Online shoppen was nog nooit zo makkelijk: Amazon laat AI het voor je doen

Een nieuwe, revolutionaire ontwikkeling in het AI-tijdperk.

Nagenoeg iedere dag staan we weer versteld van de talloze ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI). Dit keer staat Amazon's AI in de spotlights, die wel iets heel bijzonders van plan zijn: de ontwikkeling van een AI-tool, die online shoppen volledig voor je overneemt. 

Hoe gaat het werken?

Als het aan de Amerikaanse retailgigant ligt, dan zijn we binnenkort nog minder tijd kwijt aan online shoppen. In de afgelopen jaren is deze taak dankzij vergelijkingswebsites en slimme, AI-gedreven aanbevelingen, al een stuk eenvoudiger geworden. Maar als het aan Amazon ligt, dan blijft het daar niet bij.

Het zogeheten ‘Buy For Me’ zal gebruikers van de Amazon-app namelijk in staat stellen om producten van derden aan te schaffen, zonder dat ze de app ook maar hoeven te verlaten. Sterker nog: je hoeft helemaal niets te doen. Van het bezoeken van de website, tot aan het invullen van je informatie, het voltooien van je aankoop en het volgen van je pakketje: de nieuwe AI-functie neemt het volledige proces van je over. 

Alexa Plus

We hebben ongetwijfeld allemaal wel eens gehoord van Amazon’s slimme AI-assistent, Alexa. Ook deze tool zal een flinke metamorfose ondergaan: in plaats van een reactieve gesprekspartner, moet het gaan transformeren in een assistent die nog beter - in sommige gevallen zelfs proactief - voor je op zoek gaat. 

Stel dat je op zoek bent naar een nieuwe televisie. Als je dat nu aan een AI-tool vraagt, dan zullen ze een lijstje met de populairste en meest budgetvriendelijke modellen uitdraaien. Alexa Plus gaat echter een stapje verder: zij wil weten wat je favoriete merk is, wat je budget is en waarom je tv kijkt, zodat het de beste modellen aan je voor kan leggen. Als je dan ook nog eens gebruikmaakt van Buy For Me, dan zal Alexa de bestelling volledig in orde maken. 

Een nieuw tijdperk in AI en e-commerce

Amazon probeert hiermee online shoppen niet alleen makkelijker te maken; het wil de manier waarop we digitaal winkelen volledig veranderen. AI is hierdoor namelijk niet alleen meer de tool waaraan je advies vraagt; je kan een taak zelfs in zijn geheel aan het programma overdragen. De tools leren gaandeweg van je voorkeuren en behoeften, en kunnen je zo steeds beter helpen. Taken als online shoppen worden hierdoor moeiteloos en misschien zelfs een beetje onzichtbaar: in plaats van sneller afrekenen, hoef je binnenkort misschien helemaal niet meer af te rekenen. 

Wat zijn de gevolgen van deze ontwikkelingen?

Alle ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence klinken vaak goed, maar ze zijn nooit geheel risicoloos. Zo roept een functie als Buy For Me bij velen direct een aantal vragen op.

Hoe zit het bijvoorbeeld met de bewaking van privacygevoelige gegevens? Als jij een AI-tool de transactie voor je laat doen, hoe weet je dan zeker dat het zorgvuldig met gegevens op je creditcard omgaat? Of dat het je adres alleen met de noodzakelijke betrokkenen deelt?

Implicaties voor retailers

De nieuwe functionaliteiten brengen ook nieuwe uitdagingen voor retailers met zich mee. Daar waar ze hun producten in eerste instantie uitsluitend aan de consument verkochten, is er nu een nieuwe speler waarop ze de customer experience moeten afstemmen: een robot. 

De (digitale) klantervaring krijgt daarom twee gezichten. Enerzijds moeten bedrijven de shopervaring zo feilloos mogelijk inrichten zodat klanten zonder moeite een bestelling kunnen plaatsen. Maar het moet ook afgestemd zijn op de handelingssnelheid van een AI-tool, die de bestelling voor de klant afhandelt.

Vergeet daarom B2B en B2C: we zijn getuige van de geboorte van een nieuwe term, genaamd B2A. Oftewel, ‘Business to (AI)-agent’

Twee belangrijke vragen

Amazon’s nieuwe AI-plannen laten ons dus met twee vragen achter. Voor ieder bedrijf dat zich bezighoudt met de digitale verkoop van goederen, is het aan te raden om deze aan jezelf te stellen. 

  1. Zou jij een tool als Alexa Plus of Buy For Me vertrouwen en misschien nog belangrijker: denk je dat je klanten dat zullen doen?
  2. Is jouw digitale klantervaring voorbereid op een interactie met een AI-tool?

Bron

Amazon: ‘Amazon’s new 'Buy for Me' feature helps customers find and buy products from other brands’ sites’ - 3 april 2025

17 april 2025

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Horeca krijgt grip op klantervaring met nieuw reviewsysteem

Negatieve recensies komen eerst bij de ondernemer terecht, zodat ze samen met een ontevreden klant tot een oplossing kunnen komen.

Lees verder

Menselijk contact blijft noodzakelijk, consument went wel aan AI

AI in klantenservice lijkt steeds vaker geaccepteerd te worden.

Lees verder