Klant centraal

Hoe maak je een strategie waarbij je de klant centraal stelt?

De klant centraal stellen is een manier van bedrijfsvoering die een positieve klantervaring biedt zowel voor als na de uiteindelijke verkoop met als doel om herhaal verkopen, loyaliteit en winst te realiseren.

  • De klant zit stevig in de bestuurdersstoel en dat brengt een noodzakelijke verandering met zich mee in de manier waarop je relaties met potentiële en bestaande klanten opbouwt en hoe je deze koestert.
  • Bedrijven die de klant centraal stellen in hun organisatie ervaren een toename van de klantlevenswaarde en een vermindering van de churn. 
  • Een echte klantgerichte organisatie worden kost tijd, maar je kunt ook klein beginnen. We delen 4 best practices om een klantgericht bedrijf te worden.

Een bedrijf dat de klant centraal stelt is meer dan een bedrijf dat goede klantenservice biedt.

Wat betekent het om klantgericht te zijn?

Klantgericht zijn betekent niet dat je enkel geweldige klantenservice biedt, het houdt in dat je een geweldige ervaring biedt. Van de bewustwordingsfase tot het aankoopproces en tenslotte het proces na aankoop moet alles kloppen. Het betreft een strategie die gebaseerd is op de klant op de eerste plaats zetten en centraal te stellen binnen je bedrijf.

Customer centricity

Wanneer je de klant centraal stelt binnen je bedrijfsvoering en je dit combineert met Customer Relationship Management (CRM), ben je in staat om een enorme hoeveelheid aan waardevolle data te verzamelen die je een 360 graden beeld van je klant geeft. 

De uitdagingen wanneer je een klant georiënteerd bedrijf wilt worden

De machtsverschuiving van merk naar klant vond plaats tijdens de economische crisis. Klanten werden selectiever in het kiezen van een merk bij wie ze hun geld wilden uitgeven – De winnende bedrijven, waren de bedrijven die hun klanten met respect behandelden, uitstekende service boden en een relatie met hen opbouwden die vandaag de dag nog steeds bestaat. Gelijktijdig met de recessie, kwamen social media marketing en social selling om de hoek kijken en werd mobiel een belangrijk touchpoint in de customer journey. Het belangrijkste om te onthouden is dit: Je moet starten met denken vanuit je klant, niet vanuit je product en focus op hetgeen je klanten willen.

4 best practices om een klant georiënteerd bedrijf te worden

Een klantgericht bedrijf zijn, betekent dat je altijd inspeelt op de behoeften van de klant en je hen verrast met producten of services waar ze wellicht zelf nog niet aan gedacht hebben, maar waar ze gelijk verliefd op worden. Merken die de klant voorop stellen, maken producten, processen beleidsmaatregelen en een cultuur die ontworpen is om de klant de beste ervaring te bieden, terwijl ze tegelijkertijd aan hun doelstellingen werken.

De vier best practices betreffende klantgerichtheid zijn:

  1. Bedrijven die klantgericht zijn, zijn gepassioneerd en geloven daadwerkelijk dat de klant voorop staat. Marketeers in organisaties die klantgericht zijn, begrijpen wat klanten willen en gebruiken klantendata om inzicht te krijgen in wat de klant wil.
  2. Bedrijven die klantgericht zijn, focussen zich op wat de klant wil en nodig heeft en maken hun producten en services hier omheen.
  3. Bedrijven die de klant voorop hebben staan, hebben de focus liggen op het bouwen van relaties die ontworpen zijn om de ervaring die de klant heeft met het product of de service te maximaliseren.
  4. Bedrijven die klantgericht zijn, analyseren, plannen en implementeren een zorgvuldig geformuleerde klant strategie die de focus legt op het verkrijgen en behouden van winstgevende en loyale klanten.

Hoe meet je het succes van en klantgericht bedrijf?

Niet iedere organisatie zal over dezelfde metrics beschikken om klantgerichtheid te kunnen meten. Echter, de twee belangrijkste metrics om klantgerichtheid te meten die je nauwlettend in de gaten moet houden zijn het churn ratio en de klantwaarde.

Churn ratio

Het verkrijgen van nieuwe klanten wordt steeds moeilijker. Daarom investeren meer bedrijven in het behouden van huidige klanten in plaats van dat ze op zoek gaan naar nieuwe klanten. Bedrijven met een hoog ratio klantenbehoud groeien sneller. De belangrijkste factor voor succes is achterhalen waarom mensen vertrekken en waarom anderen klant blijven.

Customer Lifetime value (CLV)

Voor een bedrijf wat de klant centraal heeft staan, is de meest waardevolle asset de klant. De winsten die behaald worden tijdens de behoud fase zijn beter bekend als ’customer lifetime value’ oftewel CLV. De ‘customer lifetime value’ (CLV) meet de winst die je bedrijf maakt van iedere willekeurige klant. Het berekenen van de customer lifetime value helpt je met het begrijpen waarom het loont om te investeren in het behouden van je klanten. Het is een goede manier om een begrip te krijgen van je klantenportfolio en je klant te segmenteren.

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

5 punten die op geen enkele CRM-checklist mogen ontbreken

Met behulp van een CRM-checklist begint u goed voorbereid aan uw zoektocht naar het perfecte CRM-systeem.

Lees verder

CRM-software voor de bouwsector

Projectmanagement, mobiele beschikbaarheid en planning-software: dit zijn de manieren waarop bouwbedrijven kunnen profiteren van CRM-software.

Lees verder