De toepassingsmogelijkheden van AI in contentmarketing

We hebben het regelmatig over de voordelen en functies van AI in marketing. Maar hoe worden de tools nu concreet toegepast? Alles over AI in contentmarketing, leest u hier.

AI is, met name in marketing, één van de populairste tools van het moment. Dit bleek ook uit de meest recente editie van HubSpot’s State of Marketing & Trends Report, waarin men onder andere keek naar de rol van kunstmatige intelligentie (AI) binnen het vakgebied. 

Dat het dus een belangrijke rol speelt, weten we. Maar hoe komt deze AI content concreet tot uiting? In dit artikel willen wij een aantal toepassingsmogelijkheden van AI in contentmarketing toelichten, zodat u ook daadwerkelijk kan zien hoe de tools ingezet worden bij content creatie.

Sociale media

AI en social media: het is een combinatie waar veel marketeers tegenwoordig volop gebruik van maken. De tools fungeren hier als een ware assistent; ze kunnen meedenken over onderwerpen, maar worden in veel gevallen ook gebruikt om de volledige post te creëren. Daarnaast helpen de tools ook met het inplannen en analyseren van berichten, zodat u volledig geïnformeerd blijft over uw online performance. 

chatgpt-facebook-post

We vroegen ChatGPT om een Facebook-post te creëren, die we konden gebruiken als introductie voor dit artikel.

E-mailmarketing

E-mailmarketing is altijd ‘tricky’. U wil uw boodschap duidelijk overbrengen om de lezer ergens toe te activeren, maar het moet niet te lang zijn. Anders is de kans groot dat het bericht rechtstreeks in de prullenbak belandt. Veel marketeers vertrouwen daarom tegenwoordig op AI om tot korte, maar bondige e-mails te komen. Maar dat is niet alles, het ondersteunt ook bij:

  • Het selecteren van het ideale tijdstip. Artificial Intelligence (AI) kan meedenken met het timen van uw e-mail of nieuwsbrief; het raadpleegt data zodat u het bericht op de juiste dag en zelfs het juiste moment van de dag kan versturen. Zo vergroot u de kans dat men daadwerkelijk in de gelegenheid is om bijvoorbeeld op een link te klikken.
  • A/B-testing. Dit is een methode waarin twee aanpakken worden gehanteerd: de ene helft van de ontvangers krijgt mail A te zien, de andere helft mail B. AI-tools kunnen de bijbehorende resultaten vervolgens eenvoudig analyseren: welke e-mail is het meest gelezen en heeft het hoogste conversiepercentage?
  • Het schrijven van titels en tussenkoppen. In een e-mail is het belangrijk dat de titels en tussenkoppen er bovenuit springen. Net als in het eerder gegeven voorbeeld van social media-berichten, wordt AI hier ook voor gebruikt.

Blogs en artikelen

Ook blogs en artikelen kunnen efficiënter worden geschreven met behulp van een AI-tool. Het is met name populair onder marketeers om zich te laten assisteren bij het bedenken van onderwerpen, het uitvoeren van onderzoek en zelfs bij het daadwerkelijk schrijven van het artikel. Daarnaast kan het ook helpen bij het personaliseren van uw blog, zodat deze feilloos aansluit op hetgeen dat uw doelgroep van u verwacht.

ai-inspiratie

Hier vroegen we ChatGPT om drie onderwerpen te bedenken voor een artikel over AI in contentmarketing. 

Wat u ook doet: onthoud het volgende

AI-applicaties als ChatGPT zijn assistenten. Ze weten ontzettend veel en kunnen absoluut een rol spelen in de alledaagse marketingactiviteiten en het vormen van uw contentmarketing-strategie, maar menselijke inbreng blijft nog altijd van levensbelang. Het is uiteindelijk ook een mens waarvoor u uw bericht schrijft; en vaak is het wel op te merken als een tekst door AI is geschreven. Het doel van AI is om te assisteren en het alledaagse werkleven wat makkelijker te maken: de creativiteit van een mens is immers onvervangbaar. 

27 augustus 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Salesforce introduceert zelfstandige, AI-gestuurde verkoopmedewerkers

Gebruikers van de CRM-software kunnen hiermee de druk op sales-teams verlichten. Hoe? Dat leest u hier.

Lees verder

De integratie van sociale media in het CRM-systeem

Sociale media zijn tegenwoordig voor velen een essentieel onderdeel van het dagelijks leven. Bedrijven kunnen hier goed op inspelen door ze te integreren in hun CRM-systeem.

Lees verder