijdperk is het dus van cruciaal belang dat marketeers en bedrijven beschikken over een solide database, met daarin alle relevante gegevens over het gedrag en de behoeften van hun klanten en doelgroep.
En dat is dan ook precies de rol die het CRM-systeem vervult. De inzichten uit dit systeem zullen u helpen om een échte indruk achter te laten bij uw doelgroep. YouTube-marketing, TikTok-marketing.. het succes van uw inspanningen valt en staat met de manier waarop u CRM-software in uw alledaagse bezigheden heeft geïmplementeerd.
Bron
Marketingtribune: ‘Onderzoek: TikTok en YouTube populair bij marketeers’ - 8 augustus 2024.
3 oktober 2024
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
De feestdagen komen er aan: tijd om te focussen op de klantervaring
Moderne bedrijven moeten zich veel meer focussen op het verbeteren van de klantbeleving.
Lees verderPopulariteit van audioreclame blijft toenemen
In een tijdperk waarin we voornamelijk gewend zijn geraakt aan bewegende beelden, laat audioreclame zien dat het nog altijd bijzonder relevant is.
Lees verder