Alles over de huidige staat van de AI-markt
AI-tools zijn momenteel de grootste rage. In dit artikel kijken wij naar de manier waarop de markt voor kunstmatige intelligentie zich ontwikkelt.
Het fenomeen kent vele namen: kunstmatige intelligentie, KI, artificial intelligence, AI.. We hebben er dit jaar ontzettend veel over gehoord en moeten er soms zelfs nog een beetje aan wennen. Maar kunstmatige intelligentie is absoluut niet nieuw. Jaren geleden waagden de eerste bedrijven al een poging om hiermee wat werk uit de handen van het personeel te nemen.
Velen van ons zullen ongetwijfeld wel eens in aanraking geweest zijn met artificial intelligence, bijvoorbeeld door de chatbot voor klantenondersteuning op een website te gebruiken. Ook de spraakassistenten op uw smartphones laten zien hoe vaak, soms totaal onopgemerkt, wij al in aanraking zijn geweest met AI.
Ontwikkelingen in de AI-markt
Dankzij nieuwe, generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT of de KI-assistenten van Salesforce is de populariteit van AI-powered applicaties gigantisch gestegen dit jaar. Steeds meer techgiganten introduceren hun eigen intelligente KI-assistenten en zelfs op school kan men er niet meer omheen. Maar hoe heeft deze ontwikkeling de markt voor AI-tools eigenlijk beïnvloed? Laten we eens kijken naar wat cijfers.
Gerelateerd: AI-tools: wat kosten ze momenteel?
Voorspelling: aanzienlijke groei van de omzet
In 2022 heeft het statistiek platform Statista voorspeld dat de wereldwijde omzet in 2024 ongeveer 554 miljard dollar zal bedragen. Dat is een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2021, toen de mondiale omzet ongeveer 383 miljard bedroeg (de.statista.com, 9 november 2022).
Investeren in kunstmatige intelligentie
Tegelijkertijd investeren veel bedrijven in artificial intelligence. Volgens Statista was in 2022 al ongeveer 37% bezig met manieren om de technologie te implementeren in de dagelijkse werkzaamheden.
Ter vergelijking: ongeveer driekwart (74%) hield zich bezig met big data. De gegevens zijn afkomstig uit een onderzoek uit 2022, waaraan 604 bedrijven met meer dan 20 werknemers deelnamen. We zijn nog in afwachting van de onderzoeksresultaten van dit jaar.
Ook worden er steeds meer innovatieve startups op het gebied van AI opgericht. Volgens Statista bedragen de investeringen in dergelijke startups in Europa al enkele miljarden dollars (de.statista.com, 29 augustus 2023).
Toepassingsgebieden AI en CRM-software
De mogelijke toepassingsgebieden van slimme tools en technologieën zijn enorm divers. Naast talloze mogelijke toepassingen in de gezondheidszorg of robotica kunnen CRM-processen ook worden geoptimaliseerd dankzij de slimme AI-assistenten. Steeds meer aanbieders als Zoom en HubSpot verwerken AI-functionaliteiten in hun CRM-platforms.
Ook de markt voor CRM-systemen blijft alsmaar groeien. Vooral nadat de eerste schok van de Corona-pandemie was overwonnen, investeerden veel bedrijven in de digitalisering van het klantrelatiebeheer.
Met de toenemende mogelijkheden van kunstmatige intelligentie in Customer Relationship Management - bijvoorbeeld binnen de klantenservice of marketing - wordt verwacht dat AI-ondersteunde CRM-oplossingen de komende jaren steeds populairder zullen worden. De mogelijkheden zijn eindeloos, dus het is maar de vraag welke impact KI in de toekomst op ons dagelijks leven zal gaan hebben.
13 oktober 2023
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Webwinkels stellen teleur: bereikbaarheid krijgt onvoldoende
In een tijdperk waarin de klantervaring belangrijker is dan ooit, slaan veel grote bedrijven de plank flink mis.
Lees verderAlbert Heijn wil met AI de klantbeleving verbeteren
Steeds vaker beginnen we de praktische toepassing van kunstmatige intelligentie in ons dagelijks leven terug te zien.
Lees verder