Wat is het SAD-model binnen de marketing?
Het nieuwe SAD-model optimaliseert uw marketingactiviteiten door deze te structureren. Wij leggen u het nieuwe SAD-model uit.
Binnen de marketingwereld zijn er veel werkwijzes, modellen en processen als het gaat om klantrelatiebeheer en data. Er is het ‘See, Think, Do, Care’ model, het AIDA-model en nog veel meer. Een van de modellen waar bedrijven steeds meer over op gaan is het nieuwe SAD-model. Wij willen dieper ingaan op wat het model precies is, wat de functionaliteiten zijn en wat het binnen CRM en marketing kan betekenen. Het is goed om eerst te beginnen om enkele afkortingen verder toe te lichten.
Inhoudsopgave
Wat betekent CRM?
CRM is een afkorting wat staat voor Customer Relationship Management, oftwel klantrelatiebeheer. CRM heeft twee kanten, de ene kant om de processen die betrekking hebben op het klantcontact te optimaliseren. Anderzijds om deze processen te automatiseren. CRM wordt vooral ingezet door bedrijven om de huidige klanten en nieuwe klanten te binden.
Als er over CRM wordt gesproken, dan worden CRM-systemen ook vaak behandeld. Een CRM-systeem vervult de functie om alle processen digitaal in kaart te brengen. Deze kunnen vervolgens binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Het systeem functioneert als centrale database voor alle klantgegevens en informatie. Hierdoor krijgen bedrijven meer inzicht in hun eigen (potentiële) klanten.
Voordelen van CRM-software
CRM-software brengt vele voordelen met zich mee. Deze voordelen werken nauw samen met het SAD-model, dus het is belangrijk dat u de voordelen tot u neemt.
Data verzamelen, dataopslag en analyse
Door CRM-software is het makkelijker geworden om data te verzamelen. U kunt uit voorgaande aankopen gegevens noteren zoals wat er is gekocht, door wie en waar naartoe het gaat. Daarnaast kunt u klantprofielen laten aanmaken zodat u nog meer te weten komt over uw (potentiële) klanten.
Daarnaast wordt de data op een centrale plek opgeslagen, waardoor iedereen bij dezelfde data kan. Hierdoor ontstaan er geen verwarring over de data. Iedereen weet daarnaast wat de huidige staat van de klantprocessen is, waardoor afdelingen zoals sales en marketing er beter op kunnen reageren en acteren.
Daarnaast kan iedereen relevante analyses uitvoeren met dezelfde data, waardoor iedereen ook meteen de resultaten kan zien van deze analyses. Dat maakt mogelijk dat de samenwerking geoptimaliseerd en versneld wordt.
Persoonlijke en gerichte marketing
Alle verzamelde data over uw klanten wordt in het CRM-systeem centraal beheerd. Zo kan geslacht, locatie of aankoopgedrag worden gebruikt om doelgroepen te vormen en gerichte marketingcampagnes op te zetten. Denk hier bijvoorbeeld aan e-mailmarketing.
Wat is SAD?
SAD is een afkorting dat staat voor ‘See, Analyze, Do’. Vaak wordt er over het ‘SAD-model’ gesproken. Elke letter staat voor een andere stap in het marketingproces. Het proces is ontworpen met als doel om marketingactiviteiten duidelijker in kaart te brengen en werkwijzes te stroomlijnen. Het SAD-model is ook een werkwijze op zich. Wij willen u graag uitleggen wat elke letter betekent in het proces en hoe het past binnen CRM.
De betekenis van de drie letters
See
Het is voor ieder bedrijf, iedere marketing afdeling en marketeer belangrijk om te weten wat er binnen de markt gebeurd en wat er speelt bij hun klanten en leads, anders is er klantenverlies. Daarom is het verzamelen van gegevens en informatie zo belangrijk. Een bedrijf moet zien wat er gebeurd, hier slaat de ‘S’ van ‘See’ op. Het zien van de bewegingen in de markt en de veranderende wensen en behoeftes van klanten.
Er zijn veel soorten gegevens en informatiebronnen voor bedrijven die relevant zijn om te raadplegen. De hoeveelheid van gegevens en informatiebronnen is groot en divers. Wij willen een aantal punten als voorbeeld geven.
Voorbeelden van relevante marketinggevens en informatiebronnen:
- Persoonsgegevens (Te verkrijgen uit databases en/of zelf te verzamelen);
- Branchegegevens (Te verkrijgen uit onderzoeken, vakbladen en het internet);
- Aankoopgegevens (Zelf te verzamelen);
- Interesses (Door het gebruik van trackingsystemen op het internet te verkrijgen);
- Financiële gegevens;
- Klikgedrag op de website (Te volgen door bijvoorbeeld Google Analytics);
- Usability-testen om meningen van klanten te achterhalen.
Het is dus belangrijk om deze gegevens te verzamelen, anders zijn toekomstige marketingactiviteiten niet gebasseerd op goed gefundeerde argumenten. Door gegevens te verzamelen kunt u bijvoorbeeld eerder trends waarnemen dan uw concurrent, wat voor u een concurrentievoordeel is.
Analyze
De letter ‘A’ staat voor het analyseren van data die in de vorige stap is verzameld. Data op zich is heel fijn, maar niet altijd meteen bruikbaar. Het analyseren daarvan is key. Het analyseren wordt wel makkelijker met het gebruik van een CRM-systeem, doordat alle data op een centrale plek wordt opgeslagen.
Het analyseren van data en gegevens draait om het vinden van verbanden en het kunnen vinden van bepaalde trends en interesses. Wij hebben een voorbeeld voor u: U heeft tijdens de vorige stap usability-testen uitgevoerd naast het verzamelen van klikgedrag en gedragstromen op uw website. Tijdens uw usability-testen heeft u het gedrag op uw website van uw testpersonen gevolgd, genoteerd en daar data van gemaakt. U kunt de data van de usabity-testen vergelijken met de data van het klikgedrag en gedragstromen op uw website. De data van het klikgedrag kan laten zien dat mensen op een bepaalde pagina wegvallen. Met een usability-test kan dat worden bevestigd en meteen worden gevraagd waarom de testpersoon weg is gegaan. Daaruit kan een verband van worden gemaakt en het is meteen een punt van verbetering.
Do
De ‘D’ van het SAD-model staat voor ‘Do’. Het gaat hier om het uitvoeren van actiepunten die naarvoren zijn gekomen. Uit het voorbeeld gegeven van de vorige stap kwam naar voren dat er mensen de website verlieten op een bepaalde pagina. Door de usability-testen kwam er naar voren waarom mensen de website verlieten. Dat is meteen een actiepunt om iets te verbeteren op de website.
Het herhalen van het proces
Na elk ‘Do’ stap is het belangrijk om het model opnieuw uit te voeren. De actiepunten die u heeft uitgevoerd moeten worden gemeten in de stap ‘See’. Als u niet weet of uw veranderingen het gewenste effect hebben gehad, dan weet u niet zeker of de eventuele hogere omzet daar vandaan komt. Hetzelfde geldt voor eventuele verliezen. Als u dat wel weet, dan weet u wat wel werkte en wat niet. De acties die niet werkte en wellicht tot meer verlies leidden, kunnen dan worden teruggedraaid.
Conclusie: Het SAD-model met ondersteuning van CRM-software helpt uw bedrijf
Door middel van het gebruik van een CRM-systeem dat fungeert als een centrale database kunt u gemakkelijker het SAD-model toepassen binnen uw organisatie. Met de stappen van SAD kunt u gestructureerd uw marketingacties uitvoeren, tracken en analyseren. Zo optimaliseert u uw marketingactiviteiten en wordt u uiteindelijker alleen maar winstgevender.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
CRM-systemen vergelijken: zo pakt u dat aan
Waar moeten bedrijven op letten als ze CRM-systemen gaan vergelijken?
Lees verderDe voordelen van Cloud CRM voor het mkb
Ontdek waarom een Cloud CRM bijzonder geschikt is voor het midden- en kleinbedrijf.
Lees verder