Zelfstandige AI-medewerkers: Salesforce maakt het mogelijk

Het zogeheten Agentforce zal u helpen om de kwaliteit van uw sales, marketing en klantenservice te verbeteren.

AI, AI en nog eens AI.. we lijken er inmiddels bijna niet meer over op te houden. Maar eigenlijk kunnen we er ook gewoon niet meer omheen. Steeds meer softwareapplicaties worden van de slimme technologieën voorzien: het is aan ons de taak om u volledig up-to-date te houden. 

Daarom kijken we vandaag naar de nieuwste technologische ontwikkeling van CRM-leverancier Salesforce: Agentforce, een tool waarmee u uw eigen AI-medewerkers kunt ontwikkelen. 

Lees ook: ‘Salesforce introduceert zelfstandige, AI-gestuurde verkoopmedewerkers

Wat zal Agentforce precies gaan doen?

Het idee is dat de autonome AI-agents zullen fungeren als volwaardige medewerkers. Zij kunnen hierdoor de menselijke medewerkers ondersteunen, door bepaalde taken over te nemen, of te fungeren als een assistent. Uiteindelijk zal dit de efficiëntie en zodoende ook de klanttevredenheid moeten vergroten. 

AI-systemen zijn in een aantal taken immers een stuk beter dan ons. Denk hierbij aan de analyse van gegevens. De informatie die de AI-agents verzamelen, kan vervolgens weer worden toegepast om sales-, customer service- en marketingprocessen te optimaliseren. 

Een upgrade op de ‘verouderde’ copilot

Volgens de CRM-leverancier markeert Agentforce een nieuw tijdperk van kunstmatige intelligentie (AI). “Agentforce representeert de derde golf van AI, één die verder gaat dan copilots. Een nieuw tijdperk waarin we bijzonder nauwkeurige, intelligente agents verwelkomen die actief bijdragen aan het bevorderen van klanttevredenheid,” aldus Marc Benioff, CEO van Salesforce. 

Copilots en chatbots zoals we die kennen zijn volgens de techgigant dus achterhaald aan het worden. Ze zijn immers afhankelijk van verzoeken van de mens; hun acties beperken zich daarom ook vaak tot het beantwoorden van vragen.

En dat is dan ook precies het grootste contrast met Agentforce: hier zullen de bots zich namelijk proactief opstellen en zelfstandig gegevens raadplegen om de juiste beslissingen te nemen. Hiervoor raadpleegt het de centrale database van het bedrijf, zodat het altijd beschikt over de meest recente en actuele data; op basis hiervan kan het, indien nodig, de koers wijzigen. 

Versterk de band met uw klant

De verwachtingen van de moderne consument zijn hoger dan ooit. Ze verwachten alles snel en van hoge kwaliteit. Moderne AI-tools kunnen bedrijven helpen om te voldoen aan deze verwachtingen. Door gegevens en interacties te analyseren, genereert het een steeds completer beeld van de klant. Men is hierdoor beter in staat om de inspanningen af te stemmen op de wensen en behoeften van de klant; iets dat de onderlinge band in de toekomst aanzienlijk zal versterken. 

Een low-code tool

Maar hoe werkt Agentforce dan precies? Het hoofddoel van de tool is dat de beschikbare data binnen het bedrijf beter wordt benut. Daarnaast staan de agents dag en nacht voor de gebruikers klaar: ze zijn eenvoudig te ‘customizen’ en kunnen per direct worden ingezet op verschillende kanalen. 

Een ander belangrijk aspect van de tool is de mogelijkheid om zelfstandig AI-medewerkers te bouwen. Dit low-code platform is ingericht om ook bruikbaar te zijn voor gebruikers zonder diepgaande kennis van programmeren; het is tevens een stuk sneller en goedkoper dan het trainen van een AI-model. 

Bouw er op los

Het zogeheten Agent Builder is de omgeving waarin u de medewerker creëert, en diens kenmerken inricht op het vakgebied waar het zich op moet focussen, zoals marketing of sales. Dankzij de Model Builder kunnen gebruikers modellen testen en activeren. De Prompt Builder geeft de AI-medewerkers toegang tot uw CRM-omgeving, zodat het kan leren van deze data en hun acties en antwoorden hierop af kan stemmen. 

Agentforce Partner Network

Daarnaast introduceert Salesforce ook het Agentforce Partner Network. Mocht men toch nog moeite hebben met het afstemmen van hun eigen AI-agent, dan kan het dankzij deze omgeving ook vertrouwen op medewerkers die zijn ingericht door een aantal toonaangevende namen in tech, zoals Google en IBM. In wezen stellen zij dus hun eigen AI-medewerkers ter beschikking aan de rest van de wereld. 

Het begint bij het CRM-systeem

Het succes van een applicatie als Agentforce valt en staat met de bruikbaarheid van uw eigen database. AI-tools moeten namelijk de gegevens van uw klanten en de bijbehorende interacties kunnen raadplegen; anders kunnen ze er niet van leren. Daarom is het belangrijk dat men beschikt over een solide database; iets waar het CRM-systeem uitstekend voor is.

Deze softwareomgeving verzamelt alle klantgegevens en brengt iedere interactie in kaart. Hierdoor vormt u een beter beeld van de klant en leert u van diens wensen en behoeften. Dit zijn tegelijkertijd ook de gegevens die de AI-medewerkers nodig hebben, om ook daadwerkelijk een verschil te kunnen maken. 

Bronnen

Salesforce: ‘Salesforce Unveils Agentforce–What AI Was Meant to Be’ - 12 september 2024.
Salesforce: ‘Salesforce Introduces Agentforce Partner Network — The World’s First Agent Ecosystem’ - 17 september 2024.

27 september 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Marketeers vertrouwen steeds vaker op impressiekanalen

Er wordt steeds meer geïnvesteerd in platforms als YouTube en TikTok.

Lees verder

Kruidvat wil klantenbinding bevorderen met gamification

Gebruikers van de nieuwe app kunnen allerlei verschillende prijzen winnen.

Lees verder