Verbeter je SEO met behulp van CRM-software
Wij laten zien op welke manier CRM-software kan ondersteunen bij het inrichten van jouw SEO-activiteiten.
In dit digitale tijdperk is het benutten van klantdata van cruciaal belang. Je moet namelijk precies weten wie ze zijn, wat ze doen en het belangrijkste: waarnaar ze op zoek zijn. Pas dan zal je in staat zijn om ze te overtuigen van jouw product of dienst; dit zou namelijk feilloos op hun behoeften moeten inspelen.
Maar hoe kun je je doelgroep vervolgens het beste bereiken? Voor het merendeel van de organisaties is de website hier nog altijd het belangrijkste uitgangspunt; verkoop je elektronica, dan is het de bedoeling dat iemand die hiernaar op zoek is, op jouw website uitkomt. Hoe zorg je er uiteindelijk voor dat men ook daadwerkelijk op jouw website uitkomt? Het antwoord op die vraag is SEO.
Inhoudsopgave
- Wat is SEO?
- De rol van het CRM-systeem
- CRM en SEO
- Goede SEO = meer bezoekers, meer bezoekers = goede SEO
- Samenvattend
Wat is SEO?
SEO is de afkorting van de term ‘Search Engine Optimization’, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het doel van SEO is om jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te positioneren. Belangrijk om te onthouden is dat dit afwijkt van SEA, dit zijn de betaalde advertenties die vaak de eerste posities in beslag nemen. Met SEO zorg je ervoor dat je na deze betaalde plekken als eerste aan de beurt bent.
Relevante zoekwoorden
SEO draait om het vullen van jouw website. Deze moet namelijk gevuld zijn met relevante zoektermen, zogeheten ‘keywords’. Keywords zorgen er uiteindelijk voor dat je ook daadwerkelijk zo hoog mogelijk kan scoren.
Een voorbeeld
Laten we het eerder genoemde voorbeeld er weer eens bijpakken. Je hebt een elektronicazaak. Als iemand via Google op zoek gaat naar een nieuwe spelcomputer, dan is het de bedoeling dat ze op jouw website terechtkomen.
De zoekmachine moet dus weten dat je website dit product ook bevat, dus het is belangrijk dat je website deze naam in ieder geval een aantal keer bevat. Zo kun je het bijvoorbeeld in de productomschrijving noemen, maar je kan er ook een blog aan wijden.
Zo willen wij door middel van dit artikel inspelen op jullie; internetgebruikers die iets meer willen leren over SEO en CRM. Deze laatste twee woorden (drie, als je 'en' meetelt), zijn dan ook de sleutelwoorden van dit artikel. Gaat iemand via een zoekmachine als Google op zoek naar info over SEO en CRM? Dan hopen wij met dit artikel uiteindelijk bovenaan te staan.
De rol van het CRM-systeem
Maar welke rol speelt software ter ondersteuning van Customer Relationship Management (CRM) nu precies in dit verhaal? Heel simpel: het CRM-systeem bevat namelijk alle informatie die je nodig hebt om je doelgroep ook daadwerkelijk te bereiken.
CRM-software ondersteunt bedrijven bij de automatisering van bepaalde handmatige, repetitieve processen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de handmatige invoer van data. Daarnaast brengt het ook alle gegevens in en rondom het bedrijf samen binnen één centrale database. Bedrijven hebben hierdoor altijd toegang tot de meest recente informatie; ze weten dus te allen tijde wat er bij de klant speelt.
CRM en SEO
De CRM-omgeving voorziet zijn gebruikers dus van allerlei relevante informatie. Demografische kenmerken, zoekgedrag, koopgedrag.. deze data laat zien hoe je doelgroep zich online beweegt.
Treffende sleutelwoorden
En het zijn vervolgens deze bewegingen, die laten zien waar je in je SEO-strategie op in moet spelen. Van sleutelwoorden tot volledige zoekopdrachten: wat zijn termen die jouw doelgroep gebruikt om informatie op te zoeken? Het zijn namelijk deze zoekopdrachten waarin jouw website als nummer één naar voren moet komen.
Content afstemmen op je doelgroep
Het is dus erg belangrijk om de content op je website af te stemmen op het (online) gedrag van je doelgroep. Als we wederom terugdenken aan het voorbeeld van de elektronicazaak, is het voor dit bedrijf belangrijk om ervoor te zorgen dat ieder product in het assortiment voldoende wordt uitgelicht.
Het is belangrijk dat je sleutelwoorden overigens niet alleen maar in de productpagina en diens bijbehorende omschrijving verwerkt. In sommige gevallen weten potentiële klanten namelijk helemaal niet waarnaar ze op zoek zijn.
Iemand die bijvoorbeeld op zoek is naar een nieuwe telefoon maar nog niet precies weet welk model ze willen aanschaffen, zal een soortgelijke zoekopdracht uitvoeren: ‘mobiele telefoons vergelijken’. Als je iPhones en Samsung-telefoons op je website verkoopt, dan moet je dus niet alleen op de namen van deze modellen inspelen: je moet tevens anticiperen op bredere zoekopdrachten.
Goede SEO = meer bezoekers, meer bezoekers = goede SEO
Door goed in te spelen op de bevindingen die voortkomen uit het CRM, zal je in staat zijn om je SEO-activiteiten te verbeteren. Hierdoor krijg je een hogere plek in de organische zoekresultaten (lees: de onbetaalde zoekresultaten). Eigenlijk kunnen we dus stellen dat er sprake is van een wisselwerking. Des te beter de SEO, des te hoger je op de ranglijst eindigt. Hierdoor zal je meer bezoekers naar je website trekken, iets dat op zijn beurt ook weer voordelig is.
Zoekmachines zoals Google houden de progressie van je website en keywords namelijk nauwlettend in de gaten. Als jij, dankzij je SEO-strategieën, meer bezoekers trekt, dan ben je in de ogen van Google een betrouwbare website. Zij nemen dit mee in de beoordeling van je website, waardoor je tevens hoger in de zoekresultaten eindigt. Een win-win situatie dus!
Samenvattend
Search Engine Optimization is de activiteit waarin bedrijven proberen om hun website zo hoog mogelijk in de resultaten van een zoekmachine te laten belanden. Als een potentiële klant namelijk online informatie of een product probeert te vinden, dan wil je dat jouw website bovenaan de lijst verschijnt. En niet die van je concurrent.
CRM-software kan aanzienlijk bijdragen aan website-optimalisatie en het verbeteren van SEO-processen. Het CRM-systeem bevat namelijk alle mogelijke informatie over het doen en laten van de klant. Deze informatie laat zien op welke sleutelwoorden je moet inspelen, om ervoor te zorgen dat deze klanten ook daadwerkelijk op jouw website uitkomen.
Door te investeren in SEO en CRM zal je uiteindelijk in staat zijn om nog meer potentiële klanten naar je website toe te trekken. En in een digitaal tijdperk als deze, kan dit weleens het verschil maken.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Is het inhuren van een CRM-consultant wel een goed idee?
Het kan een goed idee zijn. Maar of het de allerbeste oplossing is? Dat leggen we hier uit.
Lees verderCRM-software voor sportscholen: de functies en voordelen
Een CRM-systeem kan sportscholen ondersteunen met ledenadministratie en het inrichten van marketingcampagnes om nieuwe klanten aan te trekken.
Lees verder