Kunstmatige intelligentie in de horeca?
Technologie in de horeca: wat is het potentieel van kunstmatige intelligentie in deze sector?
Kunstmatige intelligentie is nog altijd enorm trendy. Veel industrieën maken inmiddels volop gebruik van de slimme softwareoplossingen, en profiteren van de voordelen die daarmee gepaard gaan. De mogelijkheden zijn enorm, maar toch zien we kunstmatige intelligentie nog maar weinig terug in de horecabranche. En dat terwijl horeca software in de afgelopen jaren een cruciale rol in de dagelijkse gang van zaken is gaan spelen.
Hoewel sommige grote ketens de tools steeds meer aan het ontdekken zijn, wordt het toch nog weinig gebruikt, vooral in kleine bedrijven. De meesten zullen AI immers niet associëren met deze branche. Toch lijkt het niet alsof de ‘AI-hype’ snel zal gaan afnemen. Wij willen u daarom voorzien van een aantal manieren waarop de horecabranche toch kan profiteren van de inzet van kunstmatige intelligentie.
Optimaliseer planning, inkoop & marketing
Laten we eerst eens kijken naar één van de meest bekende vormen van horeca: restaurants. Hier kunnen AI-tools bijvoorbeeld ondersteuning bieden bij het optimaliseren van bepaalde planningstaken. Eén van de grootste krachten van AI is de mogelijkheid om grote hoeveelheden data automatisch te evalueren en om verbanden, patronen en trends te herkennen.
Restaurants kunnen software voor horeca bijvoorbeeld inzetten om hun menukaart te optimaliseren, ondersteuning te krijgen bij het bepalen van de prijzen en om hun marketingmaatregelen beter af te stemmen op bepaalde segmenten van de doelgroep. Door de menukaart te optimaliseren kunnen bepaalde inkoopprocessen effectiever worden ingericht, wat uiteindelijk moet leiden tot het verminderen van verspilling.
Kunstmatige intelligentie voor bezorgdiensten
Bezorgdiensten kunnen ook profiteren van het gebruik van technologische trends in de horeca. Bijvoorbeeld op het gebied van routeplanning, waarin men zo veel mogelijk klanten in de kortst mogelijke tijd probeert te bedienen. Kunstmatige intelligentie kan ook ondersteunen bij het aannemen van bestellingen, of het verlenen van assistentie op de website.
Zoals altijd dient gezegd te worden dat kunstmatige intelligentie een ondersteunende functie moet hebben. Ieder bedrijf heeft aan het einde van de dag ook menselijke medewerkers nodig.
Gerelateerd: “Stel uw klanten centraal met Artificial Intelligence”
Net als in andere sectoren kunnen slimme chatbots geïntegreerd worden op websites of bezorgservice platforms. Hier kunnen ze zelfstandig vragen van klanten beantwoorden, en kunnen ze ondersteunen bij website navigatie. Mocht de chatbot er uiteindelijk toch niet uitkomen, dan kan de klant altijd worden doorverwezen naar een menselijk medewerker.
Zeker op online gebied is de potentie van AI enorm. De mogelijkheid om grote hoeveelheden data te analyseren, stelt gebruikers van AI-tools in staat om gegevens over websitegebruik te evalueren en te optimaliseren.
15 januari 2024
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
De feestdagen komen er aan: tijd om te focussen op de klantervaring
Moderne bedrijven moeten zich veel meer focussen op het verbeteren van de klantbeleving.
Lees verderPopulariteit van audioreclame blijft toenemen
In een tijdperk waarin we voornamelijk gewend zijn geraakt aan bewegende beelden, laat audioreclame zien dat het nog altijd bijzonder relevant is.
Lees verder