Tips om de klantenservice op een juiste wijze in te zetten
De klantenservice is een belangrijk onderdeel om klanten te behouden. Wij leggen uit hoe u uw customer support het beste in kan richten.
De belangrijkste troef van een bedrijf ten opzichte van de concurrentie zijn de klanten.
De behoeften van uw klanten zorgen ervoor dat uw bedrijf bestaat en kan groeien. U heeft daarom niet alleen een strategie nodig om nieuwe klanten binnen te halen, maar ook om ze vast te houden en er trouwe klanten van te maken.
Inhoudsopgave
- Waarom is klantenservice belangrijk?
- Wat is klantenservice?
- Belang van customer service
- Tips
- Bedrijfssoftware
Waarom is klantenservice zo belangrijk?
Met een goed werkende klantenservice kunt u de relatie met uw huidige en toekomstige klanten optimaliseren. Waarom is dit belangrijk? Tevreden klanten kopen niet alleen meer, maar bevelen uw service of product ook aan anderen aan.
Een klantenservice die goed werkt zorgt er daarnaast ook voor dat klanten langer trouw blijven aan een merk. Wij leven in een tijdperk waarin ervaringen centraal staan. Klanten evalueren niet alleen meer het product of de dienst, ze willen zich ook goed voelen op het moment van de aankoop én daarna. De hedendaagse consument is goed geïnformeerd, weet wat hij wil en is niet bang om naar de concurrent over te stappen als de klantenservice niet naar wens is.
Als een bedrijf de kans laat liggen om klanten te binden, is er een groot risico de klant kwijt te raken. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat een klant zich niet genegeerd of zich niet geholpen voelt.
Om tegemoet te kunnen komen aan de verwachtingen van de consument, moeten bedrijven zo snel mogelijk inzien hoe belangrijk klantenservice is.
In dit artikel leggen wij u uit wat klantenservice is en waarom het zo belangrijk is. Ook geven wij u een aantal praktische tips om de ervaring van uw klanten te optimaliseren.
Wat is klantenservice nu precies?
Klantenservice is de service die u uw klanten biedt voorafgaand aan, tijdens en na de verkoop van uw dienst of product. Vandaag de dag verwachten mensen dat een bedrijf 24 uur per dag, 7 dagen per week en via alle kanalen bereikbaar is. Zoals eerder verteld, kunnen klanten makkelijk naar de concurrent overstappen. Dus als u nog niet heeft nagedacht over hoe u uw klantenservicesysteem kunt optimaliseren, is het nu tijd om met een aantal trends mee te gaan.
Een buitengewoon goede klantenservice is gebaseerd op 3 belangrijke pijlers:
• Empathie: Empatische en vriendelijke medewerkers;
• Persoonlijk contact: beperk uw klantenservice niet tot virtuele contacten;
• Personalisering: laat merken dat u uw klanten kent en personaliseer uw service.
Personalisering en persoonlijk contact wordt hedendaags vaak ondersteund door het gebruik van een CRM-systeem waarin al de gegevens van klanten staan opgeslagen in klantprofielen.
Customer service en het belang daarvan
Een goede customer service zorgt voor een geloofwaardig merk en een goede reputatie van uw bedrijf. Hoe groter de positieve rol is dat uw bedrijf in het leven van uw klanten speelt, hoe meer trouwe klanten u zal hebben.
Bedrijven gaan vandaag de dag de dialoog aan met klanten, creëren een nauwe band en gebruiken feedback om zaken beter te doen, te groeien en zelfs om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Een slechte klantenservice heeft het tegenovergestelde effect en is enorm slecht voor een bedrijf.
Tips voor een goede customer service
Investeer in uw klantenservicekanalen
Er is een grotere kans dat consumenten meer aankopen doen bij bedrijven die zowel offline als offline klantenservice bieden. Om de klanten te kunnen geven wat zij nodig hebben, moet u evalueren of de huidige kanalen die u gebruikt voldoende zijn en of u er echt mee aan de verwachtingen van klanten voldoet.
Een omnichannel-strategie komt hier om de hoek kijken. Een omnichannel is wanneer er integratie is tussen alle kanalen. Het doel is om een ervaring te bieden waarbij klanten op elk willekeurig moment contact kunnen opnemen via het kanaal van hun voorkeur om vervolgens goed te worden geholpen. Ook moeten klanten tussen kanalen kunnen schakelen zonder dat zij hun probleem weer helemaal opnieuw moeten uitleggen.
Door te investeren in integrale technologische oplossingen zoals CRM-software kun je een goede, efficiënte klantenservice garanderen en tegelijkertijd de productiviteit binnen uw bedrijf verhogen.
Train uw serviceteam om een goede klantenservice te leveren
Om een goede klantenservice te kunnen bieden moet u:
• uw klanten en hun behoeften goed kennen;
• uw klantenserviceproces zo vormgeven dat het compleet en beheersbaar is;
• duidelijk en transparant met uw klant communiceren.
Bedrijfssoftware die de klantenservice ondersteunt
Tegenwoordig is er CRM-software die uw klantenservice kan ondersteunen in alle serviceprocessen. Wilt u kijken welke CRM-systemen het meest geschikt zijn voor uw situatie? Klik dan ‘hier’ om aan de hand van uw specificatie-eisen de meest geschikte systemen te vinden.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Is een on-premises CRM geschikt voor zelfstandigen?
Ontdek waarom ook deze ondernemers kunnen profiteren van een CRM-systeem en of een on-premises oplossing interessant is.
Lees verder5 punten die op geen enkele CRM-checklist mogen ontbreken
Met behulp van een CRM-checklist begint u goed voorbereid aan uw zoektocht naar het perfecte CRM-systeem.
Lees verder