Influencer marketing: de do’s en don’ts

Influencer marketing: we hebben er allemaal weleens van gehoord. Maar wat zou het uw organisatie kunnen opleveren?

Influencers: we vinden er bijna allemaal wel iets van. De één vindt het onzin, de ander geniaal. Maar hoe je het ook wendt of keert: ze kunnen van cruciale waarde zijn voor de marketingactiviteiten van uw organisatie. Maar eerst: wat is influencer marketing precies?

Inhoudsopgave

Een definitie

Influencer marketing is een vorm van marketing waarin bedrijven samenwerken met online persoonlijkheden, om zodoende een specifieke doelgroep te kunnen bereiken. Hierin probeert men in te spelen op de invloed (influence) die deze persoon heeft op zijn of haar kijkers. Vaak hebben influencers een trouwe schare volgers, die veel waarde hechten aan de woorden en acties van hun favoriete online persoonlijkheid. 

Gesponsorde content

Deze betaalde samenwerking tussen een organisatie en de influencer, noemen we dus influencer marketing. Deze samenwerking komt vaak op verschillende manieren tot uiting: het kan namelijk in de vorm van een video, een foto, maar bijvoorbeeld ook een blog. Uiteraard komen de eerste twee vormen, dankzij de toenemende populariteit van sociale media, tegenwoordig het meest voor. 

De voor- en nadelen

Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar waarom zouden bedrijven samenwerkingen met influencers aangaan? Om deze vraag te beantwoorden, werpen wij een blik op de voordelen van influencer marketing. Maar we kijken ook naar de potentiële nadelen. We zeggen potentiële, omdat deze met een goede voorbereiding en weldoordachte influencer-strategie vermeden kunnen worden. 

Direct contact met uw doelgroep

In dit huidige medialandschap draait marketing eigenlijk voornamelijk nog om efficiëntie en effectiviteit. De consument wordt namelijk overspoeld met reclame en soortgelijke boodschappen, en zoekt misschien bij hun favoriete influencer wel wat afleiding. En dat is dan ook precies waar u toe kunt slaan. 

Veel influencers hebben een zeer duidelijke doelgroep. Zo maakt de één video’s voor kinderen, de ander voor tieners en weer een ander voor jongvolwassenen. Maar soms kan men dit onderscheid nog specifieker maken.

Wat we proberen te zeggen is, er is voor iedere niche wel een juiste influencer te vinden. En waar deze influencer is, daar is ook uw doelgroep. Door samen te werken met deze persoon weet u zeker dat uw boodschap ook daadwerkelijk bij uw doelgroep aankomt. 

‘Herkenbaar’ is het sleutelwoord

Sommigen zullen helemaal niets met influencers hebben. Anderen zijn er heel gevoelig voor en zien deze online persoonlijkheden soms zelfs als een vriend of vriendin. Het is vaak in ieder geval iemand waar ze tegenop kijken: alles wat hij of zij doet of draagt, dat willen zij ook doen.

Ze zijn dus veel sneller geneigd om iets van deze influencer aan te nemen, dan dat ze dat van een traditionele vorm van marketing zouden doen. Een efficiëntere vorm van marketing is er dus bijna niet. 

Het risico van influencer marketing

Het is belangrijk dat bedrijven, mochten ze besluiten in zee te willen gaan met een influencer, deze keuze weloverwogen maken. Maar dit geldt eigenlijk voor iedere vorm van marketing. Het grootste risico van influencer marketing is dat u aan de slag gaat met een externe partij, in dit geval een individu. Dit individu is continu online actief en zodra zij uw merk promoten, worden andere acties van deze persoon onbewust direct aan uw merk gelinkt. 

Zo zijn er in het verleden talloze gevallen geweest waarin een influencer in opspraak kwam, en men direct een negatieve associatie met zijn of haar sponsors kreeg. Dit is natuurlijk iets dat u als organisatie koste wat kost wilt voorkomen. En hoewel u natuurlijk nooit volledig grip kan krijgen op de acties van een ander, is het wel belangrijk dat u goed onderzoek doet naar de influencer.

Influencer marketing: de do’s

Laten we daarom eens kijken naar de do’s en don’ts van influencer marketing. Oftewel: wat moet u wel doen en wat niet? Laten we om te beginnen de do’s eens op een rijtje zetten.

Doelstelling(en) vastleggen

Iedere marketingcampagne begint bij uzelf. Wat willen we bereiken met deze uiting? En op welke manier willen we ons merk/ons product/onze dienst op de doelgroep overbrengen? Pas als deze strategie in kaart is gebracht, is het tijd om aan een vervolgstap te denken. 

Breng potentiële influencers in kaart

Vervolgens is het tijd om op zoek te gaan naar een influencer die deze boodschap voor u over zou kunnen brengen. Stel dat uw bedrijf retro voetbalshirts verkoopt, dan is het aan te raden om het ook in die hoek te zoeken. Hierbij kan men denken aan oud-voetballers, podcasts over voetbal of bijvoorbeeld een influencer die allerlei voetbalvideo's maakt.

Benader uw ideale influencer

Als u eenmaal heeft vastgesteld wie de ideale boodschapper van uw merk zou kunnen zijn, dan is het tijd om contact op te nemen. Let op dat sommige online persoonlijkheden met een managementteam werken, het eerste contact zal in dat geval vaak via hen gaan. 

Maak kraakheldere afspraken

Als u een deal met de influencer heeft kunnen sluiten, is het tijd om zeer duidelijke afspraken met elkaar te maken. Via welke vorm van content zal het gedeeld gaan worden, hoe komt het er inhoudelijk uit te zien, hoe lang moet het duren, en zo zijn er nog talloze afspraken die u met elkaar kunt maken.

Het belangrijkste is in ieder geval om deze overeenkomst op papier vast te leggen, zodat u elkaar te allen tijde op de gemaakte afspraken kan wijzen. Dat is voor degene waarmee u zaken doet, ook wel zo prettig. 

Influencer marketing: de don’ts

Nu u precies weet wat u moet doen indien u aan de slag wilt gaan met influencer marketing, is het wel handig om te weten wat u niet zou moeten doen. Dus wat zijn de don’ts van influencer marketing?

Een gebrek aan zelfkennis

Het is van cruciaal belang dat u uw eigen organisatie goed kent. Wat doet u en waar staat u voor? Deze vragen zijn niet alleen belangrijk om een passende influencer te kunnen vinden, maar beantwoorden eigenlijk ook de vraag: ‘is influencer marketing wel iets voor ons?’

Want hoe mooi het ook allemaal klinkt, deze vorm van marketing is simpelweg niet voor iedere organisatie weggelegd. Zo zal een modemerk voor 65+’ers niet zo snel kunnen profiteren van influencer marketing, omdat hun doelgroep zich simpelweg niet op de geschikte kanalen bevindt. Eigenlijk kunnen we dus wel stellen dat influencer marketing vooral is weggelegd voor een organisatie die zich onder andere op een jonge/jongvolwassen doelgroep richt. 

Overhaaste beslissingen nemen

Als u van mening bent dat uw product of dienst wel op een goede manier door een online persoonlijkheid gepromoot kan worden, dan is het belangrijk om geen overhaaste beslissingen te nemen. Laat u niet verleiden door het aantal volgers dat iemand heeft, maar blijf uzelf afvragen: zouden zij een goed gezicht zijn voor ons merk, en heeft hun doelgroep écht behoefte aan ons? Eigenlijk zou u de influencer als een sollicitant moeten zien: stralen zij uit wat u als bedrijf uit zou willen stralen?

Geen contact houden na afloop

Stel dat alles goed is verlopen: u heeft een geschikte influencer gevonden en de samenwerking is perfect gegaan. Fantastisch! Toch blijft het belangrijk om het contact met de influencer op een laag vuurtje te houden. Wie weet wil u in de toekomst namelijk nog wel een keer gebruik maken van zijn/haar platform.

Het is daarnaast sowieso goed om te blijven monitoren wat deze persoon uitspookt. Alles wat hij of zij doet, zelfs na afloop van de samenwerking, kan immers in verband met uw merk gebracht worden. 

De kosten

Uiteindelijk draait alles om geld. Ieder bedrijf heeft een marketingbudget en de vraag is dus: wat kost influencer marketing eigenlijk?

Het mooie is dat u dit volledig zelf in de hand heeft. Voor ieder bedrag is er namelijk wel een influencer te vinden. De prijs is daarom ook afhankelijk van verschillende factoren zoals het aantal berichten dat zij over uw merk moeten plaatsen, de creatieve vrijheid of het platform. Als het een video moet zijn, dan speelt de lengte hiervan uiteraard ook een rol in het kostenplaatje.

Tot slot wordt de prijs ook bepaald door het formaat van de influencer: iemand met 1.000.000 volgers zal natuurlijk altijd meer vragen dan iemand met 10.000. 

Influencer marketing begint in de spiegel

Bijna ieder bedrijf zou in potentie kunnen profiteren van influencer marketing. Het is namelijk een hele goede manier om een zeer specifieke doelgroep te benaderen. Het is wel belangrijk om te beseffen dat uw doelgroep wel actief moet zijn op social media, anders is de kans groot dat het stukken minder effectief zal zijn. 

Ongeacht uw keuze, influencer marketing begint altijd bij uzelf. In de spiegel, als het ware. Wat zijn uw missie en visie, en welke boodschap heeft u met de wereld te delen? Pas als deze vragen van een duidelijk antwoord zijn voorzien, is het tijd om te kijken of u deze boodschap via een geschikte influencer met uw doelgroep kan delen.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

5 punten die op geen enkele CRM-checklist mogen ontbreken

Met behulp van een CRM-checklist begint u goed voorbereid aan uw zoektocht naar het perfecte CRM-systeem.

Lees verder

CRM-software voor de bouwsector

Projectmanagement, mobiele beschikbaarheid en planning-software: dit zijn de manieren waarop bouwbedrijven kunnen profiteren van CRM-software.

Lees verder