Wat is low-code CRM-software?

Dankzij low-code software kunnen bedrijven hun applicaties zonder coderingskills naar eigen voorkeur inrichten.

Ieder bedrijf kan profiteren van geschikte software ter ondersteuning van Customer Relationship Management, oftewel CRM. Het vinden van het juiste systeem is echter niet altijd even makkelijk. Ieder systeem is uniek en kent namelijk zijn eigen voor- en nadelen, wat CRM-selectie een bijzonder intensief proces maakt. 

Low-code CRM-platforms stellen bedrijven in staat om zelfstandig, zonder te beschikken over diepgaande software-kennis, aan de slag te gaan met de inrichting van hun nieuwe systeem. Laten we eens verder ontdekken waarom low-code platforms tegenwoordig zo populair zijn en ontdek of dit voor u ook een geschikte optie zou zijn. 

Inhoudsopgave

Wat is low-code software?

Een low-code platform stelt zijn gebruikers in staat om de applicatie naar hun eigen voorkeur in te richten. Vaak werken deze systemen met ‘drag-and-drop’ interfaces, waardoor men eenvoudig wijzigingen kan aanbrengen. En hiervoor hoeven ze niet eens over diepgaande software-kennis te beschikken. 

Low-code vs. no-code

No-code is een concept dat een aantal overeenkomsten toont, maar toch echt anders is. Ook hier kunnen gebruikers het systeem naar eigen wens inrichten, maar deze werkwijze richt zich echt op gebruikers met weinig technische kennis. 

Low-code bevindt zich daarom precies in het midden van no-code en een traditioneel softwaresysteem, waar gebruikers in principe niet in staat worden gesteld om zelfstandig wijzigingen door te voeren. 

De voordelen van low-code CRM

De mogelijkheid om een softwaresysteem naar eigen voorkeur in te richten zonder hierin gespecialiseerd te zijn, brengt een aantal voordelen met zich mee. Laten we deze eens op een rij zetten.

1 | Eenvoudige adoptie

Een van de grootste uitdagingen van een nieuw softwaresysteem is de acceptatie ervan. Degenen die het namelijk moeten gebruiken, zitten er in veel gevallen niet direct op te wachten. Ze zijn gewend geraakt aan de huidige werkwijze, dus waarom moet dat ineens overhoop worden gegooid?

Met een low-code platform zal men minder snel tegen dit probleem aanlopen. Zeker niet als u een democratische werkwijze hanteert. Betrek medewerkers in de inrichting van het systeem: welke interface geniet de voorkeur? Als de uiteindelijke gebruikers betrokken worden in de totstandkoming van het systeem, zullen ze dit veel sneller accepteren. 

2 | Snelle implementatie

De implementatie van een low-code CRM verloopt vele malen sneller dan dat van een traditioneel systeem. Bij een ‘normaal’ CRM komt heel veel voorbereiding kijken: het bedrijf en de leverancier spenderen uren om tot het optimale systeem te komen. Het low-code platform is vaak al voorzien van allerlei verschillende functies en interfaces, waarmee de nieuwe gebruikers aan de slag kunnen gaan. Zo kunnen ze het nieuwe systeem veel sneller oppakken en naar eigen wens inrichten. 

3 | Kostenefficiëntie

Zeker voor bedrijven die terughoudend zijn met grote investeringen in bedrijfssoftware, is een low-code platform een bijzonder aantrekkelijke optie. De leverancier voorziet u immers van een kant-en-klaar pakket, waarmee u zelf aan de slag kunt gaan. Dit is vanzelfsprekend goedkoper dan de oplevering van een uitgebreid systeem dat volledig op uw wensen en behoeften is ingericht. 

Daarnaast zorgt de eenvoud van een low-code platform ervoor dat gebruikers minder afhankelijk zijn van specialisten. U hoeft immers geen IT’er te zijn of deze in dienst te hebben, om gebruik te kunnen maken van een low-code CRM. 

Is een low-code platform voor u weggelegd?

Het antwoord op deze vraag is natuurlijk helemaal aan u. Veel bedrijven kiezen nog altijd voor een traditioneel CRM-systeem: zij besteden liever alles uit, zolang het maar goed geregeld is. Daar is de softwareleverancier immers voor. 

Maar voor bedrijven die wel van een uitdaging en zelfstandigheid houden, is een low-code platform bijzonder geschikt. Hiermee kunnen ze hun CRM-systeem zonder al te veel moeite naar hun eigen voorkeur inrichten. En een systeem dat is afgestemd op uw persoonlijke voorkeur, zal hoe dan ook prettiger aanvoelen. 

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

CRM-systemen vergelijken: zo pakt u dat aan

Waar moeten bedrijven op letten als ze CRM-systemen gaan vergelijken?

Lees verder

De voordelen van Cloud CRM voor het mkb

Ontdek waarom een Cloud CRM bijzonder geschikt is voor het midden- en kleinbedrijf.

Lees verder