Gamification in de praktijk: spelletjes spelen op LinkedIn
Netwerken, zakelijke successen delen en.. gamen? Als het aan LinkedIn ligt, kan het binnenkort allemaal.
We leven in een tijdperk waarin we eigenlijk wel kunnen spreken van een overvloed aan social media. Het is bijna onmogelijk geworden om aan ieder sociaal netwerk actief deel te nemen, zeker wanneer de platforms in de concurrentiestrijd met elkaar steeds meer op een ander beginnen te lijken. Zo was het ooit Snapchat dat de welbekende ‘story’-functie aan zijn platform toevoegde, maar is die functie inmiddels onderdeel geworden van de meeste social media-platforms.
Dus zijn sociale kanalen druk op zoek naar manieren om zich nog meer te onderscheiden, in een poging het publiek definitief naar hen toe te trekken. En LinkedIn, het populairste zakelijke social media-platform dat er is, lijkt dit op een wel heel bijzondere wijze te gaan proberen.
Een spelletje spelen
Velen zullen bekend zijn met LinkedIn, het zakelijke platform dat voornamelijk gebruikt wordt voor professionele doeleinden zoals recruitment of het versterken van zakelijke relaties. Om het gebruik van het sociale netwerk nog meer te stimuleren, wil men uitbreiden naar een wel heel bijzondere tak van sport, namelijk: gaming.
Volgens verschillende bronnen zullen de spelletjes vergelijkbaar zijn met apps als Wordle, waarin spelers binnen een bepaald aantal pogingen het woord van de dag moeten raden.
Competitie
Het doel van de uitbreiding is om onderlinge competitie tussen professionals op een speelse wijze te stimuleren. Zo werd er in de code van de website een hint gevonden dat het spelers zal rangschikken op hoe goed ze in het spel zijn, en dat men bijvoorbeeld binnen hun eigen bedrijf of afdeling een competitie kan starten.
Verschillende resultaten
Online gaming is populairder dan ooit. Miljoenen mensen loggen iedere dag in op hun favoriete game console, maar ook spelletjes op het internet zijn nog altijd populair. Zo liet The New York Times weten dat hun spel, het eerder genoemde Wordle, door miljoenen spelers wordt gespeeld.
Toch is niet iedere poging succesvol gebleken. Facebook had namelijk ooit een speciaal plekje op hun website/in hun app voor games, maar heeft dit project in 2022 laten varen vanwege een gebrek aan interesse.
De grootse plannen van LinkedIn
Dit project is overigens niet het enige ambitieuze plan dat LinkedIn heeft. In maart kwam namelijk ook naar buiten dat het platform wil gaan experimenteren met een TikTok-achtige video feed in de applicatie. Zo kan men naast de standaard berichten ook naar video’s kijken.
Volgens het moederbedrijf van LinkedIn, Microsoft, is de komst van een video feed een noodzakelijke ontwikkeling. Visuele en met name videocontent is namelijk populairder dan ooit, omdat we gezamenlijk steeds liever kijken, in plaats van lezen.
Gerelateerd: "AI-influencers: TikTok wil adverteren met fictieve verkopers"
Een interessant voorbeeld van gamification
We gaan even terug naar de games op LinkedIn, want het is een mooi bruggetje naar een heel goed voorbeeld van een populair begrip op het gebied van klantrelatiebeheer, namelijk gamification (in onze taal ook wel bekend als gamificatie).
Gamification is het toepassen van spelelementen om de motivatie en betrokkenheid van gebruikers te vergroten. Het komt al op grote schaal voor, denk bijvoorbeeld aan apps zoals Duolingo, waarin het leren van een nieuwe taal als spel wordt verkocht. Om als gamification beschouwd te kunnen worden hoeft het overigens niet eens echt een spel te zijn, spaaracties zijn namelijk ook goede voorbeelden, waarin consumenten worden aangespoord om zoveel mogelijk punten te verzamelen.
De grootste motivatie om als bedrijf met gamification aan de slag te gaan, is het bevorderen van de betrokkenheid en zodoende hopelijk ook de loyaliteit van de klant. In het geval van LinkedIn hoopt men dat het bezoekers langer op de website/in de app zal houden, en ze collega’s zullen uitdagen, wat zal resulteren in meer gebruikers en bezoekers.
De toekomst van LinkedIn
Het is dus interessant om te zien dat LinkedIn, dat volgens velen toch een beetje een ‘ouderwets’ imago heeft, het over een totaal andere, modernere boeg wil gaan gooien. Omdat het slechts een kwestie van tijd lijkt te zijn, kunnen we onze borst alvast nat maken om het binnenkort tegen onze collega’s op te nemen.
Bronnen
TechCrunch: “LinkedIn plans to add gaming to its platform” - Ingrid Lunden, 16 maart 2024.
TechCrunch: “LinkedIn is experimenting with a TikTok-like video feed in its app” - Aisha Malik, 27 maart 2024.
2 mei 2024
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
De feestdagen komen er aan: tijd om te focussen op de klantervaring
Moderne bedrijven moeten zich veel meer focussen op het verbeteren van de klantbeleving.
Lees verderPopulariteit van audioreclame blijft toenemen
In een tijdperk waarin we voornamelijk gewend zijn geraakt aan bewegende beelden, laat audioreclame zien dat het nog altijd bijzonder relevant is.
Lees verder