Search Engine Marketing en CRM: dit moet je weten
Zoekmachinemarketing: een strategie voor meer zichtbaarheid op Google, Bing en alle andere relevante zoekmachines.
Iedereen die een website beheert, weet hoe lastig het soms kan zijn om hoog in de zoekresultaten te beëindigen. Laat staan hoe moeilijk het kan zijn om deze positie ook daadwerkelijk vast te houden. Gelukkig kunnen marketeers vertrouwen op verschillende strategieën die hen in staat stellen om aan deze positie te werken.
Wil jij aan de positie van je website in de zoekresultaten werken? Lees dan vooral verder, want in dit artikel zullen we kijken naar de effectiviteit van Search Engine Marketing, ook wel bekend als SEM. Zo verzeker je jezelf van een plekje bovenaan en wordt je niet langer over het hoofd gezien op Google.
Inhoudsopgave
- Search Engine Marketing: wat is dat?
- 7 tips om je Search Engine Marketing te verbeteren
- CRM: meer grip op marketing
- Samenvattend
Search Engine Marketing: wat is dat?
Search Engine Marketing, in onze taal ook wel bekend als zoekmachinemarketing, is een strategie waarmee bedrijven effectiever kunnen adverteren op het internet. Met de juiste aanpak kan de zichtbaarheid van een advertentie in de zoekresultaten aanzienlijk worden verbeterd. SEM zelf omvat verschillende strategieën die zich richten op het vergroten van de zichtbaarheid van een website.
Search Engine Marketing kan worden onderverdeeld in twee manieren waarop een website kan groeien: organisch (Search Engine Optimization, oftewel SEO) en betaald adverteren in de zoekmachines (Search Engine Advertising, oftewel SEA). Zoekmachinemarketing is in dit digitale tijdperk uitgegroeid tot een van de belangrijkste online marketingstrategieën, omdat je met SEO en SEA veel nieuwe website bezoekers kan aantrekken. Dat is dan ook het hoofddoel van zoekmachinemarketing: je website zo zichtbaar mogelijk maken.
Search Engine Optimization (SEO)
Zoekmachine-optimalisatie (SEO) is een belangrijke strategie waarmee websites hun zichtbaarheid kunnen vergroten. SEO focust zich op de organische groei van je website; hier komen dus geen betaalde advertenties aan te pas.
Hoewel de exacte algoritmen van zoekmachines onbekend zijn en deze voortdurend evolueren, zijn er wel bepaalde tactieken die je toe kan passen om je website organisch te laten groeien. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om in te spelen op relevante sleutelwoorden.
Keywords
Sleutelwoorden zijn in principe de voornaamste prioriteit van SEO. Dit is een selectie woorden die overeenkomen met de meest gezochte termen van de internetgebruikers waarnaar jij op zoek bent. Als zij op zoek zijn naar een bepaald woord, dan wil jij dat jouw website dit woord bevat en als eerste tevoorschijn komt. Het is daarnaast ook een kostenefficiënte methode: de enige investering die je moet doen, is tijd.
Off-page optimalisatie
Maar er zijn ook andere technieken die je website kunnen laten groeien. Off-page optimalisatie, oftewel activiteiten buiten je website om, kunnen ook een belangrijke rol spelen. Als jouw website bijvoorbeeld op andere websites wordt genoemd (bijvoorbeeld via een link die naar jouw site verwijst), dan zullen de zoekmachines jouw website als betrouwbaar zien. Andere websites bevelen die van jou namelijk aan.
Search Engine Advertising (SEA)
Bedrijven kunnen er ook voor kiezen om via zoekmachines te adverteren. Op deze manier verschijnt een website bovenaan de pagina van een zoekopdracht. Een prominente plek dus. Er staat overigens wel bij dat jouw website een advertentie is.
Zodra je stopt met betalen voor de advertentie, dan verlies je deze prominente positie. Daar waar SEO dus écht een langetermijnproject is, kan SEA een snelle en efficiënte oplossing zijn voor bedrijven. Je kan het bijvoorbeeld toepassen tijdens een kortingsactie, om deze nog meer onder de aandacht te brengen.
Het is wel belangrijk om te beseffen dat deze oplossing tijdelijk is. Tenzij je natuurlijk van plan bent om gedurende het hele kalenderjaar voor deze advertentie te blijven betalen.
SEO vs. SEA
En dat is het grootste verschil tussen SEO en SEA in een notendop. Voor de laatstgenoemde strategie betaal je geld; de investering die bij SEO komt kijken, is in de vorm van tijd.
Beide technieken kunnen cruciaal zijn voor succesvolle marketing. SEO zorgt er namelijk voor dat er terugkerend, organisch verkeer naar je website toe wordt getrokken. SEA is een methode waarin je snelle resultaten kunt boeken. Het is natuurlijk ook mogelijk om beide technieken tegelijkertijd toe te passen.
7 tips om je Search Engine Marketing te verbeteren
Er zijn verschillende manieren om je zoekmachinemarketing-strategie te verbeteren. Wat volgt zijn zeven essentiële stappen die deze verbetering mogelijk maken. Omdat sommige tips uitsluitend voor één van de twee technieken van toepassing zijn, hebben we het onderscheid tussen de haakjes aangeduid.
1 | Keyword-optimalisatie (SEO)
Ga op zoek naar relevante trefwoorden, voor de lange en korte termijn. Zorg dat je niet alleen algemene sleutelwoorden opneemt in je strategie; zoekopdrachten kunnen namelijk soms heel specifiek zijn. Iemand die op zoek gaat naar schoenen, kan namelijk ook “rode leren schoenen” als zoekopdracht gebruiken.
2 | Negatieve sleutelwoorden (SEA)
Het is belangrijk om deze trefwoorden in kaart te brengen, en om deze door te geven aan de zoekmachine waarop je adverteert. Jouw advertentie wordt in dat geval niet weergegeven aan gebruikers die dit ‘negatieve’ sleutelwoord zoeken. Zo kan je aan Google bijvoorbeeld doorgeven dat je niet wilt dat jouw advertentie naar voren komt, wanneer iemand het woord “gratis” in hun zoekopdracht verwerkt.
3 | Werk aan je advertentietekst (SEA)
Schrijf pakkende koppen en test verschillende versies (dit wordt ook wel A/B-testing genoemd). Welke koppen en teksten slaan het beste aan?
4 | Optimaliseer de pagina’s van je website (SEO en SEA)
Zorg ervoor dat je website klaar is voor het verkeer dat er (hopelijk) op af zal komen. Als iemand op je advertentie klikt, dan is het wel handig om hen door te sluizen naar een pagina die op de advertentie aansluit. En dat ze niet worden doorgestuurd naar de pagina met veelgestelde vragen.
Voor SEO is het daarnaast ontzettend belangrijk dat je pagina’s snel laden en werken op mobiele apparaten. Dit verbetert namelijk ook de gebruiksvriendelijkheid van je site.
5 | Doelgroep-onderzoek (SEO en SEA)
Welke methode je uiteindelijk besluit toe te passen: het succes van je marketingcampagne wordt bepaald door het onderzoek naar je doelgroep. Wat zijn hun kenmerken en natuurlijk het belangrijkst: waar zijn ze naar op zoek? Raadpleeg hiervoor gegevens van mensen die in het verleden interesse hebben getoond in je producten/diensten en website. Zo leer je namelijk van je doelgroep, zodat je marketing-activiteiten hier nog beter op afgestemd kunnen worden.
6 | Monitoring en evaluatie (SEO en SEA)
Net als het doen van onderzoek, zijn monitoring en evaluatie essentieel voor het succes van iedere marketingactiviteit; het is een proces dat nooit stil zou mogen staan.
Zorg er dus voor dat je over de juiste tools beschikt om je digitale activiteiten te meten. Hoeveel bezoekers trekt onze website, hoe presteren bepaalde keywords en hoe vaak wordt er op onze advertentie geklikt? Wees daarnaast niet bang om een campagne of sleutelwoord te wijzigen, als de successen achterwege blijven.
7 | Concurrentieanalyse (SEO en SEA)
Naast het analyseren van de doelgroep, kan het ook handig zijn om te kijken naar wat je concurrent doet. Of hetgeen dat zij doen ook daadwerkelijk aanslaat, is natuurlijk wat lastiger in te schatten. Maar het kan nooit kwaad om te zien hoe zij het doen.
CRM: meer grip op marketing
Met behulp van software ter ondersteuning van Customer Relationship Management (CRM) ben je in staat om nog meer zicht op je klanten te krijgen. En het is dankzij deze inzichten, dat je advertenties en sleutelwoorden nog beter af kan stemmen op de behoeften van je doelgroep. Het CRM-systeem geeft antwoord op de allerbelangrijkste vraag in marketing: waar is onze doelgroep naar op zoek?
Het CRM-systeem fungeert als een centrale database. Alle gegevens van en over klanten komen samen binnen één omgeving. Een goed gestructureerd CRM-systeem maakt het tevens mogelijk om gegevens te segmenteren op basis van verschillende criteria. Denk hierbij aan demografische kenmerken, koopgedrag of interesses.
Je krijgt met behulp van CRM-software daarnaast ook meer grip op de klantreis, zodat je SEM-campagnes kunt afstemmen op de verschillende fasen van het aankoopproces. CRM en online marketing: het is een combinatie die bedrijven in dit digitale tijdperk niet langer mogen onderschatten.
Samenvattend
Search Engine Marketing (SEM) is in dit digitale tijdperk belangrijker dan ooit. Als iemand iets op het internet opzoekt, dan wil je namelijk dat jouw website het eerste antwoord is op het sleutelwoord of de vraag die hij of zij stelt. Bedrijven kiezen vaak voor één of een combinatie van twee strategieën: SEO en SEA.
Bij de eerstgenoemde marketingtechniek ligt de focus op het opbouwen van een database, gebaseerd op sleutelwoorden die interessant zijn voor jouw potentiële klanten. Een tijdrovende investering, die op de lange termijn van cruciaal belang zal zijn. SEA vereist een andere investering, namelijk een financiële. Hier betalen bedrijven om vooraan in de rij van zoekresultaten te staan.
Ongeacht de strategie waar een bedrijf uiteindelijk voor kiest: marketing draait tegenwoordig om data. Pas als je weet waarom je iets doet, zal je in staat zijn om het goed te doen. Moderne bedrijven vertrouwen daarom op de ondersteuning van CRM-software. De inzichten en data die voortkomen uit dit systeem, zullen ervoor zorgen dat bedrijven hun website naar de top van de zoekresultaten kunnen sturen.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Proactieve e-commerce en de rol van het CRM-systeem
Want voorkomen is beter dan genezen.
Lees verderEen AI-chatbot in WhatsApp: zo werkt het
Kunstmatige intelligentie is nu ook beschikbaar in de populaire messenger.
Lees verder