Micro-marketing: een 'goedkoop' alternatief voor influencer marketing?

Samenwerkingen met influencers zijn niet voor ieder bedrijf haalbaar en realistisch. Zij kunnen zich veel beter focussen op micro-marketing.

Het is de uitdaging van iedere marketingafdeling: hoe gaan we ons product of onze dienst onder de aandacht brengen bij onze doelgroep? In het tijdperk waarin sociale media en impressiekanalen ons alledaagse leven grotendeels domineren, kijken steeds meer bedrijven naar tactieken zoals influencer marketing. Deze persoon fungeert vervolgens als een doorgeefluik en brengt uw product onder de aandacht bij een doorgaans bijzonder specifieke doelgroep.

Maar voor veel bedrijven is het benaderen van zo’n influencer niet altijd even realistisch. Zeker niet gezien de prijzen die sommige influencers, afhankelijk van de omvang van hun kanaal, voor hun diensten vragen. Daarom is het voor sommige bedrijven misschien wel veel interessanter om kennis te maken met een soortgelijke, maar toch afwijkende marketingtechniek: micro-marketing. 

Inhoudsopgave

Influencers, maar net iets anders

Wie weleens gehoord heeft van influencer marketing, weet dat het een techniek is waarin bedrijven bekende persoonlijkheden op sociale media inzetten om hun bedrijf te promoten. Dit kan heel goed werken, want veel influencers richten zich op een specifieke doelgroep. Als dit overeenkomt met de doelgroep waarop u focust, dan zijn de voordelen van influencer marketing al snel duidelijk. 

Voor veel bedrijven is het prijskaartje echter een groot nadeel van influencer marketing. Accounts die tien- of zelfs honderdduizenden volgers hebben, kunnen al snel een behoorlijk prijskaartje hebben. 

Wat houdt micro-marketing precies in?

Maar er is ook een andere manier om een zeer specifieke doelgroep aan te boren. En die tactiek heet micro-marketing. Met micro-marketing focust men zich op een kleine groep (potentiële) klanten. Vaak is deze groep klein en kunnen ze geïdentificeerd worden op specifieke kenmerken.  

Vaak is een doelgroep als deze niet direct bereikbaar via traditionele marketingkanalen. Daar maken ze namelijk onderdeel uit van een grote groep mensen. Maar er zijn platforms waarop deze specifieke groep mensen samenkomt; en dat is dan ook de plek die je moet benaderen, of zij interesse hebben in een samenwerking. 

Een voorbeeld

Menig voetbalfan deelt niet alleen de passie voor het spelletje, maar vaak ook voor één van de meest zichtbare aspecten van de sport die er is: het shirt. Decennialang lanceren clubs ieder jaar weer een aantal nieuwe shirts. Als de shirts eenmaal uit de roulatie zijn, worden ze schaarser. En dus moeilijker om te verkrijgen.

En dus zijn er inmiddels een aantal bedrijven opgericht die zich focussen op de verkoop van oude (vintage) voetbalshirts. Je zou zeggen dat zij een bijzonder grote doelgroep hebben, namelijk voetbalfans, maar dat is niet helemaal waar. Het gros heeft namelijk geen 150 euro over voor een shirt uit 1985, om het zo maar te zeggen. 

En dus moeten deze bedrijven op zoek naar platforms waarop dit segment voetbalfans terug te vinden zijn; bijvoorbeeld op een website waarop men terugblikt op smaakmakende momenten uit de voetbalgeschiedenis. Dit platform biedt een uitstekende kans om in contact te treden met volgers van deze niche. Een niche die op social media waarschijnlijk lastiger bereikbaar was geweest, in de zee van de andere gebruikers. 

De voordelen van micro-marketing

Micro-marketing brengt eigenlijk twee cruciale voordelen met zich mee, dat het zich laat onderscheiden van soortgelijke strategieën. Laten we de twee voordelen eens dieper verkennen. 

Content die bij uw doelgroep past

Het succes van influencer marketing is voor een groot deel afhankelijk van de reputatie en geloofwaardigheid van de online persoonlijkheid. Voor bedrijven is dit dus veel moeilijker te controleren; ze kunnen immers niet bepalen hoe deze persoon zich op zijn of haar eigen platform gedraagt.

Met micro-marketing is dit heel anders. Omdat men hierdoor met een doorgaans kleiner platform werkt en de lijntjes korter en directer zijn (veel influencers communiceren via een managementteam), kunnen ze veel meer invloed uitoefenen op de boodschap die zij via dat kanaal willen delen. En zo kunnen ze deze nog beter afstemmen op de wensen en behoeften van de doelgroep. 

Een kostenefficiënte marketingmethode

Zoals eerder vermeld is micro-marketing daarnaast simpelweg goedkoper; de kosten van een influencer kunnen tegenwoordig behoorlijk oplopen. Populaire influencers hebben een flink prijskaartje; iemand die een bescheiden blog bijhoudt zal veel minder vragen. Zij zien dit namelijk ook als een kans; een kans om hun naamsbekendheid en netwerk te vergroten. Een win-win scenario dus. 

Wie niet waagt, die wint niet

Als we een nadeel van micro-marketing benoemen, dan is het het feit dat het iets lastiger meetbaar is. De doelgroep is klein en het is natuurlijk niet helemaal duidelijk of het beoogde doel ook wordt bereikt. Bij een influencer weet je waarvoor je betaalt; de gemiddelde post wordt bijvoorbeeld 25.000 keer bekeken.

Micro-marketing is dus een strategie die zich op een iets langere termijn focust. Het gaat meer om de kwaliteit van het bericht, dan de kwaliteit (lees: het formaat) van degene die het deelt. Het is een marketingstrategie waarin men moet investeren, maar waarvan het op de langere termijn zeker resultaten zal zien. 

Vertrouw op het CRM-systeem

Software ter ondersteuning van Customer Relationship Management (CRM) staat aan de basis van een succesvolle micro-marketingstrategie. CRM-software fungeert namelijk als een centrale database, met daarin alle informatie die u maar over uw klant en doelgroep kan verzamelen. En het is juist deze data, die als uitgangspositie voor uw strategie moet fungeren. 

Met behulp van de verzamelde gegevens uit het CRM-systeem, leert u uw doelgroep steeds een beetje beter kennen. U krijgt een beter inzicht in hun behoeften en gedragingen. Hierdoor weet u steeds beter waar ze naar op zoek zijn, waar ze interesse in tonen en waar ze zich bevinden. En als u dat op een rijtje heeft, pas dan is het tijd om met micro-marketing aan de slag te gaan. 

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

5 punten die op geen enkele CRM-checklist mogen ontbreken

Met behulp van een CRM-checklist begint u goed voorbereid aan uw zoektocht naar het perfecte CRM-systeem.

Lees verder

CRM-software voor de bouwsector

Projectmanagement, mobiele beschikbaarheid en planning-software: dit zijn de manieren waarop bouwbedrijven kunnen profiteren van CRM-software.

Lees verder