Vergroot het succes van e-mail campagnes met het CRM-systeem
E-mails maken nog altijd een integraal onderdeel uit van veel marketingcampagnes. Ontdek hoe CRM-software de kwaliteit ervan aanzienlijk kan verbeteren.
Wie denkt dat e-mail niet langer een belangrijk onderdeel uitmaakt van de marketingmix, heeft het mis. In een tijdperk waarin bedrijven zich voornamelijk druk maken om de volgende trend op social media, wordt e-mail vaak te snel over het hoofd gezien. Maar wat is ‘s ochtends één van de eerste dingen die we op ons werk openen? Of waarvan we iedere dag meerdere meldingen op onze telefoons ontvangen? Juist, onze mail.
Maar om in dit moderne tijdperk op te kunnen boksen tegen de effectiviteit van sociale media, moet men beschikken over de juiste tools. Want hoe goed de intenties ook zijn, zonder het juiste systeem zullen de marketinginspanningen per mail weinig impact hebben.
Hoe werkt e-mailmarketing precies?
Hoewel de methodiek redelijk voor zich spreekt (het is immers niet heel veel meer dan het versturen van een mail naar een grote lijst adressen), is voornamelijk het effect van e-mailmarketing iets dat niet onderschat mag worden.
Dankzij e-mailmarketing zijn bedrijven in staat om hun doelgroep met uiterste precisie te bereiken. Daar waar men via sociale media hoopt dat de boodschap de juiste mensen bereikt, is daar per mail geen twijfel over mogelijk. Of de ontvangers er uiteindelijk op klikken en er iets mee doen, dat is natuurlijk weer een ander verhaal en voor een groot deel afhankelijk van uw inspanningen. Het is namelijk aan u om hen te overtuigen.
Een meetbaar middel
Wat e-mailmarketing tot op de dag van vandaag zo populair maakt, is de meetbaarheid ervan. Niet alleen weet men zeker dat ze de mails naar de juiste mensen versturen; ze kunnen ook precies zien hoeveel mensen de mail hebben geopend en wat de algemene respons was. Voeg daar nog aan toe dat het een relatief ‘goedkope’ marketingmethode is, en we begrijpen direct waarom e-mailmarketing nog altijd zo populair is.
4 tips voor effectieve e-mail campagnes
Voordat bedrijven aan de slag kunnen gaan met e-mailmarketing, is het belangrijk dat ze de volgende punten zorgvuldig overwegen.
1 | De doelgroep
Wie luistert naar degenen die kritiek hebben op de effectiviteit van e-mailmarketing, zal horen dat de mails vaak regelrecht in de prullenbak belanden, of in de spamfolder. En natuurlijk komt dit ook veelvuldig voor. Maar houdt dat in dat de marketingmethode niet klopt, of ligt het aan iets anders?
Bedrijven die het merendeel van hun e-mails rechtstreeks in de prullenbak of spam zien belanden, maken waarschijnlijk een grote fout: zij hebben hun doelgroep niet voldoende in kaart gebracht. Als de boodschap namelijk op de juiste personen is afgestemd, zullen zij interesse tonen in het bericht.
2 | Mobiele beschikbaarheid
Traditioneel werden e-mails voornamelijk via computers naar elkaar verstuurd. Een nieuwsbrief werd dus ook op dit format ingericht.
Maar tegenwoordig lezen de meesten hun e-mails ook op hun telefoon, en is het dus belangrijk dat uw berichten ook op dit apparaat afgestemd worden. Een nieuwsbrief die is ontworpen voor weergave op een pc, zal namelijk onleesbaar zijn op een telefoon. En dan is de kans vrij groot dat het bericht regelrecht in de prullenmand wordt gedeponeerd.
3 | De frequentie
Daarnaast is het belangrijk om na te denken over de frequentie van uw e-mails. Ook hier ligt het antwoord eigenlijk bij uw doelgroep: waar zullen zij behoefte aan hebben? Zo is het logisch en prettig om iedere week updates van een supermarktketen te ontvangen, omdat zij wekelijks nieuwe producten in de aanbieding hebben. Maar voor producten die niet met regelmaat aangeschaft hoeven te worden, is het niet aan te raden om klanten te overspoelen met e-mails.
4 | Personalisatie
Het digitale tijdperk waarin we ons momenteel bevinden, wordt grotendeels gekenmerkt door personalisatie. Als we online kleding bestellen, dan krijgen we items te zien die de outfit af zouden maken, of laten de retailers ons zien welke items goed bij ons passen op basis van ons recente koopgedrag.
Als we deze trend doortrekken naar e-mailmarketing, dan kunnen we stellen dat ook hier personalisatie een belangrijke rol speelt. De ontvangers zullen veel meer interesse in de e-mail tonen, als ze ook daadwerkelijk het gevoel krijgen dat deze voor hen gemaakt is. Als ze zich slechts één van de duizenden ontvangers voelen, dan zal de interesse veel minder zijn.
Timing speelt hierin overigens ook een belangrijke rol: als iemand zojuist één van uw producten heeft aangeschaft, dan is het misschien niet heel handig om hen vervolgens een advertentie van datzelfde product met een nieuwe prijs toe te sturen.
CRM en e-mailmarketing
Dan blijft er eigenlijk nog maar één vraag over: hoe kunnen bedrijven aan al deze inzichten en informatie komen? Hoe zorgen ze ervoor dat ze hun berichten kunnen personaliseren en belangrijker nog, wie ze precies moeten bereiken?
Software ter ondersteuning van Customer Relationship Management (CRM) is met afstand het beste antwoord op deze vragen. Het CRM-systeem fungeert namelijk als een centrale database, waarin u toegang heeft tot alle relevante klantinformatie. Het schetst een profiel van uw klant: van demografische kenmerken tot koopgedrag.
Hierdoor weet u precies wie uw klant is, wat zij doen en belangrijker nog: waarnaar zij op zoek zijn. Deze inzichten stellen u in staat om e-mailcampagnes af te stemmen op de persoonlijke kenmerken en behoeften van uw doelgroep. En zo zorgt u ervoor, dat de maandelijkse nieuwsbrief in een stuk minder spamfolders en prullenbakken zal belanden.
16 januari 2025
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
5 social media-trends die we in de gaten moeten houden (2025)
We bereiden ons voor op een jaar vol nieuwe ontwikkelingen.
Lees verderPraktische toepassingen van AI: KLM wil reizen leuker maken
Lees hier hoe onze nationale luchtvaartmaatschappij van plan is om de voordelen van AI toe te passen.
Lees verder