Geef uw boodschappen écht betekenis met purpose marketing
Alles over de definitie, voordelen en toepassingsmogelijkheden van purpose marketing.
De moderne consument wordt steeds kritischer. De meesten willen een persoonlijke benadering; ze willen zien dat bedrijven een stapje extra voor ze zetten. Tegelijkertijd groeit het bewustzijn van de consument ook; steeds meer let men op de waarom-vraag. Waarom doet het bedrijf wat ze doen en wat willen ze op de langere termijn bijdragen aan onze samenleving?
Om te kunnen voldoen aan dit groeiende bewustzijn, is het interessant voor bedrijven om te kijken naar het toepassen van purpose marketing. Wij kijken daarom in dit blog naar alles wat u over deze marketingtechniek moet weten.
Inhoudsopgave
Purpose marketing: een definitie
Purpose marketing is een gedachtegoed waarin men focust op het maken van een verschil. Denk hierbij aan de samenleving, of het milieu. Dit wordt ook wel Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) genoemd. Natuurlijk kan dit gecombineerd worden met commerciële einddoelen, maar deze marketingtechniek draait om het uitstralen van maatschappelijke verantwoordelijkheid en betrokkenheid: wat doet uw bedrijf om onze wereld een beetje beter te maken?
De connectie met uw doelgroep
Het is belangrijk dat uw maatschappelijke doel aansluit op de kenmerken van uw doelgroep. Purpose marketing draait om authenticiteit en transparantie, dit zijn immers uw manieren om te laten zien waar u als bedrijf écht voor staat en gaat. Waar maakt u uzelf sterk voor en wat doet u om een positieve impact te maken?
Gerelateerd: ‘Inspireren werkt: dit moet u weten over Founder Marketing’
Een voorbeeld
Als producent van biologisch vlees is het bijvoorbeeld belangrijk om te laten zien hoe uw eindproduct tot stand komt, en welke maatregelen u neemt om dit ook daadwerkelijk zo duurzaam mogelijk te kunnen produceren. In dit voorbeeld is de doelgroep immers een collectief dat bijzonder veel waarde hecht aan eerlijke en duurzame productie; ze zijn namelijk bereid om hier extra voor te betalen.
Dus wat doet u om de dieren een zo vredig mogelijk leven te geven en welke maatregelen heeft u genomen om de ecologische voetafdruk zoveel mogelijk te minimaliseren?
De voordelen van purpose marketing
Purpose-driven marketing kent een aantal belangrijke voordelen.
- Vertrouwen en loyaliteit. Bedrijven die een bepaalde maatschappelijke waarde vertegenwoordigen en uitstralen, zullen sneller door de consument worden vertrouwd. Ze zullen zich sneller verbonden voelen met het bedrijf, iets dat kan resulteren in loyaliteit.
- Authenticiteit. Veel bedrijven hebben talloze concurrenten, waarvan sommigen misschien wel hetzelfde product of een identieke dienst leveren. Het is dus belangrijker dan ooit om uzelf te onderscheiden van de rest. Het nastreven en uitstralen van een maatschappelijk doel is een uitstekende manier om dit te doen.
- Betrokkenheid van het personeel. Niet alleen klanten zullen zich meer verbonden voelen met het bedrijf, ook het personeel zal intensiever betrokken zijn. Wie wil er nu niet een steentje bijdragen aan een betere wereld?
Een stappenplan
Zoals altijd is het belangrijk dat bedrijven niet halsoverkop aan de slag gaan met een nieuwe marketingstrategie. Dit soort dingen vereisen een goede voorbereiding en nog belangrijker: een goede blik in de spiegel. Laten we de belangrijkste stappen van purpose marketing eens op een rij zetten.
#1 | Identificeer maatschappelijke doelstellingen
Als bedrijf heeft u ongetwijfeld ooit een missie/visie vastgelegd, of in ieder geval iets dat er op lijkt. Dat is immers het fundament van uw organisatie en bepaalt wat u doet, en waarom u dit doet. Op basis hiervan kan u vaststellen welk maatschappelijk doel u wilt gaan nastreven: wat vindt u nu écht belangrijk in deze wereld?
#2 | Verwerk deze doelstelling in uw strategie
Het uitkiezen van een maatschappelijk doel is één, maar dan begint pas eigenlijk het echte werk. U moet dit namelijk gaan uitstralen. Bedrijven moeten er dus voor zorgen dat het gekozen pad een onderdeel uit gaat maken van het bedrijf.
Zo zal het personeel bijvoorbeeld betrokken moeten worden; zij moeten uw visie namelijk gaan uitstralen. Het moet terugkomen in uw alledaagse bezigheden en communicatie.
#3 | Authenticiteit en transparantie
Het allerbelangrijkste is dat u ook echt achter uw gekozen doel staat. Zeggen en doen zijn namelijk twee totaal verschillende dingen. Authenticiteit en transparantie zijn daarom ook de twee sleutelwoorden van purpose marketing. Bedrijven die niet echt geloven in hun maatschappelijke bijdrage, zullen snel door de mand vallen.
#4 | Vertrouw op geschikte bedrijfssoftware
Moderne bedrijven kunnen tegenwoordig vertrouwen op talloze softwareoplossingen ter ondersteuning van hun alledaagse bezigheden. Alles dat met de klant te maken heeft, wordt door veel bedrijven vastgelegd in het CRM-systeem. Hierin komen alle gegevens van en interacties met de klant samen, waardoor men een uniform beeld heeft van de eigen klant en doelgroep. Benut deze kennis om te achterhalen wat zij belangrijk vinden; dit kan namelijk uw uitgangspunt voor purpose marketing zijn.
#5 | Analyseer uw inspanningen
De wereld draait om data. Inzichten en gegevens schetsen een beeld: wat is de impact van uw inspanningen? Als u uw nieuwe marketingstrategie eenmaal heeft geïmplementeerd, is het belangrijk om te blijven meten. Voer bijvoorbeeld een onderzoek uit bij uw doelgroep: vinden zij dat uw maatschappelijke bijdrage voldoende naar voren komt in uw communicatie en alledaagse bezigheden?
Conclusie
Purpose marketing lijkt steeds belangrijker te worden in onze moderne samenleving. Voorbij zijn de dagen waarin de consument (grotendeels) alles maar voor lief nam; bedrijven moeten tegenwoordig niet alleen laten zien wat ze doen, maar ook waarom en hoe ze dat doen. Voor velen is de totstandkoming van een product net zo belangrijk geworden als de kwaliteit van het product zelf, of misschien zelfs belangrijker.
Purpose marketing is slechts één van de vele strategieën waarop bedrijven tegenwoordig kunnen vertrouwen. Het is belangrijk dat bedrijven voor een gezonde mix kiezen; ga dus voor bepaalde elementen uit verschillende strategieën. Wilt u op de hoogte blijven van de meest actuele en relevante marketingstrategieën en -ontwikkelingen? Neem dan vooral een kijkje op onze themapagina.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Wat is Enterprise Resource Planning (ERP)?
Wat de afkorting CRM inhoudt, dat weten we allemaal inmiddels wel. Maar wat is ERP precies? En wat heeft het met CRM te maken?
Lees verderWat is low-code CRM-software?
Dankzij low-code software kunnen bedrijven hun applicaties zonder coderingskills naar eigen voorkeur inrichten.
Lees verder