Alles wat u moet weten over social search
Steeds vaker fungeren sociale media als zoekmachines. Lees hier alles over social search, want misschien wordt dit binnenkort wel dé manier om uw doelgroep te bereiken.
De online vindbaarheid van een bedrijf of website speelt een cruciale rol in het vermogen om nieuwe, potentiële klanten aan te trekken. Zij die niet online vindbaar zijn, lopen een grote kans om een deel van hun doelgroep mis te lopen.
Maar waar het vroeger vooral om de vindbaarheid op zoekmachines als Google draaide, is er een nieuwe manier van SEO (Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie) in opkomst. In dit blog kijken wij naar het toenemende belang van de verschillende sociale kanalen die bedrijven in kunnen zetten.
Inhoudsopgave
- Social Search: een definitie
- Hoe werkt social search dan precies?
- Welke rol speelt het CRM?
- Conclusie
Social Search: een definitie
Social Search of Social SEO is in principe een andere naam voor social media marketing. Het gaat dus over de manier waarop bedrijven hun social media gebruiken om de beoogde doelgroep te bereiken. Wat voor soort content plaatsen ze, en op welk publiek richt deze boodschap zich?
De cijfers: social search in opkomst
Hoewel niet iedereen overtuigd zal zijn door social search, liegen de cijfers er toch niet om. Onderzoek van CRM-leverancier HubSpot wees uit dat maar liefst één op de drie internetgebruikers voor hun zoekopdrachten eerder gebruikmaakt van social media, dan dat ze de traditionele zoekmachines raadplegen.
Een voorbeeld
Laten we er eens een voorbeeld bij pakken. Stel dat u op zoek bent naar een restaurant om eens lekker uit eten te gaan, dan kan het zijn dat u via Google op zoek gaat naar eetgelegenheden in de buurt.
En terwijl daar absoluut niets mis mee is en in principe nog altijd de populairste optie blijft, kan u er ook voor kiezen om de zoektocht op social media te starten. Hier krijgt u misschien een nog beter beeld van het etablissement; vaak delen dit soort bedrijven namelijk mooie foto’s van hun locatie, de menukaart en populaire gerechten.
Daarnaast voorzien ze hun pagina’s bijna altijd van een link naar de bedrijfswebsite, dus op die manier komt u alsnog uit op de plek die u voor ogen had. Alleen heeft u nu dankzij de social search misschien wel een nog beter beeld van het restaurant gekregen.
De toekomst van social media en SEO
Het eerder genoemde onderzoek van HubSpot maakte daarnaast duidelijk dat maar liefst 59% van de zogeheten ‘Gen Z's' en millennials (geboren tussen 1980 en 2012) de voorkeur aan social media geeft. Naar verwachting zal de nieuwe generatie (geboren na 2012) dit gedrag nog meer over gaan nemen, omdat zij praktisch gezien zijn opgegroeid met het gebruik van technologie en dus ook social media.
Maar hoe werkt social search dan precies?
Sociale netwerken vertrouwen tegenwoordig sterk op kunstmatige intelligentie. Deze algoritmen zijn namelijk in staat om gedragingen en behoeften van hun gebruikers te herkennen, waarop men bijvoorbeeld in kan spelen.
Voor veel sociale platforms zit de kracht tegenwoordig in de ‘For you’ of ‘voor jou’-pagina’s. Hierop laat het platform video’s, foto’s en berichten zien, waarvan het denkt (en eigenlijk weet) dat u hier interesse in heeft. Het doel hiervan is om ervoor te zorgen dat u zoveel mogelijk content te zien krijgt die u interessant vindt, om u zodoende langer op de applicatie te houden.
Grijp de kans
Dit is dan ook precies hetgeen waarop bedrijven moeten anticiperen. Dit kan men bijvoorbeeld doen door middel van de juiste hashtags. Als de hashtags onder uw content overeen komen met hashtags die uw doelgroep interessant vindt, is de kans bijzonder groot dat uw video’s, foto’s en berichten bij hen op de tijdlijn eindigen.
Dat moment van contact is cruciaal, want het is tegelijkertijd uw ‘window of opportunity’, oftewel uw eerste, grootste en misschien wel enige kans om de kijker te overtuigen van uw product of dienst. Zorg er dus voor dat er goed wordt nagedacht over het type content dat u plaatst.
Welke rol speelt het CRM?
Om goed te kunnen anticiperen op de gedragingen en behoeften van uw klant, moet u om te beginnen wel weten wat deze zijn. Moderne ondernemingen vertrouwen daarom tegenwoordig op geschikte CRM-software ter ondersteuning van dit proces.
Het Customer Relationship Management-systeem fungeert hier namelijk als een centrale database, waarin alle klantgegevens worden samengebracht. Hierdoor zou een bedrijf als geen ander moeten weten waaraan zijn doelgroep behoefte heeft, en wat men kan doen om op deze behoeften in te spelen. Zonder CRM is de slagingskans van social SEO aanzienlijk kleiner.
Conclusie
In dit digitale tijdperk waarin we (bijna) allemaal voor grote delen van onze dag online zijn, is social search voor bedrijven een bijzonder interessant onderwerp geworden. Zal het ooit groter en belangrijker worden dan de traditionele zoekmachines zoals Google? Waarschijnlijk niet, maar dat houdt niet in dat dit voor de juiste bedrijven van toegevoegde waarde kan zijn.
Het belangrijkste is dat men zich verdiept in de behoeften en gedragingen van zijn doelgroep, pas dan weet het namelijk waarop het zich moet storten. Vervolgens is het belangrijk om online vindbaar te zijn en kan men er bijvoorbeeld door middel van hashtags voor proberen te zorgen om gevonden te worden. Zo speelt social search een belangrijke rol in het bereiken van uw beoogde doelgroep.
Bronnen
The Drum: “Is 2024 the year that social search takes over (and ‘social SEO’ becomes essential)?” - 24 januari 2024.
HubSpot: “The Way People Search the Web is Changing: 4 Stats Marketers & SEOs Should Know [HubSpot Data]” - 21 augustus 2023.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
5 punten die op geen enkele CRM-checklist mogen ontbreken
Met behulp van een CRM-checklist begint u goed voorbereid aan uw zoektocht naar het perfecte CRM-systeem.
Lees verderCRM-software voor de bouwsector
Projectmanagement, mobiele beschikbaarheid en planning-software: dit zijn de manieren waarop bouwbedrijven kunnen profiteren van CRM-software.
Lees verder