E-mail campagnes met een CRM-systeem
E-mail is nog altijd een essentieel onderdeel van de marketing en met een CRM-systeem beheer je eenvoudig al je campagnes.
Het aanvragen en onderhouden van contact met klanten via e-mail is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden en is, in tegenstelling tot fysieke post, steeds belangrijker geworden, ook al beleeft het een kleine renaissance. Omdat de voordelen van deze vorm van marketing duidelijk zijn. Het is goedkoper, gemakkelijker aan te passen en haalbaar met weinig moeite. Maar boven alles presteert e-mailmarketing beter dan elk ander verkoopkanaal als het gaat om toenemende inkomsten. Ten minste één studie uit het jaar 2016 is afkomstig van Webmarkting123. Eén op de drie B2B-marketeers beveelt e-mailmarketing aan in combinatie met een positief effect op de winst, ruim voor SEO (16%) en betaalde zoekadvertenties (12%). Social media en banneradvertenties bereikten slechts 4% in de enquête. (zie https://www.superoffice.de/quellen/artikel/e-mail-marketing/)
Hoe kan e-mailmarketing werken?
Ten eerste is het, net als bij elk project, van het grootste belang om een plan te maken. U moet altijd duidelijk zijn welke doelen daadwerkelijk met de campagne moeten worden nagestreefd, welke doelgroep moet worden aangepakt en in welke intensiteit. De inhoud van de campagne en de duur ervan moeten ook vooraf worden bepaald. Uiteindelijk moet het succes van de campagne ook meetbaar zijn. Rekening houdend met al deze punten, kan men naar de inhoud van de campagne gaan. Opgemerkt moet worden dat dit gestructureerd en duidelijk geformuleerd en gebouwd is. Een belofte van een product wordt gegeven en visueel begeleid. Ook moet een bewijs voor deze belofte worden gegeven en natuurlijk een concrete actie voor de volgende actie. Een andere belangrijke tip is om eerst de e-mail te testen op kwaliteit.
Gepersonaliseerd en geoptimaliseerd
Vooral met betrekking tot de respectieve terminals moet duidelijk zijn hoe de mail op verschillende kanalen werkt. Ook worden steeds meer e-mails op mobiele apparaten bekeken. Als de mail hier niet voor is ontworpen, kan het effect volledig worden gemist. Minstens zo belangrijk voor een goede campagne is de juiste timing. Als een klant net een grote bestelling heeft geplaatst, wil hij niet noodzakelijk de volgende advertentie met geweldige promotieprijzen voor hetzelfde product ontvangen. Daarom moeten de e-mails ook worden gepersonaliseerd, zodat elke klant zich individueel aangesproken voelt. Naast de naam en locatie kan het winkelen, laatste inloggegevens of recente activiteiten helpen.
Gegevens van het CRM-systeem
Nu vraagt het een of het ander zich af waar hij al deze informatie over zijn klanten kan krijgen en of dat geen ongelooflijke inspanning oplevert. Maar het tegenovergestelde is het geval. Met een CRM-systeem bestaan deze gegevens al lang en hoeven ze alleen nog te worden gebruikt. Het systeem helpt deze optimaal te gebruiken met veel verschillende functies. Hierdoor kunnen e-mails bepaalde klanten op bepaalde tijden aanspreken, anderen uitsluiten en nieuwe accrediteren. Het succes van een campagne kan ook worden beoordeeld via het CRM-systeem en worden gepresenteerd in de vorm van gedetailleerde rapporten. Daarom moet u altijd vertrouwen op uw eigen CRM-systeem voor slimme e-mailmarketing. Of het nu gaat om een gerichte campagne of een nieuwsbrief, een CRM helpt dit communicatiekanaal optimaal te gebruiken zonder klanten te overbelasten of te irriteren en daardoor af te stoten.
14 oktober 2019
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
De feestdagen komen er aan: tijd om te focussen op de klantervaring
Moderne bedrijven moeten zich veel meer focussen op het verbeteren van de klantbeleving.
Lees verderPopulariteit van audioreclame blijft toenemen
In een tijdperk waarin we voornamelijk gewend zijn geraakt aan bewegende beelden, laat audioreclame zien dat het nog altijd bijzonder relevant is.
Lees verder