AI voice-overs: een rage of de toekomst?
Zal de rol van stemacteur nog een toekomst hebben? Alles over AI-ondersteunde voice-overs, leest u hier.
Steeds meer bedrijven zijn volop de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) aan het ontdekken. Zo wordt het veel ingezet voor procesanalyse, of het automatiseren van bepaalde handmatige, veelvoorkomende taken. Ook AI en marketing lijken steeds vaker hand in hand te gaan. Daarom kijken we in dit artikel naar een populaire ontwikkeling binnen het vakgebied: AI voice-overs.
Wat is een AI voice-over precies?
Nagenoeg iedere reclame die we op tv zien of op de radio horen, heeft een voice-over. Dit is namelijk de stem die de boodschap van de advertentie verkondigt. En eigenlijk zegt de naam het al: bij een AI voice-over, wordt dit door de computer gedaan.
Om een AI voice-over tot stand te kunnen laten komen, maakt de computer gebruik van verschillende stemopnames van mensen. De AI leert zichzelf vervolgens spreken, iets dat ook wel machine learning (ML) wordt genoemd. Met deze informatie op zak is de AI vervolgens in staat om aangeleverde teksten in te spreken.
De voordelen van kunstmatige assistentie
Het grote voordeel van een AI voice-over is dat het tijd en dus ook geld bespaart. Er hoeven namelijk geen stemacteurs ingehuurd te worden, die tijd kwijt zijn met het leren en inspreken van de tekst. Daarnaast hoeft men zich ook niet langer te bekommeren om de stemrechten van de acteur.
Kritiek
Sommigen vinden het een bijzonder slim idee, terwijl anderen het helemaal niets vinden. De inzet van AI-tools kan sowieso vaak op kritiek rekenen; ze nemen namelijk taken van de mens over, die hierdoor maar moeten hopen dat ze een andere rol kunnen krijgen.
Regionale omroepen en Aldi waagden al een poging
Inmiddels zijn er al een aantal praktijkvoorbeelden van AI voice-overs. Zo gebruikte supermarktketen Aldi de stemmen van tien vrouwelijke medewerkers; de stem van de AI kwam tot stand door deze met elkaar te combineren. Aldi erkent dat tijd- en kostenbesparingen een grote factor speelden in deze beslissing, maar geven ook aan dat ze reclameboodschappen hiermee willen personaliseren. Volgens hen past een ‘gewone’ stem beter bij het merk dan die van een dure bekende Nederlander.
Ook regionale omroepen zijn volop met de implementatie van AI aan de slag gegaan. Zo heeft Omroep Brabant sinds kort een heuse AI-presentatrice, en worden de nieuwsbulletins van RTV Drenthe deze zomer ook voorgelezen door een AI voice-over. Het idee is dat regionale omroepen, die doorgaans niet beschikken over enorme budgetten, hun kostbare middelen hierdoor nog efficiënter in kunnen zetten.
Soortgelijke situaties in sales en customer support
Het gebruik van kunstmatige intelligentie komt in de meeste vakgebieden steeds vaker voor. De toenemende populariteit van marketing-AI is vergelijkbaar met diens toepassing in sales, en op de klantenservice.
Zo worden artificiële assistenten steeds vaker ingezet om de druk op customer support-medewerkers te verlichten, door hen verantwoordelijk te maken voor het oppakken van vragen en klachten van klanten. In sales worden ze ook wel ingezet om verkopers te ondersteunen; ze kunnen de spraakassistent bijvoorbeeld vragen om extra informatie voor te lezen, voordat ze bij een klant op afspraak gaan.
Klik hier om meer te lezen over spraakassistenten in sales
Dus: een rage of de toekomst?
We kunnen er van vinden wat we willen, maar AI lijkt iedere dag weer een belangrijkere rol in ons dagelijks (werk)leven te gaan spelen. Of dat ook geldt voor AI voice-overs, dat moet nog maar blijken. Dat zal namelijk afhangen van het succes van de experimenten, die op dit moment gaande zijn.
Bronnen
NOS: ‘Aldi vervangt stemacteur door AI in reclames, zullen meer bedrijven volgen?’ - 12 april 2024.
RTL: ‘Nieuwsbulletins RTV Drenthe in zomermaanden gelezen door AI-stem’ - 14 juni 2024.
10 juli 2024
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
De feestdagen komen er aan: tijd om te focussen op de klantervaring
Moderne bedrijven moeten zich veel meer focussen op het verbeteren van de klantbeleving.
Lees verderPopulariteit van audioreclame blijft toenemen
In een tijdperk waarin we voornamelijk gewend zijn geraakt aan bewegende beelden, laat audioreclame zien dat het nog altijd bijzonder relevant is.
Lees verder