De kosten van een CRM systeem
De kosten van een CRM systeem worden voornamelijk opgebouwd uit 5 hoofdfactoren. Ontdek waar u rekening mee moet houden bij de aanschaf van uw CRM systeem.
Als CRM systemen allemaal maar niks zouden kosten namen we het meest uitgebreide systeem met alle beschikbare functionaliteiten. Helaas is dat niet het geval en is het belangrijk om goed af te bakenen wat noodzakelijk en wat een luxe is. Voor een ieder die op zoek is naar een CRM systeem zijn er een aantal belangrijke keuzes die gemaakt moeten worden.
Maar voor het zover is, is het verstandig om een idee te hebben van wat het perfecte systeem gaat kosten. Om een goede schatting te maken voor de kosten moeten een aantal zaken in acht genomen worden. De kosten worden voornamelijk opgebouwd uit 5 onderdelen.
Gebruikers
Ongeacht wat u voor systeem neemt, hoe meer mensen gebruiken, hoe hoger de kosten zullen zijn. Dit geldt voor alle soorten systemen. Bedenk dus goed hoeveel mensen in uw organisatie gebruik moeten maken van het systeem.
On-premises of cloud
De keuze tussen on-premises of cloud is eveneens van invloed op de kosten. In het geval van een on-premises oplossing kunt u rekenen op een hogere aanschafkosten. Bij cloud wordt er vaak een maandelijkse vergoeding gevraagd. Deze oplossing heeft lagere instap en is erg geschikt voor bedrijven met een kleiner implementatiebudget.
Functionaliteiten
Het aantal functionaliteiten is medeverantwoordelijk voor de kosten. Het gaat dan niet enkel om het aantal maar ook om welke functies. U kunt zich voorstellen dat de ene functie lastiger te ontwikkelen is dan de ander. Sommige functies zijn al standaard aanwezig in het bedrijf en andere moeten nog gemaakt worden. Hier zitten dan natuurlijk ook weer kosten aan verbonden.
Maatwerk
Wanneer men bij een leverancier aankomt is de kans bijzonder klein dat de software afgestemd is voor uw bedrijfsprocessen. Om het maximale uit uw systeem te halen is het vaak nodig om aanpassingen te doen aan het al bestaande. Het kan voorkomen dat de interface net even anders moet of een functionaliteit met een kleine aanpassing perfect is. De hoeveelheid van maatwerk is van grote invloed op de kosten voor uw implementatie.
Add-ins
Niet iedere leverancier heeft alle functionaliteiten in eigen huis. En soms ook niet genoeg tijd of mankracht om deze te ontwikkelen. Daarom gaan leveranciers zo nu en dan een samenwerking aan met andere leveranciers. Zo kan een leverancier u wel alle functionaliteiten aanbieden, alleen dan wel door een derde partij.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
5 punten die op geen enkele CRM-checklist mogen ontbreken
Met behulp van een CRM-checklist begint u goed voorbereid aan uw zoektocht naar het perfecte CRM-systeem.
Lees verderCRM-software voor de bouwsector
Projectmanagement, mobiele beschikbaarheid en planning-software: dit zijn de manieren waarop bouwbedrijven kunnen profiteren van CRM-software.
Lees verder