Kunstmatige intelligentie in de horeca?

Technologie in de horeca: wat is het potentieel van kunstmatige intelligentie in deze sector?

Kunstmatige intelligentie is nog altijd enorm trendy. Veel industrieën maken inmiddels volop gebruik van de slimme softwareoplossingen, en profiteren van de voordelen die daarmee gepaard gaan. De mogelijkheden zijn enorm, maar toch zien we kunstmatige intelligentie nog maar weinig terug in de horecabranche. En dat terwijl horeca software in de afgelopen jaren een cruciale rol in de dagelijkse gang van zaken is gaan spelen.

Hoewel sommige grote ketens de tools steeds meer aan het ontdekken zijn, wordt het toch nog weinig gebruikt, vooral in kleine bedrijven. De meesten zullen AI immers niet associëren met deze branche. Toch lijkt het niet alsof de ‘AI-hype’ snel zal gaan afnemen. Wij willen u daarom voorzien van een aantal manieren waarop de horecabranche toch kan profiteren van de inzet van kunstmatige intelligentie. 

Optimaliseer planning, inkoop & marketing

Laten we eerst eens kijken naar één van de meest bekende vormen van horeca: restaurants. Hier kunnen AI-tools bijvoorbeeld ondersteuning bieden bij het optimaliseren van bepaalde planningstaken. Eén van de grootste krachten van AI is de mogelijkheid om grote hoeveelheden data automatisch te evalueren en om verbanden, patronen en trends te herkennen. 

Restaurants kunnen software voor horeca bijvoorbeeld inzetten om hun menukaart te optimaliseren, ondersteuning te krijgen bij het bepalen van de prijzen en om hun marketingmaatregelen beter af te stemmen op bepaalde segmenten van de doelgroep. Door de menukaart te optimaliseren kunnen bepaalde inkoopprocessen effectiever worden ingericht, wat uiteindelijk moet leiden tot het verminderen van verspilling. 

Kunstmatige intelligentie voor bezorgdiensten

Bezorgdiensten kunnen ook profiteren van het gebruik van technologische trends in de horeca. Bijvoorbeeld op het gebied van routeplanning, waarin men zo veel mogelijk klanten in de kortst mogelijke tijd probeert te bedienen. Kunstmatige intelligentie kan ook ondersteunen bij het aannemen van bestellingen, of het verlenen van assistentie op de website.

Zoals altijd dient gezegd te worden dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende functie moet hebben. Ieder bedrijf heeft aan het einde van de dag ook menselijke medewerkers nodig.

Gerelateerd: “Stel uw klanten centraal met Artificial Intelligence

Net als in andere sectoren kunnen slimme chatbots geïntegreerd worden op websites of bezorgservice platforms. Hier kunnen ze zelfstandig vragen van klanten beantwoorden, en kunnen ze ondersteunen bij website navigatie. Mocht de chatbot er uiteindelijk toch niet uitkomen, dan kan de klant altijd worden doorverwezen naar een menselijk medewerker. 

Zeker op online gebied is de potentie van AI enorm. De mogelijkheid om grote hoeveelheden data te analyseren, stelt gebruikers van AI-tools in staat om gegevens over websitegebruik te evalueren en te optimaliseren. 

15 januari 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

De feestdagen komen er aan: tijd om te focussen op de klantervaring

Moderne bedrijven moeten zich veel meer focussen op het verbeteren van de klantbeleving.

Lees verder

Populariteit van audioreclame blijft toenemen

In een tijdperk waarin we voornamelijk gewend zijn geraakt aan bewegende beelden, laat audioreclame zien dat het nog altijd bijzonder relevant is.

Lees verder