Ken uw doelgroep: zo wordt het internet anno 2024 gebruikt

Weten hoe uw doelgroep zich online beweegt is een cruciaal inzicht dat u een voorsprong op de concurrent kan verschaffen. Hoe u tot deze inzichten komt? Dat leest u hier.

Het is als bedrijf belangrijker dan ooit om een goede band met uw klant op te bouwen. Maar om aan deze band te kunnen werken, moet men zich eerst verkopen aan de potentiële klant. Tegenwoordig vindt dit proces voor een groot deel online plaats en is het dus aan bedrijven de taak om te weten waar ze hun doelgroep kunnen vinden.

Maar het blijft niet bij de waar-vraag; weten waarom zij zich daar bevinden en op welke manier zij zich daar gedragen is net zo belangrijk. Wij kijken daarom in dit artikel naar de manier waarop Nederlanders zich online gedragen, zodat u die kennis toe kan passen in uw marketingactiviteiten. 

Gerelateerd: ‘De consument wil meer AI en een gepersonaliseerde klantreis

Hoe gedraagt de consument zich online?

In het jaarlijkse ‘What’s Happening Online’-onderzoek keek Ruigrok naar trends en verschuivingen binnen het digitale medialandschap. Ruim 2.000 landgenoten vanaf 14 jaar oud deden mee aan het onderzoek. Hierin keek men ook naar de onderlinge verschillen per generatie. Wij zetten de belangrijkste bevindingen over internetgebruik in 2024 op een rij.

Smartphones vs. pc’s

Smartphones hebben laptops/desktops in 2024 gepasseerd als het meest gebruikte middel om toegang te krijgen tot het internet. Moderne bedrijfswebsites moeten daarom op zowel een pc als mobiele telefoon weergegeven worden. 

Social media

Gemiddeld maken we gebruik van zo’n 3 tot 4 sociale netwerken. WhatsApp blijft met afstand het populairst; gevolgd door Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok en X, het voormalige Twitter. 

Het zal niet als een verrassing komen dat Generatie Z (14-27 jaar) de meeste tijd op sociale media doorbrengt: gemiddeld 3.5 uur per dag. Voor Millennials (28-42 jaar) is dit alweer een uur minder; de voorgaande generaties zitten nog niet aan 2 uur per dag. 

Activiteit op social media

Social media wordt voornamelijk gebruikt om informatie op te zoeken. Andere populaire activiteiten zijn het volgen van nieuws, het opdoen van inspiratie, op de hoogte blijven van trends/ontwikkelingen en het ontdekken van nieuwe producten of merken. Verrassend genoeg zijn relatief weinig respondenten op social media terug te vinden om in contact te treden met een bedrijf. 

Generatie Z scoort (logischerwijs) aanzienlijk hoger dan de andere generaties, als het aankomt op het gebruik van social media. Influencers volgen speelt voor hen ook een belangrijke rol in het social media-gebruik. Toch zegt het merendeel dat ze niet vaak ook daadwerkelijk iets kopen, naar aanleiding van het bericht van een influencer.  

Social commerce

Generatie Z en Millennials lijken beïnvloedbaar te zijn door sociale media. Zo zeggen velen dat ze regelmatig op sociale kanalen worden aangespoord om een product aan te schaffen. Als land zijn we tevens redelijk goed te overtuigen door advertenties: 71% van de respondenten zegt dat ze weleens op een online advertentie klikken. In een kwart van deze gevallen leidt dit ook daadwerkelijk tot een aankoop. 

Zoekgedrag Google vertelt ons veel

Dit onderzoek heeft ons dus een iets beter beeld gegeven van het online gedrag van de gemiddelde Nederlander. Maar het is één ding om te weten waar de consument zich bevindt, het is pas echt de kunst om te weten wat ze zoeken. Oftewel: hoe ziet het zoekgedrag er precies uit? 

Google Marketing Live 2024

Tijdens een recent evenement van zoekmachine-gigant Google, werd er gekeken naar de meest toonaangevende trends in het veranderende zoekgedrag van het moment. Wij zetten de belangrijkste ontwikkelingen voor u op een rij, zodat u precies weet via welk medium u op welke zoekopdracht in moet spelen. 

Het aantal woorden per zoekopdracht groeit. Volgens gegevens is het aantal zoekopdrachten met 5+ woorden in het afgelopen jaar sterk toegenomen. Zoekopdrachten worden dus steeds complexer. De klant zoekt met een bepaald doel voor ogen; het is aan de zoekmachine om daar een passend antwoord op te geven. Uw marketing dient daar ook op afgestemd te worden. Uw website zou namelijk het eerste antwoord op die specifieke zoekopdracht moeten zijn. 

Visueel zoeken komt steeds vaker voor. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op. Dat geldt ook voor ontwikkelingen binnen zoekmachines. Eén van de meest interessante trends in zoekmachines is de mogelijkheid om door middel van afbeeldingen te zoeken. Men hoeft dus niet langer een zoekopdracht te verwoorden, maar kan via een afbeelding ook bij het gewenste resultaat uitkomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een afbeelding van een t-shirt; de zoekmachine laat zien waar u dat desbetreffende item kan halen. 

Steeds meer mensen laten zich door zoekopdrachten inspireren. Niet iedereen is altijd op zoek naar een antwoord op een specifiek vraagstuk; steeds meer worden zoekopdrachten gebruikt ter inspiratie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zoekopdrachten zoals ‘de beste ideeën voor een dagje uit’. Deze trend laat zien dat bedrijven dus ook aan dit soort opdrachten moeten kunnen voldoen. Vragen beantwoorden is dus niet langer genoeg, om iemand naar uw website toe te trekken moet u tevens kunnen inspireren. Verken dus verschillende technieken om antwoord te geven op de (potentiële) vraagstukken en verzoeken van uw doelgroep.  

Goede software is van onschatbare waarde

Dit onderzoek heeft ons veel belangrijke inzichten gegeven. Maar met alleen deze kennis op zak, is de kans groot dat bedrijven dit alsnog niet volledig weten te benutten. Deze kennis zal namelijk gecombineerd moeten worden met inzichten van uw eigen doelgroep, die op hun beurt ook weer hun eigen gedragingen en voorkeuren hebben. Daarom moeten bedrijven tegenwoordig vertrouwen op geschikte bedrijfssoftware, zoals het CRM-systeem

Het Customer Relationship Management-systeem fungeert als een centrale database, waarin klantgegevens en interacties samenkomen. Deze omgeving geeft u inzicht in de behoeften en gedragingen van uw doelgroep, zodat u hier zo veel mogelijk op in kan spelen. Combineer dit met de opgedane kennis uit dit onderzoek, en uw digitale inspanningen zullen vele malen doeltreffender zijn. 

Bronnen

Ruigrok: ‘Wat is de kern van het trendrapport WHO 2024?’ - 22 mei 2024.
Frankwatching: ‘Ons zoekgedrag verandert: de 4 trends in 2024 die je moet kennen’ - 3 juni 2024.

5 augustus 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Code Telemarketing herzien: nieuwe regels benadrukken het belang van CRM-software

De nieuwe regelgeving, die na goedkeuring door de Stichting Reclame Code op 15 oktober van kracht is gegaan, geeft consumenten meer controle over hun eigen rechten.

Lees verder

HubSpot’s Fall 2024 Spotlight: een nieuwe AI-tool en nog veel meer

Een blik op de nieuwste toevoegingen aan het populaire CRM-platform.

Lees verder