Retailers opgelet: Google introduceert nieuwe AI-technologie
De retailbranche krijgt, net zoals de meeste sectoren, in 2024 opnieuw volop te maken met kunstmatige intelligentie (AI).
Wie dacht dat de ‘hype van 2023’, ofwel AI, in dit nieuwe jaar wel overgewaaid zou zijn, lijkt het mis te hebben. Want ook 2024 lijkt weer volop in het thema te staan van AI.
De retailbranche heeft in de afgelopen decennia behoorlijk wat meegemaakt. Daar waar men in eerste instantie nog redelijk wat tijd en ruimte kreeg om te wennen aan de verschuiving van fysieke- naar online retail, lijken de technologische ontwikkelingen elkaar nu in rap tempo op te volgen.
Veel retailers zullen zich inmiddels wel bewust zijn van de potentie van AI. Maar, wat kunnen ze er nu precies mee? Dat is een vraag waar velen nog geen antwoord op hebben. En daarom heeft techgigant Google besloten om retailers een handje te helpen.
De nieuwe oplossingen
Google wil retailers helpen met het verbeteren van de manier waarop ze gebruik maken van de verschillende technologische ontwikkelingen die ze tot hun beschikking hebben. Zo zal de AI gaan ondersteunen bij het personaliseren van de online shop-ervaring, het moderniseren van bepaalde activiteiten (denk bijvoorbeeld aan een achterhaalde boekhouding) en laat het zien hoe men in winkels beter gebruik kan maken van retail-gerelateerde technologieën.
De implementatie van AI-tools in de retailbranche was voor Google een logische stap na diens immense toename in populariteit in 2023. AI-oplossingen zijn in staat om bepaalde processen te automatiseren, waardoor het eenvoudiger wordt om de efficiëntie te verhogen, innovatie te stimuleren en bepaalde routinetaken uit handen te nemen.
Google Distributed Cloud Edge
Naast de introductie van de nieuwe digitale innovaties, waar we na deze alinea naar zullen gaan kijken, wil Google ook op fysiek vlak ondersteuning gaan bieden. Gebruikers van de soft- en hardware kunnen eenvoudig compacte servers aanschaffen en deze laten installeren op duizenden locaties tegelijk, zelfs als die weinig of geen toegang hebben tot het internet. Naast de levering en implementatie neemt Google tevens het onderhoud van de service voor hun rekening, zodat retailers zich kunnen blijven focussen op de zaken die er voor hen het meeste toe doen.
Conversational commerce
Het principe van conversational commerce draait om de inzet van technologie om de winkelervaring aangenamer te maken. We weten inmiddels allemaal wat een chatbot doet, maar Google Clouds nieuwste oplossing moet nét dat stukje extra gaan bieden. Zo moet men compleet unieke klantervaringen gaan bieden.
Google’s AI zal retailers eenvoudig in staat stellen om de virtuele assistenten te implementeren op hun websites en mobiele applicaties. De AI geeft niet alleen antwoord op vragen, maar zal ook bepaalde aanbevelingen doen. Bijvoorbeeld op basis van recent koop- of zelfs kijkgedrag. Het is dus niet enkel een praatpaal, maar een heuse virtuele assistent. Bijna als een soort nieuwe collega.
Modernisering van customer support
Klantenservice is anno 2024 misschien wel moeilijker dan ooit. De consument verwacht immers een unieke, maar tegelijkertijd vlotte interactie met uw bedrijf. Zij die niet in staat zijn om dit te bieden, lopen het risico om de klant ‘kwijt’ te raken. Er zijn immers doorgaans talloze bedrijven die een soortgelijke dienst of product verkopen.
Daarom heeft Google tevens gewerkt aan een tool die ondersteunt bij het moderniseren van de klantenservice (software). De oplossing, die wordt ondersteund door verschillende soorten AI-technologieën, moet helpen om de selfservice en betrokkenheid van de klanten te optimaliseren.
CRM-software
Om dit mogelijk te maken heeft het softwarebedrijf laten weten dat de oplossing voor customer support eenvoudig gekoppeld kan worden met bestaande Customer Relationship Management-software. Op deze manier is de AI in staat om een gepersonaliseerde klantervaring te bieden, het maakt immers gebruik van de real-time data die het dankzij het CRM tot zijn beschikking heeft. Hierdoor voelt de klant zich beter begrepen en geholpen, en zijn retailers beter in staat om een goed beeld van hun doelgroep te verkrijgen.
De nieuwe AI-oplossingen van Google Cloud zullen in het eerste kwartaal van 2024 ter beschikking gesteld gaan worden.
NRF 2024: Retail’s Big Show
Google onthulde haar nieuwe oplossingen vlak voor de aanvang van de jaarlijkse branchebijeenkomst voor retailers: de NRF. Tijdens dit evenement werpt men een blik op de nieuwste innovaties en uitdagingen binnen de sector. Om ervoor te zorgen dat retailers, eventueel bewapend met de nieuwe technologie van Google, goed voorbereid zullen zijn op 2024, willen wij een korte recap geven van de belangrijkste trends in retail:
- Betaalbaarheid. De consument is anno 2024 kritischer dan ooit, en wil zeker niet te veel betalen. Het wordt dus steeds belangrijker dat retailers eerlijke prijzen gaan hanteren. Wat een retailer natuurlijk ook kan doen, is gebruikmaken van de eerder genoemde technologieën om aanbiedingen te personaliseren. Hierdoor hoeft een product niet al te scherp geprijsd te worden, omdat de klant er wel behoefte aan heeft en de kans groot is dat ze het hoe dan ook gaan kopen. Het wordt in dit geval wel bijzonder gewaardeerd als ze er een mooie deal uit kunnen slaan.
- Kunstmatige intelligentie. Wij hopen dat de link tussen AI en retail na het lezen van dit artikel voor iedereen duidelijk is geworden. De verwachting is tevens dat retail-software in de toekomst steeds meer voorzien zal worden van allerlei verschillende AI-technologieën.
- Social media. Vooral de jongere generaties brengen veel tijd door op sociale media. Deze platforms worden anno 2024 echter niet alleen maar gebruikt voor het vergroten van de naamsbekendheid; ook wordt steeds vaker de koppeling gemaakt met de webshop, zodat men het sociale medium niet eens meer hoeft te verlaten om een aankoop te doen.
- Duurzaamheid. Duurzaamheid is altijd al een belangrijk onderwerp geweest, met name voor retailers. Daar lijkt dit jaar geen verandering in te komen. Retailers die waarde hechten aan duurzame productie en distributie van goederen, kunnen naar alle waarschijnlijkheid rekenen op grotere steun van de consument. AI kan helpen bij het duurzamer inrichten van deze processen. Zo kunnen ze helpen bij routeoptimalisatie, of kunnen ze het productieproces analyseren en eventuele knelpunten herkennen.
Bronnen
FashionUnited: ‘NRF Retail’s Big Show: 4 consumententrends voor de detailhandel in 2024’ - Vivian Hendriksz, 18 januari 2024.
Google Cloud: ‘Generative AI for retail: how to keep pace and get ahead’ - Amy Eschliman, 5 oktober 2023.
31 januari 2024
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
De feestdagen komen er aan: tijd om te focussen op de klantervaring
Moderne bedrijven moeten zich veel meer focussen op het verbeteren van de klantbeleving.
Lees verderPopulariteit van audioreclame blijft toenemen
In een tijdperk waarin we voornamelijk gewend zijn geraakt aan bewegende beelden, laat audioreclame zien dat het nog altijd bijzonder relevant is.
Lees verder