Een Cloud CRM systeem
Of een bedrijf nu 1 of 100 medewerkers telt maakt niet meer uit. Tegenwoordig kan ieder bedrijf, klein of groot, profiteren van de voordelen dankzij een Cloud CRM systeem.
Een groter bedrijf heeft in de meeste gevallen een groter budget beschikbaar als het aankomt op bedrijfssoftware. De kleinere bedrijven weten inmiddels van de mogelijkheden maar hebben nog altijd de eis dat het systeem betaalbaar moet zijn. Geef ze eens ongelijk. Als dat het enige zou zijn zouden we gauw klaar zijn. De oplossing moet naast betaalbaar ook direct in gebruik kunnen worden genomen, zich specifiek richten op de branche en moet altijd beschikbaar zijn. En dat is precies wat cloud CRM kan bieden.
Geen installatie
De tijd dat CRM een complexe installatie vereiste is niet meer. Er hoeft geen hardware te worden aangeschaft, men hoeft zich niet meer druk te maken om lastige installaties en ook de updates worden automatisch doorgevoerd. De moderne cloud systemen hebben enkel nog een werkende internet verbinding nodig om de oplossing draaiende te houden. Vervolgens is het een kwestie van inloggen en de oplossing is klaar voor gebruik.
Onbeperkte toegang
Het grootste voordeel van cloud CRM moet wel de onbeperkte toegang zijn. Of het nu op werk, thuis of onderweg is, het systeem is overal beschikbaar, zolang er een internetverbinding is. Het type apparaat maakt ook niet meer uit, zowel desktop als tablet of smartphone bieden toegang tot het klantenbestand. Ieder personeelslid kan werken vanuit een centrale database die ook buiten kantooruren beschikbaar is. Die onbeperkte toegang geeft je de vrijheid om te doen wat je moet doen, wanneer dat jou uitkomt.
Eenvoudig gebruik
Eenvoudiger dan cloud CRM wordt het niet. Na de aanschaf van een software pakket ontvangt men de inlogcodes. De gebruiker heeft met deze codes toegang tot het systeem zolang er maandelijkse het afgesproken bedrag wordt betaald. Internet en een apparaat naar voorkeur en men is klaar om gebruik te maken van de beschikbare tools.
Betaalbaar
Als het aankomt op het doen van een investering is de eerste vraag; wat levert het op? En de tweede altijd; wat moet dat kosten? Het antwoord vandaag; niet heel veel. Het is niet meer nodig om een grote investering te doen voorafgaand aan een nieuwe oplossing. Zeker voor kleinere bedrijven is het praktischer maandelijks een klein bedrag te betalen dan eenmaal een grote. Cloud CRM wordt meestal aangeboden als een pay-as-you-go abonnement, wat inhoud dat je betaald zolang je er gebruik van wilt maken. Dit kan bijvoorbeeld per maand, per kwartaal of per jaar worden verlengd of worden opgezegd. Een ander voordeel is dat er geen verborgen kosten meer zijn. Het updaten van de software zit al bij de prijs in en wordt door de leverancier uitgevoerd.
Beveiliging
Iedereen die gebruik maakt van een programma via het wereld wijde web weet dat veiligheid belangrijk is. De gegevens die worden opgeslagen zijn vaak privacy gevoelig. Bij CRM systemen zou het een ramp zijn als klantgegevens zouden uitlekken. Leveranciers weten dat zij hiervoor verantwoordelijk zijn en nemen de beveiliging van deze gegevens zeer serieus. Dat is de reden dat de beveiliging die zij inbouwen vaak vele malen beter is dan wanneer een ict afdeling dit zelf zou opzetten. Daarnaast hanteren ze vaak strenge back-up maatregelen en hebben een duidelijk plan opgesteld mocht er wat met de data gebeuren.
Downtime
Een systeem dat iedere dag wordt gebruikt en zo belangrijk is voor de onderneming moet eigenlijk altijd beschikbaar zijn. Helaas is dat niet het geval en heeft ieder systeem zo zijn dagen. Goed nieuws voor de cloud CRM gebruikers, deze systemen zijn 99,99% van de tijd te gebruiken. Dankzij meerdere back-ups van elk onderdeel van de software kan deze in de meeste gevallen online zijn. Bij een storing of ander defect wordt het weigerende onderdeel vervangen door de back-up en kan er gewoon verder worden gewerkt.
Groeien
Het is mogelijk om met de meest eenvoudig versie van het CRM te beginnen. De functionaliteiten bieden ondersteuning bij de standaard taken en een aantal die gericht zijn op het werk wat nu wordt uitgevoerd. Naarmate de tijd vordert en het bedrijf zich ontwikkelt zal ook het systeem hierop moeten worden aangepast. Een cloud oplossing kan meegroeien daar waar nodig is. Zijn er meer medewerkers die toegang nodig hebben tot het systeem of zijn er nieuwe functionaliteiten nodig voor bepaalde bedrijfsprocessen? Dan kunnen deze worden aangeschaft via de leverancier en gelijk worden gebruikt.
Er zitten vele voordelen aan het kiezen voor een cloud CRM maar het is nog van groot belang om de juiste leverancier te kiezen. Kies een leverancier die kan meegroeien met de onderneming en wiens oplossing dus niet alleen nu maar ook in de toekomst aansluit bij de behoeften van de onderneming.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
5 punten die op geen enkele CRM-checklist mogen ontbreken
Met behulp van een CRM-checklist begint u goed voorbereid aan uw zoektocht naar het perfecte CRM-systeem.
Lees verderCRM-software voor de bouwsector
Projectmanagement, mobiele beschikbaarheid en planning-software: dit zijn de manieren waarop bouwbedrijven kunnen profiteren van CRM-software.
Lees verder