Albert Heijn wil met AI de klantbeleving verbeteren
Steeds vaker beginnen we de praktische toepassing van kunstmatige intelligentie in ons dagelijks leven terug te zien.
Veel bedrijven zijn inmiddels volop aan de slag gegaan met de inzet van kunstmatige intelligentie, beter bekend als AI. De mogelijkheden zijn immers eindeloos: zo kunnen slimme technologieën helpen met het automatiseren van processen en het beantwoorden van klantvragen. En dit is de bekendste supermarkt van ons land niet onopgemerkt gebleven.
Mijn AH assistent
Albert Heijn is inmiddels de eerste supermarkt van ons land die GenAI heeft ingezet om de klantbeleving te optimaliseren. De zogeheten ‘Mijn AH assistent’ dient 24/7 klaar te staan voor gebruikers van de AH-app. Vragen als “Wat eten we vandaag?” of “Heeft AH ook biologisch gevangen vis?” moeten hiermee snel en effectief beantwoord worden. Uiteraard hoopt de supermarktketen dat de consument hierdoor steeds sneller naar hun app zal grijpen.
AI denkt met u mee
Hoewel veel AI-applicaties in eerste instantie fungeren als een centraal punt waaraan gebruikers vragen kunnen stellen, is het doel van de assistent veel breder. Het leert namelijk van gedragingen en voorkeuren van diens gebruikers en is hierdoor in staat om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen. Zo moet het bedenken, inslaan en koken van gerechten niet alleen makkelijker, maar ook een stuk leuker worden. De app is sinds vorige week voorzien van de AI-functionaliteit.
Volgens de CEO van de supermarktketen, Marit van Egmond, is de introductie van de assistent een belangrijke stap richting het vervullen van de missie van Albert Heijn: het beter bereikbaar maken van eten, voor iedereen. “Met generatieve AI zijn wij in staat om toepassingen te ontwikkelen die onze klanten van meer gemak en inspiratie voorzien in hun dagelijkse routines. Met onze teams blijven we dagelijks bezig om het leven makkelijker te maken voor onze klanten en daarom zijn we trots dit te kunnen lanceren op de vijftiende verjaardag van de Mijn AH app.”
Een optimale klantbeleving
Steeds meer zien we de praktische toepassing van AI terug. En dat is logisch: voor bedrijven is het namelijk de ideale manier om de klantervaring te verbeteren. In dit voorbeeld van Albert Heijn heeft de app zich stap voor stap een integraal onderdeel gemaakt van het boodschappen doen.
Voordat men op pad gaat zetten ze hun boodschappen op een lijstje, kijken ze even welke producten in de Bonus zijn en na afloop hebben ze eenvoudig toegang tot hun digitale kassabon. En nu kan men dus ook aan de app vragen welke producten goed passen bij de kipfilet die ze nog in de koelkast hebben liggen.
Uiteindelijk zal het gemak van de app er in ieder geval voor zorgen dat men de winkelervaring bij Albert Heijn als positief zal ervaren. En in dit tijdperk waarin men net zo makkelijk een andere supermarkt binnenloopt, zijn het deze details die weleens het verschil kunnen maken.
Lees ook: ‘De feestdagen komen er aan: tijd om te focussen op de klantervaring’
Het begint met data
Maar wat heeft dit nu precies met CRM te maken? Het antwoord op die vraag is glashelder: alles. Een CRM-systeem verzamelt immers alle klantgegevens die het kan vinden; analyses helpen vervolgens met het in kaart brengen van het gedrag en de behoeften van de eindklant. En pas dan weet u waarnaar uw klant daadwerkelijk op zoek is.
Daarnaast is een AI-tool ook volledig afhankelijk van de data waarover het beschikt. Als de applicatie geen toegang krijgt tot uw CRM-omgeving, dan kan het dus onmogelijk weten waar uw klant naar op zoek is. Het is immers deze informatie die het raadpleegt om bijvoorbeeld gepersonaliseerde aanbevelingen te doen.
Bent u dus op zoek naar manieren om generatieve AI te implementeren in een van uw applicaties waarvan uw klant gebruik maakt? Begin dan eerst met het CRM: het startpunt van ieder klantrelatieproces.
Bron
Albert Heijn: ‘Albert Heijn lanceert Mijn AH assistent met hulp van GenAI voor receptinspiratie en gemak’ - 7 november 2024
25 november 2024
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Webwinkels stellen teleur: bereikbaarheid krijgt onvoldoende
In een tijdperk waarin de klantervaring belangrijker is dan ooit, slaan veel grote bedrijven de plank flink mis.
Lees verderDe feestdagen komen er aan: tijd om te focussen op de klantervaring
Moderne bedrijven moeten zich veel meer focussen op het verbeteren van de klantbeleving.
Lees verder