Een 360° klantbeeld: zo wordt dit in 2024 werkelijkheid

Welke mogelijkheden hebben bedrijven om een zo compleet mogelijk beeld van hun klant te verkrijgen?

De klantverwachtingen zijn momenteel hoger dan ooit. De consument is zich steeds beter bewust van de mogelijkheden die de digitale transformatie met zich mee heeft gebracht; van maatwerk tot snelle service. Steeds meer heeft men behoefte aan een persoonlijke, individuele benadering. 

Om deze persoonlijke benadering waar te kunnen maken, moet u uw klant door en door kennen. Dit is waar het 360° klantbeeld in het spel komt. 

Wat is een 360° klantbeeld?

Het 360° klantbeeld omschrijft een alomvattend, holistisch beeld van uw (potentiële) klanten, hun kenmerken en wensen/behoeften. Enerzijds wordt dit mogelijk gemaakt door middel van een uitgebreide verzameling van verschillende gegevens (basisgegevens, contact- en aankoopgeschiedenis, online gedrag, etc.) en anderzijds dankzij gerichte, software ondersteunde evaluatie. 

In dit digitale tijdperk hebben bedrijven meer dan genoeg manieren tot hun beschikking om verschillende soorten gegevens, via verschillende kanalen te verzamelen. Zo kan het gebruikersgedrag in een online webshop bijvoorbeeld gebruikt worden om de websitebezoekers van gepersonaliseerde kortingscodes of aanbiedingen te voorzien. 

Gegevensverzameling

Om een zo duidelijk mogelijk beeld van uw klant te verkrijgen, is het essentieel dat alle gegevens op één centrale plaats worden samengebracht. En dat is precies waarin een CRM-systeem perfect ondersteuning kan bieden. CRM-software verzamelt niet alleen de belangrijke klantgegevens, maar beschikt ook over analysefuncties waarmee men bijvoorbeeld de klantreis overzichtelijk in kaart kan brengen en onderzoeken. 

Hiermee verplaatst u zichzelf als het ware in de schoenen van uw klant, een cruciaal onderdeel van de totstandkoming van een 360-graden klantbeeld. 

Lees ook: "Analytische CRM: dit moet u weten

Een realistisch beeld

Om tot een volledig klantbeeld te komen, moeten alle gegevens verzameld en geanalyseerd worden. De praktijk laat toch vaak zien dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is. Dit heeft verschillende oorzaken, zo komt het bijvoorbeeld nog veel voor dat men gebruikmaakt van losstaande oplossingen, waardoor de verschillende systemen niet geautomatiseerd gegevens met elkaar uitwisselen. 

Dit benadrukt nog maar eens het belang van een geschikte CRM-oplossing. Het gebruik van de centrale omgeving zorgt ervoor dat alle verschillende systemen en datastromen met elkaar verbonden zijn, en brengt alles samen binnen één groot geheel. En dit is een cruciaal onderdeel in de totstandkoming van het 360-graden klantbeeld. 

Het potentieel van kunstmatige intelligentie (AI)

AI is al enige tijd hét gesprek van de dag. Ook softwareontwikkelaars is dit niet onopgemerkt gebleven, en steeds meer systemen worden voorzien van de slimme technologieën. De verwachting is dat deze trend zich alleen maar verder zal ontwikkelen, en dat kunstmatige intelligentie bedrijven in 2024 zal helpen in de stap naar een nog vollediger beeld van hun klant.

AI-functies zijn in staat om het klantbeeld verder te completeren. Ze zijn in staat om grote hoeveelheden data te evalueren en hier verbanden in te vinden, veel effectiever dan dat een mens dat ooit zal kunnen. Gebaseerd op historische en hedendaagse gegevens is het mogelijk om voorspellende analyses te doen, waardoor u kan achterhalen waar uw klant in potentie behoefte aan gaat hebben. En deze kennis kan van onschatbare waarde zijn. 

18 maart 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

De feestdagen komen er aan: tijd om te focussen op de klantervaring

Moderne bedrijven moeten zich veel meer focussen op het verbeteren van de klantbeleving.

Lees verder

Populariteit van audioreclame blijft toenemen

In een tijdperk waarin we voornamelijk gewend zijn geraakt aan bewegende beelden, laat audioreclame zien dat het nog altijd bijzonder relevant is.

Lees verder