Wat is CRM-datamanagement?
Persoonlijke en snelle service bieden is belangrijk voor klantenbehouden, daarom is datamanagement belangrijk. Wij geven 6 tips om datamanagement juist aan te pakken.
CRM-datamanagement is dé uitdaging voor bedrijven, ongeacht de sector. Het is belangrijk om klantgegevens centraal te beheren, zodat iedere medewerker toegang heeft tot die informatie om persoonlijke en snelle service te bieden. Een CRM-datamanagementsysteem biedt u bovendien inzicht in uw klanten, met alle voordelen voor de verkoop en uw bedrijf. Maar hoe kunt u het beste toepassen? Dat leggen wij u uit in dit artikel.
Inhoudsopgave
Wat is datamanagement nu precies?
CRM-datamanagement is het organiseren en beheren van grote hoeveelheden gegevens van contacten, leads en klanten. Het heeft betrekking op contactgegevens, interacties met klanten, eerdere aankopen, financiële gegevens en andere data die relevant zijn voor uw bedrijf. Deze worden centraal opgeslagen in een CRM-systeem en zijn toegankelijk voor iedere nedewerker in het bedrijf. Zo krijgt u van elke klant een volledig beeld dat gebruikt kan worden als basis voor je marketing- en verkoopstrategie. Daarom is het belangrijk dat uw klantengegevens up-to-date, compleet en logisch gestructureerd zijn.
Waarom is datamanagement belangrijk?
Datamanagement vraagt tijd en aandacht van een bedrijf, maar is het altijd waard. Met klantengegevens die verspreid zitten over diverse spreadsheets, inboxen en andere plekken verliest u kostbare tijd en is het risico op fouten groot. CRM-datamanagement stroomlijnt bovendien andere workflows binnen uw bedrijf, van leadopvolging en projectbeheer tot facturatie.
6 tips om CRM-datamanagement juist aan te pakken
Niet alle gegevens zijn (even) nuttig
Een klant een fijne verjaardag wensen? Op zich een leuk idee, maar niet per se noodzakelijk voor het succes van uw bedrijf. Vermijd dat uw CRM-data een ongestructureerde wirwar van gegevens wordt. Bepaal vooraf welke info belangrijk is voor uw strategie. Welke gegevens zijn cruciaal om de klantenervaring en conversieratio te verbeteren, welke data heeft u nodig voor marketingcampagnes en om uw salesteam z’n werk te laten doen? Zo bouwt u een klantenbestand met een heldere, logische structuur waarin u makkelijk uw weg vindt.
Bewaar data op één centrale plek
Niets is minder efficiënt dan gegevens die verspreid zitten over verschillende tools en afdelingen. Bewaar en beheer ze daarom op één centrale plaats, bijvoorbeeld een CRM-systeem die voor iedereen toegankelijk is. Zo bespaart iedereen tijd en voorkomt u fouten.
Zorg dat iedere mederwerker meegaat
Succesvol CRM-datamanagement staat of valt met de mensen die uw data beheren. U heeft profijt bij dat iedereen het belang van CRM inziet. Investeer in opleidingen wanneer uw CRM-software implementeert en zorg ervoor dat het beheer van klantengegevens een noodzaak is, een onderdeel van de dagelijkse routine.
Bescherm gevoelige info
Door te werken met gelimiteerde toegang voor bepaalde rollen, voorkomt u dat iedereen toegang heeft tot gevoelige klanteninfo. Zo vermijd je ook het risico op fouten of het verlies van cruciale gegevens.
Bijhouden van gegevens
Gegevens beheren is ook data weggooien. Verwijder gegevens die verouderd of onnauwkeurig zijn, net als dubbele vermeldingen. Regelmatig is het nuttig om een grondige ‘grote schoonmaak’ te organiseren en klanten van wie u al jaren niets meer van hebt vernomen te verwijderen. Zo houdt u de CRM data up-to-date en overzichtelijk en maakt u plaats voor nieuwe klanten met wie u actief zaken doet.
Het maximale halen uit CRM data
CRM-datamanagement is een voortdurend proces. Het zou dus zonde zijn om niet alles uit de kan te halen. Goede CRM-software helpt u de gegevens die u heeft opgeslagen te interpreteren en biedt u op die manier nuttige strategische inzichten.
Geen CRM-datamanagement zonder CRM-software
Klantengegevens handmatig beheren in een bestand? Het is mogelijk, maar is niet de meest efficiënte oplossing. Handmatig werk maakt het risico op fouten nu eenmaal groter en zorgt dat gebruikers minder gemotiveerd zijn om CRM-datamanagement op te nemen in hun dagelijkse routine. Veel ondernemers en bedrijven maken daarom gebruik van een CRM-systeem. Het maakt gegevens toevoegen en beheren eenvoudiger en biedt andere handige functionaliteiten zoals offertes maken, factureren, een overzicht voor verkoopkansen, projectbeheer, tijdregistratie, analyses en nog veel meer.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
CRM-systemen vergelijken: zo pakt u dat aan
Waar moeten bedrijven op letten als ze CRM-systemen gaan vergelijken?
Lees verderDe voordelen van Cloud CRM voor het mkb
Ontdek waarom een Cloud CRM bijzonder geschikt is voor het midden- en kleinbedrijf.
Lees verder