Wat is performance marketing en wat kunnen we er mee?
Alles over deze succesgerichte marketingstrategie, die geoptimaliseerd kan worden met behulp van de juiste CRM-software.
Marketing is in dit digitale tijdperk veel meer dan alleen maar zenden. Daarom zijn er inmiddels talloze strategieën ontworpen die bij kunnen dragen aan de optimalisatie van jouw marketingactiviteiten. Met dit keer in de schijnwerpers: performance marketing.
Wat wordt er namelijk mee bedoeld? Welke meerwaarde kan het leveren? En voor ons natuurlijk altijd de belangrijkste vraag: welke rol speelt het CRM-systeem? Performance marketing gaat namelijk over veel meer dan adverteren; het draait om het verzamelen en analyseren van gegevens, zodat bedrijven meer grip krijgen op het succes van hun marketingactiviteiten. Een onmisbaar inzicht in dit digitale tijdperk.
Inhoudsopgave
- Performance marketing: een betekenis
- Dit is hoe het werkt
- 5 belangrijke kanalen
- Hoe kunnen bedrijven van performance marketing profiteren?
- De risico’s
- Performance marketing en CRM
Performance marketing: een betekenis
Performance marketing is een digitale marketingstrategie die, zoals de naam al doet vermoeden, draait om de prestaties van een online campagne. Het is een strategie die zich voornamelijk richt op resultaten; er wordt namelijk ook pas betaald, wanneer het gewenste resultaat is behaald. Iemand die zich bezighoudt met deze marketingstrategie, wordt ook wel een performance marketeer genoemd.
Performance marketing is een goede manier om meer klanten en hun loyaliteit voor je te winnen. Het verschaft meetbare acties en transacties van je doelgroep, waardoor advertenties beter op hun gedragingen en behoeften afgestemd kunnen worden.
Het is een uitstekende marketingmethode voor bedrijven die een breed publiek willen bereiken, omdat er alleen betaald wordt voor klanten die ook daadwerkelijk met de content interacteren. Dit zorgt ervoor dat het marketingbudget alleen maar wordt ingezet voor interacties die ook daadwerkelijk ergens toe kunnen leiden.
Dit is hoe het werkt
Performance marketing, in onze taal soms ook bekend als prestatie marketing, houdt dus in dat je alleen voor advertenties met resultaat hoeft te betalen. Een vrij unieke methode dus, normaliter wordt er natuurlijk altijd vooraf afgerekend door de adverteerder.
Hoe het succes van een advertentie precies wordt gemeten, dat varieert afhankelijk van het doel en de adverteerder. Het wordt in de meeste gevallen geëvalueerd op basis van de volgende statistieken:
- Cost Per Click | CPC: de kosten zijn gebaseerd op het aantal clicks op de advertentie.
- Cost Per Mille | CPM: de kosten van de advertentie worden per duizend weergaven vastgesteld.
- Cost Per Sale | CPS: de adverteerder hoeft alleen te betalen als er via de advertentie ook daadwerkelijk een aankoop wordt gedaan.
- Cost Per Lead | CPL: een lead is een potentiële klant, dus de adverteerder hoeft pas te betalen wanneer iemand zich via de advertentie heeft aangemeld. In andere woorden, wanneer deze persoon concrete interesse heeft getoond.
- Cost Per Acquisition | CPA: bij deze variant moet de klant een specifieke actie uitvoeren. Dit kan een aankoop zijn, maar er kan ook besloten worden dat het invullen van een contactformulier volstaat. Deze methode is dus eigenlijk een combinatie van de voorgaande twee.
5 belangrijke kanalen
Performance marketing-campagnes kunnen via verschillende kanalen worden toegepast. Wat volgt zijn de vijf meest populaire, en tevens belangrijkste kanalen.
1 | Banners
Banners vinden we terug aan de zijkant van een website. Zo zouden wij op onze website, mochten wij adverteerders hierop toe willen laten, aan de linker- en rechterzijde van dit artikel banners kunnen plaatsen.
Hoewel de methode absoluut effectief kan zijn, hebben banners toch ook een aantal nadelen. Zo is er een fenomeen dat ‘bannerblindheid’ wordt genoemd: veel websitebezoekers besteden bewust geen aandacht aan de banner. Ze komen hier immers voor inhoudelijke informatie over een bepaald onderwerp.
2 | Native advertisement
Hier wordt de advertentie opgenomen in het ontwerp van de website. De bedoeling is dat het zo wat subtieler overkomt en dat de bezoeker het nauwelijks van de echte content kan onderscheiden.
Waarschijnlijk zijn we er allemaal weleens, bewust of onbewust, mee in aanraking gekomen. Ze komen veel voor op pagina’s die over een speciaal onderwerp gaan. In een artikel over de voor- en nadelen van een tweedehands laptop, wordt bijvoorbeeld vaak geadverteerd door bedrijven die deze producten leveren.
3 | Contentmarketing
Adverteerders kunnen contentmarketing toepassen om alle kenmerken en voordelen van hun product of dienst toe te lichten. Dit gebeurt bijvoorbeeld vaak via blogposts of casestudies.
Let wel op dat deze vorm van marketing bij je doelgroep past: zij moeten immers wel geïnteresseerd zijn in het lezen van een blog van een paar honderd worden. Als je de aandacht eenmaal te pakken hebt, dan is dit wel een heel goede manier om aan de band met je klant te werken.
4 | Social media
Via organische en gesponsorde berichten op sociale media kunnen bedrijven hun klanten rechtstreeks benaderen. Social media-marketing is in staat om de band met de doelgroep te versterken en hun betrokkenheid te vergroten. Uiteindelijk zal dit tot extra verkeer naar je website leiden.
5 | Search Engine Marketing (SEM)
SEM bestaat uit twee deelgebieden: betaalde advertenties en organische zoekmachine-optimalisatie, ook wel bekend als SEO. Daar waar betaalde advertenties de zichtbaarheid van je pagina in de zoekresultaten vergroten, focust SEO zich op het vergroten van je organische bereik op de langere termijn. Wanneer internetgebruikers op zoek gaan naar bepaalde termen en sleutelwoorden, is het de bedoeling dat ze vervolgens bij jouw website uitkomen. Beide methoden proberen de zichtbaarheid en het verkeer richting je website te maximaliseren.
Hoe kunnen bedrijven van performance marketing profiteren?
Prestatie marketing brengt in ieder geval één cruciaal voordeel met zich mee: het is een kosteneffectieve aanpak met weinig risico. Daarnaast draagt het bij aan de optimalisatie van advertentie-inspanningen en het bereiken van bedrijfsbrede doelstellingen. Bedrijven betalen alleen maar voor resultaten die ze daadwerkelijk behalen; een aanzienlijk lager risico wanneer je ze vergelijkt met traditionele advertentie methoden.
Een ander belangrijk voordeel is dat bedrijven hiermee hun verschillende doelgroepen op verschillende manieren kunnen bereiken. Voor het ene deel van de doelgroep kunnen banners bijvoorbeeld heel effectief zijn; anderen zijn weer beter bereikbaar via sociale media. De campagnes zijn daarnaast goed meetbaar, waardoor je het succes op de voet kan volgen. Tot slot geeft het ook zicht in de meest effectieve methode: wat slaat bij jouw doelgroep het beste aan?
Een gestructureerde planning
We blijven het keer op keer herhalen: alles valt of staat met een gedegen plan. Ook voor performance marketing is het van cruciaal belang dat het proces bij jezelf begint. Door in de beginfase je doelgroepen duidelijk te definiëren ben je in staat om een gestructureerd en duidelijk plan te ontwikkelen. Hierdoor wordt het een stuk makkelijker om de gestelde doelstellingen te behalen.
De risico’s
Zoals bij iedere goede strategie, zijn er ook risico’s verbonden aan prestatie marketing. Eén van de grootste risico’s is mogelijke fraude. Denk hierbij aan bots, die het aantal clicks op je advertenties kunstmatig kunnen vergroten. In dat geval betaal je voor clicks of conversies waar je niets aan hebt; het zorgt daarnaast ook voor een vertekend beeld van het succes van je campagne.
Daarnaast kunnen de technische vereisten van performance marketing een bepaald niveau van specialistische kennis vereisen. Bedrijven die niet over deze expertise beschikken, kunnen het misschien als moeilijk ervaren om hun campagnes efficiënt te beheren. Maar niet getreurd: er is namelijk een softwaresysteem dat hier uitstekend in kan ondersteunen.
Performance marketing en CRM
Omdat prestatie marketing voor een groot deel wordt gebaseerd op klantgegevens, kan software ter ondersteuning van Customer Relationship Management (CRM) een cruciale rol spelen. De CRM-software deelt waardevolle inzichten in het gedrag van de klant; marketingstrategieën kunnen hier vervolgens goed op afgestemd worden.
Het CRM-systeem stelt gebruikers daarnaast in staat om de resultaten van de verschillende kanalen nauwkeurig in de gaten te houden. Hierdoor leert het bedrijf welke kanalen succesvol zijn, en waarin extra geïnvesteerd kan worden.
Omdat performance marketing ook draait om het vastleggen en verzamelen van klantgegevens, biedt de CRM-software de mogelijkheid om klantgegevens te gebruiken voor de creatie van gepersonaliseerde advertenties. En in een tijdperk waarin de vraag naar personalisatie alleen maar toeneemt, lijken performance marketing en CRM een zeer effectieve combinatie te zijn.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Welke CRM-integraties zijn interessant voor uw organisatie?
Een CRM-systeem moet met alle bestaande software verbonden kunnen worden. Ontdek hier alles over de mogelijkheden van de verschillende CRM-integraties.
Lees verderWat is Enterprise Resource Planning (ERP)?
Wat de afkorting CRM inhoudt, dat weten we allemaal inmiddels wel. Maar wat is ERP precies? En wat heeft het met CRM te maken?
Lees verder