De betekenis van Customer Relationship Management (CRM)

De betekenis van CRM is afhankelijk van de manier waarop het wordt gebruikt: hebben we het namelijk over de strategie, of de software?

Als we het over CRM hebben, dan hebben we het over een fundamenteel onderdeel van ieder bedrijf. De manier waarop bedrijven de relatie met hun klant opbouwen en onderhouden, staat immers aan de basis van hun succes. CRM ontstond als een strategie, maar tegenwoordig kennen we het voornamelijk van de bijbehorende software. Dus, wat is nu eigenlijk écht de betekenis van CRM?

Inhoudsopgave

Customer Relationship Management: de betekenis

Customer Relationship Management, in onze taal dus ook wel bekend als klantrelatiebeheer, omschrijft het proces waarin bedrijven zich consistent op hun klanten focussen. Dit omvat dus alle interacties, maar ook alle gegevens die ze van de klant kunnen verzamelen. Des te meer kennis men verzamelt, des te beter ze in staat zullen zijn om een beeld van de klant te vormen. Deze inzichten kunnen vervolgens worden toegepast om de klant nog beter van dienst te kunnen zijn. 

CRM: de strategie

Wat hierboven wordt beschreven, kan dus ook wel worden gezien als de strategie achter het begrip CRM. De focus van een bedrijf moet gericht zijn op het optimaliseren van de band met de klant; in dit digitale tijdperk hebben de klanten het namelijk voor het zeggen. De dagen van massacommunicatie zijn voorbij; er moet nauwkeurig worden ingespeeld op de specifieke behoeften en wensen van de klant. 

Een fundamenteel gedachtegoed

We kunnen Customer Relationship Management dus ook wel zien als een fundamenteel gedachtegoed. De filosofie moet volledig worden geïntegreerd in alles dat het bedrijf doet. Alle medewerkers moeten volledig gefocust zijn op één ding: het versterken van de band met de klant. 

CRM: het systeem

En om te werken aan deze band, kan men tegenwoordig volledig vertrouwen op de ondersteuning van een Customer Relationship Management-systeem. Deze software helpt bedrijven namelijk aan de eerder genoemde inzichten die men nodig heeft om aan de onderlinge band te kunnen werken. 

CRM-pakketten leggen alle gegevens van en interacties met de klant vast. Bedrijven kunnen hierdoor bouwen op een centrale database; klantenservicemedewerkers weten precies wat er bij de klant speelt, verkopers weten welke afspraken er gemaakt zijn en op de marketingafdeling weten ze precies waar klanten naar op zoek zijn. 

De voordelen van een CRM-systeem

Dit zijn de belangrijkste voordelen die het gebruik van CRM-software met zich meebrengt:

  • Interacties: ieder mailtje, ieder telefoongesprek en ieder bezoek aan een fysieke locatie wordt vastgelegd binnen het systeem. Als een klant contact opneemt, dan weet u precies wat er allemaal heeft gespeeld.
  • Personalisatie: zoals eerder gezegd, stelt de software bedrijven in staat om communicatie richting de klant te personaliseren. In dit tijdperk zijn klanten steeds vaker op zoek naar een persoonlijke benadering; de software geeft u de benodigde inzichten om hierop in te kunnen spelen.
  • Real-time gegevens binnen een centrale database: een CRM-oplossing fungeert als een omgeving waarin iedereen, op ieder gegeven moment, toegang heeft tot de meest actuele gegevens. Collega’s kunnen het hierdoor bijvoorbeeld feilloos van elkaar overnemen.
  • Automatisering: het systeem kan bepaalde processen, bijvoorbeeld dataverzameling, automatiseren. Gegevens hoeven hierdoor niet langer handmatig ingevoerd te worden. 
  • Rapportage en analyse: ook de uitdraai van rapportages en analyses kan geautomatiseerd worden met behulp van CRM-software. Deze inzichten kunnen vervolgens weer ingezet worden om de klantrelatieprocessen te optimaliseren. 
  • Privacy: niet alleen biedt de CRM-omgeving een goede manier om onderling beter samen te werken, het garandeert tevens de veiligheid van privacygevoelige klantgegevens. 

Customer Relationship Management: het gezicht van uw bedrijf

CRM is niet alleen een gedachtegoed, maar ook niet enkel een softwaresysteem. Het is de combinatie van beide definities van dit begrip, die ervoor zal zorgen dat u klanten steeds beter aan uw bedrijf weet te binden. Het moderne bedrijf kan niet meer zonder de juiste software en dus is het de hoogste tijd om CRM volledig te integreren in uw alledaagse doen en laten. 

Bent u op zoek naar een geschikt CRM-systeem? Vul dan onze leverancier-onafhankelijke vragenlijst in en ontdek welke CRM-leveranciers u van dienst kunnen zijn!

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

CRM-software voor sportscholen: de functies en voordelen

Een CRM-systeem kan sportscholen ondersteunen met ledenadministratie en het inrichten van marketingcampagnes om nieuwe klanten aan te trekken.

Lees verder

Wat is performance marketing en wat kunnen we er mee?

Alles over deze succesgerichte marketingstrategie, die geoptimaliseerd kan worden met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder