Inspireren werkt: dit moet u weten over Founder Marketing
Want iedere ondernemer heeft wel een bijzonder verhaal te vertellen.
Marketing is één van de meest diverse vakgebieden die er is; het komt in talloze smaken. Influencer marketing, Contextual Targeting, retentie marketing.. de lijst gaat zo nog wel even door.
Wat alle vormen van marketing met elkaar gemeen hebben, is dat het manieren zijn om uw (potentiële) doelgroep te beïnvloeden. U wilt ze immers overtuigen van de kwaliteit van uw dienst of product. In dit blog kijken we naar een marketingtechniek die niet zo vaak genoemd wordt. Heeft dit een terechte reden, of zit er meer achter deze marketingstrategie dan we denken?
Inhoudsopgave
Wat is Founder Marketing?
Zoals gezegd zijn er talloze marketingtechnieken. Zo kan u er bijvoorbeeld voor kiezen om de boodschap van uw organisatie te laten verkondigen door een influencer. Bij Founder Marketing wordt er echter intern gekeken; het zijn de mensen binnen de organisatie, in het specifiek de eigenaar (founder), die de klant moet overtuigen van uw kwaliteit.
Het draait om het verhaal
In dit digitale tijdperk is storytelling belangrijker dan ooit geworden. De consument neemt niet zomaar alles klakkeloos meer aan: waarom zouden ze? Als ze het product niet bij u halen, dan doen ze dat wel ergens anders. Nee, bedrijven moeten tegenwoordig veel meer uit de kast halen om een klant binnen te kunnen slepen.
Om dit waar te kunnen maken, moeten bedrijven zich dus focussen op de waarom-vraag. Waarom doen we wat we doen? En waarom is dit interessant of relevant voor de klant? Het antwoord op die vragen vormt namelijk het fundament van de relatie met uw klant, dat is de reden dat ze uiteindelijk voor u kiezen.
‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’
Een bijzonder treffende quote uit de column van Michiel Verstraten. Ons land wordt gekenmerkt door onze nuchtere houding. Niet te veel toeters en bellen, gewoon hard werken en beloftes waarmaken, dat is waar het voor klanten voornamelijk om draait.
Het is dan ook precies deze insteek waarop Founder Marketing zich focust. Hardwerkende ondernemers inspireren klanten; iemand die zo hard voor zijn of haar geld moet werken, die kan niet anders dan een goed en eerlijk product leveren. Althans, dat is de aard van de boodschap die u aan uw klant moet overbrengen.
Het begint met een strategie
Een hardwerkende ondernemer, oftewel founder, heeft ongetwijfeld een inspirerend verhaal te vertellen. Bijvoorbeeld het verhaal waarin ze met een kleine collectie in de eigen garage begonnen, of het verhaal van het familiebedrijf dat het stokje al 150 jaar aan elkaar overdraagt. Dat zijn de verhalen die uw klanten willen horen!
Zoals altijd begint alles echter met een strategie. Marketeers moeten allereerst aan tafel gaan met de desbetreffende founder. Kom samen tot een strategie; welke boodschap willen we overbrengen en hoe hangt dit samen met de identiteit van het bedrijf?
Vertel verhalen over het ontstaan van de organisatie, wees eerlijk over de uitdagingen waar een klein familiebedrijf mee te maken krijgt. Dit zijn namelijk de verhalen die er uiteindelijk voor zullen zorgen dat uw klanten zich met u identificeren. En zo zal u in staat zijn om het meeste uit uw klantrelaties te kunnen halen.
De wereld draait op data
We horen het tegenwoordig steeds vaker: alles valt of staat met data. Data zorgt ervoor dat u duidelijk zicht heeft op de eigen processen, maar het schetst ook een beeld. Het laat namelijk zien hoe uw doelgroep zich gedraagt: waar hebben ze behoefte aan, via welke sociale kanalen zoeken ze interactie met u en hoe goed scoren uw posts op social media? Grip op deze inzichten zal ervoor zorgen dat u precies weet welk verhaal u moet gaan vertellen.
De rol van het CRM-systeem
Zoals altijd is de rol van Customer Relationship Management (CRM)-software hierin niet te onderschatten. Dit systeem voorziet u immers van de gegevens die u nodig heeft om tot de eerder genoemde inzichten te komen. Alle belangrijke interacties met en gegevens van uw klant worden samengebracht binnen één centrale omgeving; hierdoor leert u precies welk verhaal u aan uw doelgroep moet gaan vertellen.
Bron
MarketingTribune: ‘[column] Ooit al gehoord van Founder Marketing?’ - 2 juli 2024.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Is een on-premises CRM geschikt voor zelfstandigen?
Ontdek waarom ook deze ondernemers kunnen profiteren van een CRM-systeem en of een on-premises oplossing interessant is.
Lees verder5 punten die op geen enkele CRM-checklist mogen ontbreken
Met behulp van een CRM-checklist begint u goed voorbereid aan uw zoektocht naar het perfecte CRM-systeem.
Lees verder