CRM-systemen vergelijken: zo pakt u dat aan

Waar moeten bedrijven op letten als ze CRM-systemen gaan vergelijken?

Wanneer bedrijven op zoek gaan naar een CRM-systeem dat echt bij hen past, dan zullen ze al snel tot de conclusie komen dat er honderden systemen worden aangeboden, door evenveel verschillende providers. Het is dus niet eenvoudig om het overzicht te bewaren en een geschikt systeem te vinden; in sommige gevallen is het net als zoeken naar een naald in een hooiberg. 

Maar niet getreurd: wij zullen u in dit blog voorzien van een aantal factoren waarmee u in uw zoektocht rekening moet houden. Met deze tips in het achterhoofd bent u in staat om systemen en leveranciers eenvoudig met elkaar te vergelijken. Hierdoor bespaart u niet alleen flink wat tijd, maar bent u tevens in staat om een systeem te vinden dat perfect op uw behoeften aansluit. 

Wilt u eerst meer weten over de functies en voordelen van CRM-software? Klik dan hier.

Inhoudsopgave

CRM-software vergelijking verloopt vaak niet vlekkeloos

Als het bedrijf eenmaal de eigen behoeften in kaart heeft gebracht, is het tijd om de zoektocht te beginnen. Er moet worden gezocht naar een systeem dat voldoet aan alle eisen, binnen het budget past en flexibel/schaalbaar is. Waarschijnlijk begint de zoektocht op Google: binnen een paar tellen verschijnt er een waslijst aan potentiële leveranciers. 

Bedrijven die vervolgens voor de eerste de beste oplossing kiezen, zullen waarschijnlijk niet optimaal kunnen profiteren van hun nieuwe systeem. Als bedrijven de volgende stappen in het achterhoofd houden, dan zullen ze veel makkelijker een CRM-systeem kunnen vinden dat echt bij hen past. 

1 | Uw sector

Als we bedrijven iets kunnen aanraden, dan is het om zo veel mogelijk op zoek te gaan naar branchespecifieke softwaresystemen. Dit houdt in dat de leverancier bekend is met uw sector en dus ook weet waar u tegenaan loopt en behoefte aan heeft. Ze weten welke functionaliteiten populair zijn en houden het systeem volledig up-to-date op basis van ontwikkelingen binnen de branche. Zo kunt u optimaal profiteren van het nieuwe CRM-systeem. 

Een generiek systeem

Dit wil overigens niet zeggen dat een ‘standaard’ CRM-oplossing per definitie slecht is. Het betekent vaak wel dat u uw processen moet aanpassen op het nieuwe systeem, in plaats van andersom. Het systeem zou namelijk gemaakt moeten worden om aan te sluiten op uw individuele behoeften. 

Het is dus niet verplicht om op zoek te gaan naar een CRM-leverancier met kennis van uw branche, maar wel aan te raden. U kan een potentieel leverancier bijvoorbeeld ook vragen of ze in het verleden aan projecten binnen uw sector hebben gewerkt. Des te beter de leverancier begrijpt wat u doet en waaraan u behoefte heeft, des te beter zij het systeem hierop af kunnen stemmen. 

2 | De omvang van uw project

Vervolgens is het zaak om te kijken naar de ervaring van uw leverancier, met name als het gaat om de omvang van uw project. Sommige CRM-providers specialiseren zich in systemen voor multinationals, terwijl anderen zich om mkb’ers met maximaal 15 gebruikers bekommeren. 

Veel softwareleveranciers specialiseren zich daarom niet alleen in een bepaald vakgebied, maar ook in de omvang van een potentiële klant. Het is dus belangrijk om na te gaan of uw potentieel leverancier om kan gaan met de omvang van uw organisatie.

3 | Implementatie en ondersteuning

De mate van ondersteuning tijdens en na de implementatiefase is erg belangrijk. Een nieuw systeem kan onwennig zijn; u zal dus op ondersteuning van uw nieuwe leverancier moeten rekenen. Sommige ontwikkelaars bieden gratis testversies aan of bieden de mogelijkheid om een training bij hen te volgen. Het is aan u om te bepalen of u hier behoefte aan heeft. 

Is het uw eerste keer? Dan is het wel zo prettig dat de leverancier u aan de hand mee kan nemen. Maar anderen hebben onderhand misschien wel al een aantal systemen versleten, en hebben iets minder behoefte aan ondersteuning. 

4 | Ervaring en levensduur

De ervaring van een CRM-leverancier zal een belangrijke rol in uw uiteindelijke keuze gaan spelen. Organisaties die al jarenlang meedraaien, zullen betrouwbaar zijn. Vaak kunt u op de website van de leverancier kijken naar relevante casestudies. Hierdoor krijgt u een beter beeld van hun werkzaamheden. 

Daarnaast moet er ook gekeken worden naar de gemiddelde levensduur van hun applicaties: hoe lang verwacht men dat u met het systeem kan werken? Voeren ze vaak updates uit om het zo actueel mogelijk te houden? Wat voor maatregelen worden er genomen om de applicatie zo veilig mogelijk te maken? De antwoorden op deze vragen kunnen uw zoektocht flink beïnvloeden. 

CRM vergelijken begint in de spiegel

Alle voorgaande factoren zijn belangrijk in de zoektocht naar een geschikt CRM-systeem. Maar ze zijn tegelijkertijd nutteloos, als deze zoektocht niet in de spiegel begint. 

Het begint namelijk bij uw behoeften: hoe verwacht u dat het nieuwe systeem bij zal dragen aan het behalen van uw bedrijfsdoelstellingen en optimaliseren van processen? Bent u op zoek naar een lokaal systeem, of werkt u liever via een cloud-gebaseerde applicatie? Zijn er momenteel softwaresystemen in gebruik die uiteindelijk gekoppeld moeten worden aan de CRM-software? Allemaal vragen die aan de basis van uw zoektocht moeten staan; dit zal het vinden van de juiste leverancier namelijk ook vereenvoudigen. 

Samenvattend

Met CRM-tools bent u in staat om uw klantrelatieprocessen naar een nieuw niveau te tillen. Door bepaalde handmatige taken te automatiseren, kunt u meer tijd besteden aan het optimaliseren van de ervaring van uw klant. Het nieuwe systeem zal de manier waarop u werkt drastisch gaan veranderen, maar de leverancier waarmee u samen gaat werken is net zo belangrijk. Vergelijk leveranciers aan de hand van de eerder besproken aandachtspunten; zo leert u uw nieuwe partner door en door kennen. 

Op zoek naar een nieuw CRM-systeem? Maak dan vrijblijvend gebruik van onze leverancier-onafhankelijke vergelijkingstool, waar u kenmerken en functionaliteiten van verschillende CRM-pakketten kan vergelijken. Zo ontdekt u precies, welke het beste bij u past.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Wat is Enterprise Resource Planning (ERP)?

Wat de afkorting CRM inhoudt, dat weten we allemaal inmiddels wel. Maar wat is ERP precies? En wat heeft het met CRM te maken?

Lees verder

Wat is low-code CRM-software?

Dankzij low-code software kunnen bedrijven hun applicaties zonder coderingskills naar eigen voorkeur inrichten.

Lees verder