Marketeers opgelet: HubSpot onthult 3 cruciale marketingtrends (2024)
U raadt het misschien al: AI speelt, zoals wel vaker de laatste maanden, een belangrijke rol.
We proberen u met regelmaat op de hoogte te houden van de meest recente en relevante ontwikkelingen op het gebied van sales, customer support en marketing. Onderzoeken zoals deze van CRM-leverancier HubSpot zien we daarom ook graag; het geeft namelijk een beter beeld van hetgeen dat er binnen dit vakgebied gaande is.
Daarom zetten wij in dit artikel de belangrijkste bevindingen uit het zogeheten ‘State of Marketing & Trends Report’ op een rij. HubSpot deed hiervoor onderzoek bij ruim 1.400 B2C- en B2B-marketeers.
#1. Het draait allemaal om AI
Tegenwoordig kunnen we het eigenlijk niet meer over technologie hebben, zonder kunstmatige intelligentie (AI) te benoemen. Zeker op het gebied van marketing en content creatie is de slimme technologie inmiddels voor velen niet meer weg te denken. De meest gebruikte tools zijn degenen die tekst, afbeeldingen of video’s kunnen genereren. Laten we de meest interessante bevindingen omtrent AI uit dit onderzoek er eens bij pakken:
- Maar liefst 64% van de respondenten geeft aan dat ze AI inmiddels al volop in hun dagelijkse bezigheden hebben betrokken. 38% wil hier in de loop van dit jaar mee aan de slag gaan.
- Het merendeel (60%) gebruikt de tools ter assistentie bij hun alledaagse bezigheden, 20% zet het in om repetitieve taken uit handen te kunnen geven.
- De respondenten zijn nagenoeg eensgezind: 85% zegt dat het de manier waarop ze content creëren, heeft veranderd. Meer dan de helft zegt dat het in 2024 een cruciale rol zal blijven spelen, ook in de totstandkoming en uitvoering van hun marketingstrategieën.
De ideale assistent
Zoals gezegd wordt AI voor verschillende taken ingezet. Voor de respondenten zijn dit de meest nuttige toepassingsmogelijkheden geweest:
- Het verbeteren van de kwaliteit van content (85%)
- Efficiëntere contentcreatie (84%)
- Versnellen van de content-productie (82%)
- Personalisatie van content (77%)
In de meeste gevallen wordt een AI geraadpleegd om inspiratie op te doen. Maar ze worden ook ingezet om teksten te schrijven, afbeeldingen te creëren of de tone of voice van een boodschap te wijzigen, zodat deze gebruikt kan worden voor diverse doelgroepen. Generatieve AI is het populairst voor contentcreatie voor social media, dat wordt gevolgd door e-mail, blogs, afbeeldingen, productomschrijvingen en landingspagina’s.
Een vrij belangrijke disclaimer
Hoe nuttig de inzet van AI dus ook kan zijn, de onderzoekers benadrukken wel met klem: AI zal nooit de rol van een marketeer kunnen vervangen. Voor veel marketeers zal dit een geruststelling zijn. Het leek er soms namelijk op dat AI bepaalde banen zou gaan overnemen.
Het belangrijkste is dat men blijft beseffen dat het een assistent is. Het kan dus helpen bij het schrijven van delen van een tekst, maar moet nooit volledig de regie krijgen over een blogpost die duizenden bezoekers van uw website gaan lezen. AI kan namelijk ook fouten maken, of weet bijvoorbeeld minder af van de spelregels omtrent copyright; menselijke input blijft dus nog altijd van cruciaal belang. Zij weten immers beter wat hun doelgroep van ze verwacht, dan dat een computer dat ooit zal kunnen.
#2. Social media en e-commerce gaan hand in hand
Sociale media zijn traditionele vormen (televisie, radio, de krant) inmiddels volledig voorbijgestreefd. Social media gebruik is namelijk populairder dan ooit. Jong of oud, nagenoeg iedereen gebruikt iedere dag wel één of meerdere platforms. Dit is tegelijkertijd een gouden kans voor bedrijven; het zijn namelijk perfecte plekken om de eigen dienst of het eigen product te etaleren.
Cijfers uit dit onderzoek laten zien dat dit werkt. Zo gaf een overduidelijke meerderheid aan dat ze in de afgelopen maanden merken hebben ontdekt via social media.
Het grote voordeel van social media
Investeren in social media is relatief ‘low-risk’. Tuurlijk, het kost wat tijd en geld, maar een volledige fysieke marketingcampagne lanceren is vele malen duurder. Zoals gezegd is het de perfecte plek om een bepaald product te etaleren, zo kan men bijvoorbeeld afbeeldingen of video’s maken waarin het product wordt gedemonstreerd.
Tegelijkertijd worden veel social media-platformen steeds meer geschikt voor e-commerce. Zo kunnen gebruikers via het account van het bedrijf begeleid worden richting de webshop, en kunnen ze een bestelling plaatsen zonder de applicatie te verlaten.
Lees ook: ‘Alles wat u moet weten over social search’
De populairste kanalen
De grote vraag is alleen: op welk kanaal moeten we ons dan focussen? En eigenlijk is daar geen eenduidig antwoord op; dit hangt namelijk af van uw doelgroep. Richt uw bedrijf zich op een wat jongere doelgroep, dan is de kans op succes groter als u ze opzoekt op een kanaal als TikTok, en niet op Facebook of LinkedIn.
Volgens HubSpots onderzoek is Facebook overigens nog wel het platform met de meeste effectiviteit, gevolgd door Instagram, YouTube en TikTok.
Zo moet u uw boodschap verkondigen
Zodra u weet waar uw doelgroep zich voornamelijk bevindt, is het tijd om na te denken over een strategie: wat voor soort content moeten we hier gaan posten? Als we de onderzoeksresultaten moeten geloven, dan werken korte video’s het best. Deze vorm van content wordt gevolgd door afbeeldingen, blogs, casestudies of audiocontent, zoals podcasts.
Influencers worden alsmaar populairder
Wat we er nu ook van mogen vinden, influencers blijven zich bewijzen als een zeer effectief marketingmiddel. Ze zijn in staat om uw merk te presenteren aan een doorgaans zeer loyale en beïnvloedbare doelgroep; velen hebben immers de mening van hun favoriete influencer hoog staan. Volgens de onderzoekers zal het belang van influencer marketing in 2024 alsmaar toe gaan nemen.
Marketingindustrie moet dataverzameling omgooien
Met het einde van third-party cookies nabij, worden marketeers genoodzaakt om hun dataverzamelingsstrategie om te gooien. Volgens de onderzoeksresultaten is de marketingstrategie van maar liefst 81% enigszins afhankelijk van de third-party cookies. Meer dan driekwart van de respondenten denkt dat deze ontwikkeling marketing alsmaar moeilijker gaat maken.
Bedrijven moeten dus op zoek naar overige manieren om belangrijke klantdata te verzamelen. Hoe ze dat gaan doen? De onderzoeksresultaten wijzen uit dat ze zich gaan focussen op social media-advertenties, Contextual Targeting en het verzamelen van first-party data. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het laten creëren van accounts tijdens een bezoek aan uw website; zo heeft u de data direct zelf in handen.
#3. Personalisatie, databeheer en het belang van een geschikt softwaresysteem
We leven in een tijdperk dat wordt gedreven door data. Marketing draait tegenwoordig niet meer om zenden, het draait om het opbouwen van een relatie met elkaar. Uw klant moet weten wat ze aan u heeft en wat ze van uw dienstverlening kan verwachten.
Personalisatie is één van de belangrijkste en nieuwste marketingtrends. Veel consumenten willen zien dat bedrijven bereid zijn om een stapje extra voor ze te zetten. Doen ze dit niet, dan is er ongetwijfeld een concurrent die dit wel wil doen.
De wereld draait op data
Bedrijven worden daarom steeds meer afhankelijk van kwalitatieve data. Deze data moet iets vertellen over de klant; wie ze zijn, wat ze doen en belangrijker nog, waar ze naar op zoek zijn. Pas dan is men namelijk écht in staat om een klant voor zich te winnen.
Veel bedrijven vertrouwen hierin ook op de ondersteuning van Artificial Intelligence (AI), die hen van waardevolle inzichten kan voorzien. Gebaseerd op deze inzichten kan men vervolgens hun content personaliseren.
Vertrouw op geschikte bedrijfssoftware
Het is anno 2024 belangrijker dan ooit dat bedrijven kunnen vertrouwen op geschikte softwaresystemen. Deze fungeren namelijk als een ‘Single Source of Truth’, in andere woorden als een omgeving waarin men te allen tijde toegang heeft tot de meest recente en relevante informatie. Niet alleen is dit bijzonder bevorderend voor de onderlinge samenwerking en communicatie, het zorgt er tevens voor dat de beschikbare data optimaal benut wordt.
Uit het onderzoek blijkt dat meer dan driekwart van de respondenten hiervoor vertrouwt op een CRM-systeem. Cijfers laten zien dat gebruikers van een CRM-systeem hun marketingstrategie maar liefst 128% effectiever toe kunnen passen, dan bedrijven die niet over deze software beschikken. CRM-software helpt bedrijven om alle gezichten dezelfde kant op te krijgen, zodat men samen toe kan werken naar de optimalisatie van de klantervaring.
Bron
HubSpot: ‘The 2024 State of Marketing & Trends Report: Data from 1400+ Global Marketers’ - 26 juni 2024.
24 juli 2024
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Vergroot het succes van e-mail campagnes met het CRM-systeem
E-mails maken nog altijd een integraal onderdeel uit van veel marketingcampagnes. Ontdek hoe CRM-software de kwaliteit ervan aanzienlijk kan verbeteren.
Lees verder5 social media-trends die we in de gaten moeten houden (2025)
We bereiden ons voor op een jaar vol nieuwe ontwikkelingen.
Lees verder