Wat is Enterprise Resource Planning (ERP)?

Wat de afkorting CRM inhoudt, dat weten we allemaal inmiddels wel. Maar wat is ERP precies? En wat heeft het met CRM te maken?

Als we het hebben over bedrijfssoftware, dan zijn het CRM- en ERP-systeem twee van de meest populaire beschikbare oplossingen. Op deze website hebben we het logischerwijs, gezien de naam, altijd over Customer Relationship Management (CRM). Maar wat heeft ERP dan precies met dit onderwerp te maken? Daar zullen we in dit blog achter gaan komen.

Inhoudsopgave

Iedereen heeft zijn eigen werkwijze

Ieder bedrijf is anders en kent dan ook zijn eigen werkwijze. In de meeste gevallen wordt er (gelukkig) op een bepaalde manier vertrouwd op de ondersteuning van een softwaresysteem. Dit kan zo eenvoudig zijn als een Excel-sheet waarop de voorraad wordt bijgehouden, of zo uitgebreid als een compleet CRM-pakket waarin sales-, klantenservice- en marketingmedewerkers feilloos met elkaar samen kunnen werken. 

Overzicht is cruciaal

Een kledingwinkel heeft in bijna alle gevallen een eigen magazijn. Stel dat een van de medewerkers de voorraad van een bepaald product wil checken. Hij of zij loopt naar achteren en eenmaal daar raken ze aan de praat met een magazijnmedewerker. Een paar minuten later wordt de zoektocht vervolgd, maar.. waar waren ze ook alweer naar op zoek? 

Enterprise Resource Planning (ERP): een definitie

Het bovenstaande voorbeeld kan eenvoudig worden voorkomen met de hulp van een ERP-systeem. Deze software is namelijk verantwoordelijk voor de automatisering van bepaalde bedrijfsprocessen. De medewerker hoeft in dit geval niet zelf te gaan kijken om de voorraad te controleren; binnen een paar seconden hebben ze het antwoord in het ERP-systeem naar boven gehaald. 

ERP-software helpt niet alleen met de automatisering van bepaalde handmatige taken, het fungeert daarnaast ook als een centrale database. Van financiële- tot persoonsgegevens: alle informatiestromen van het bedrijf komen samen binnen deze gecentraliseerde omgeving. Het maakt dus niet uit welke informatie men zoekt: ze vinden het sowieso terug in het ERP-systeem. 

Hoe werkt de ERP-software?

Een ERP-systeem bestaat vaak uit verschillende modules. Iedere module is verantwoordelijk voor een bepaald onderdeel van het bedrijf. Zo houdt een WMS zich bezig met alle activiteiten in het magazijn, helpt het TMS bij de optimalisatie van alle logistieke processen en bekommert het CRM zich om alle klantgerelateerde zaken. 

De ware kracht van de ERP-software is de manier waarop het deze verschillende bedrijfsgebieden met elkaar verbindt. Een verkoper hoeft bijvoorbeeld geen toegang te hebben tot alle gegevens die afkomstig zijn uit het magazijn en hoeft dus niet actief gebruik te maken van het WMS, maar het is wel prettig als hij zicht heeft in de hoeveelheid producten die men nog op voorraad heeft. Anders weet hij ook niet of hij een specifiek product aan een klant kan aanbevelen. 

En het ERP-systeem maakt deze nuttige data-uitwisseling dus mogelijk. Het brengt de gegevens van verschillende afdelingen samen en zorgt ervoor dat deze allemaal in een centrale database worden opgeslagen. Hierdoor hebben alle gebruikers toegang tot de meest actuele en relevante gegevens. 

CRM en ERP

We zouden de ERP-omgeving dus kunnen omschrijven als het kloppende hart van de organisatie. De spreekwoordelijke aderen zijn alle lijntjes die vervolgens naar een specifiek bedrijfsgebied lopen, zoals het CRM, dat ook vaak wel het gezicht van uw organisatie wordt genoemd. 

Een CRM-systeem kan dus een losstaande oplossing zijn voor bedrijven die alleen op zoek zijn naar een manier om hun klantrelatieprocessen te optimaliseren, maar het kan ook onderdeel uitmaken van een overkoepelend ERP-systeem. 

De zoektocht naar een geschikt ERP-systeem

In principe kan ieder bedrijf van een ERP-systeem profiteren. De software wordt namelijk in alle soorten en maten gemaakt zodat een multinational, maar ook de bakker op de hoek van de software kan profiteren. 

Branchespecifieke software

De opkomst van branchespecifieke systemen is al enige tijd een van de belangrijkste software-trends. Natuurlijk is er niets mis met een ‘generiek’ systeem, maar bedrijven kunnen nog beter van hun systeem profiteren als het is ontwikkeld door een leverancier die weet waar ze tegenaan (kunnen) lopen. 

Sommige functionaliteiten zijn bij bijna ieder bedrijf nodig. Zo heeft de afdeling personeelszaken altijd behoefte aan een omgeving waarin men kan bijhouden hoeveel ziekte- of verlofdagen iemand heeft opgenomen.

Andere functies komen echter alleen binnen bepaalde sectoren voor. Een bouwbedrijf heeft namelijk vrij weinig aan een systeem waarop een kassa aangesloten kan worden. Het is daarom aan te raden om op zoek te gaan naar een leverancier met kennis van uw sector, zij stemmen de software namelijk af op uw branchespecifieke behoeften. 

Meer weten over branchespecifieke CRM-software? Klik dan hier!

Samenvattend

Een ERP-systeem is het kloppende hart van een bedrijf. Hier komen alle informatiestromen samen en het helpt medewerkers van verschillende afdelingen om efficiënter met elkaar samen te werken. In veel gevallen is CRM een van de modulen van het ERP-systeem, maar het kan uiteraard ook als losstaand systeem worden aangeschaft. 

Wanneer bedrijven op zoek gaan naar (nieuwe) ERP-software, dan is het belangrijk om de aanschaf van een branchespecifiek systeem te overwegen. Deze leveranciers weten wat u op dagelijkse basis meemaakt of waar u tegenaan loopt en hebben ervoor gezorgd dat de software u hierin optimaal kan ondersteunen.

Let wel op: als u al in het bezit bent van een CRM-systeem, dan is het belangrijk om te kijken of de potentiële leverancier hun ERP-systeem hiermee kan koppelen. Pas dan kunt u namelijk optimaal profiteren van het samenspel tussen uw ERP en CRM. 

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Wat is low-code CRM-software?

Dankzij low-code software kunnen bedrijven hun applicaties zonder coderingskills naar eigen voorkeur inrichten.

Lees verder

CRM-systemen vergelijken: zo pakt u dat aan

Waar moeten bedrijven op letten als ze CRM-systemen gaan vergelijken?

Lees verder