CRM-software voor kledingwinkels

De retailbranche is continu in verandering. Kledingwinkels zijn daarom verplicht om bij te blijven en doen dat met behulp van een geschikt CRM-systeem.

De retailsector zit nooit stil. Continu krijgt men te maken met technologische innovatie en veranderende klantverwachtingen. Gezien de keuzemogelijkheden die de consument tegenwoordig heeft, is het ook logisch dat ze alsmaar kritischer worden. Om hieraan te kunnen blijven voldoen, moeten retailers kunnen vertrouwen op een solide database.

Daarom kijken wij in dit blog naar CRM in retail, met een specifieke focus op kledingwinkels. 

Inhoudsopgave

De huidige staat van de retailbranche

E-commerce, oftewel het online aanbieden van producten en diensten, is momenteel groter dan ooit. Moderne kledingwinkels zijn daarom ook voor een groot deel overgestapt op een hybride model, waarin de producten zowel in de winkel als online aangeboden worden. 

Eigenlijk heeft men hierin ook simpelweg geen keuze; sommige consumenten zouden nooit van het bestaan van de winkel afweten, als ze niet online terug te vinden zijn. In dat geval zouden ze simpelweg voor een concurrent hebben gekozen, die wel met de opkomst van e-commerce is meegegaan.

Continu in transitie

De retailbranche kan daarom ook heel goed omschreven worden als een sector die altijd in transitie is. Dit wordt onder andere veroorzaakt door continue technologische ontwikkelingen (e-commerce, AI) en groeiende klantverwachtingen. Het draait niet langer om het verkopen van een bepaald kledingstuk, maar om het leveren van een heuse ‘ervaring’. 

Personalisatie

Eén van de belangrijkste online retailtrends is de groeiende vraag naar personalisatie. Dit is iets dat we bij grote retailers maar al te vaak terugzien. U heeft in het verleden een t-shirt van een bepaald merk gekocht en de volgende keer dat u deze website bezoekt, weet de retailer u meteen te vertellen over een kortingsactie voor t-shirts van dat specifieke merk. 

Klanten verwachten daarom ook steeds vaker soortgelijke, gepersonaliseerde ervaringen. Het moet voor hen voelen alsof u dag en nacht klaar staat om te voldoen aan hun eisen en verwachtingen; anders gaan ze wel op zoek naar een andere retailer, die dit wel waar kan maken. 

Gerelateerd: ‘Nederlandse retailer blinkt uit in marketing en klantloyaliteit

De rol van het CRM-systeem

Maar hoe weten kledingwinkels wat de specifieke behoeften en verwachtingen van hun eigen doelgroep zijn? Om tot deze waardevolle inzichten te komen, vertrouwen moderne retailers op het Customer Relationship Management (CRM)-systeem. 

Het CRM-systeem brengt alle klantrelatieprocessen samen binnen een centrale database: van de aankoopgeschiedenis, tot aan het gedrag op de website. Hierdoor kunnen retailers leren over het gedrag van hun eigen klant en zo kunnen ze de winkelervaring hierop afstemmen. Hiermee vergroot men de kans op lange termijn klantloyaliteit. 

Meer over de algemene functies en voordelen van het CRM-systeem, leest u hier

5 voordelen van CRM-software voor kledingwinkels

Customer Relationship Management-software kan dus een cruciale bijdrage leveren aan het succes van de moderne retailer. Laten we de belangrijkste voordelen en toepassingsmogelijkheden eens op een rij zetten. 

(1) E-commerce: online verkopen

Zoals eerder vermeld, is online handel een onmisbaar onderdeel van detailhandel geworden. De eenvoud is voor de consument het grote voordeel; ze kunnen met slechts een paar drukken op de knop iets laten bezorgen, waarvoor ze anders op pad moeten gaan. 

CRM-systemen voor retail kunnen worden uitgerust met een speciale module voor e-commerce. Binnen deze omgeving kunnen gebruikers hun productcatalogus, orders en betalingen eenvoudig beheren. Daarnaast worden de gegevens die klanten achterlaten bij een bestelling direct geregistreerd onder het klantprofiel in het CRM.

Social commerce

Als onderdeel van e-commerce wordt social commerce alsmaar populairder, daar waar sociale media tegenwoordig door nagenoeg iedereen wordt gebruikt. Social commerce is een tak van e-commerce waarin men producten via sociale netwerken aanbiedt en probeert te verkopen. Bij sommige moderne applicaties hoeft men hiervoor het sociale medium niet eens meer te verlaten, en kan het de aankoop simpelweg in de app doen en weer verdergaan met scrollen. 

(2) Point of Service (POS)

Het Point of Service (soms ook wel Point of Sale genoemd) is in onze taal het best bekend als het kassasysteem of verkooppunt. Voor moderne retailers is dit digitale kassasysteem onmisbaar geworden. Gebruikers kunnen hierdoor namelijk een nog beter beeld van de klant vergaren, klantervaringen personaliseren en gevoelige gegevens veiliger en overzichtelijker bewaren. 

Door het POS-systeem aan de CRM-omgeving te koppelen, wordt onderlinge data-uitwisseling mogelijk gemaakt. Deze inzichten kan men gebruiken om de klantervaring te personaliseren, bijvoorbeeld door middel van kortingsacties. 

(3) Marketingactiviteiten beheren

Marketing is een fundamenteel onderdeel van ieder bedrijf. Het zijn immers de tactieken die u toepast om uw naamsbekendheid te vergroten; zonder marketing is de kans groot dat uw doelgroep nooit van uw bestaan af zal weten.

De marketing-module van het CRM stelt u in staat om berichten eenvoudig en overzichtelijk in te plannen en monitoren. Hierdoor heeft u real-time inzicht in het succes van uw inspanningen; welke berichten slaan aan, en welke niet? En hoeveel extra bezoekers leveren uw campagnes op?

(4) Sociale media

Social media heeft veel verschillende toepassingsmogelijkheden. Naast het eerder besproken social commerce, kunnen bedrijven het ook gebruiken om de naamsbekendheid te vergroten. Sociale media maken tegenwoordig bijna standaard onderdeel uit van een marketingcampagne. 

Een andere functie van social media is om te fungeren als een extra onderdeel van de klantenservice-mix. Een bedrijf dat online aanwezig is en via social media antwoord geeft op de vragen van klanten, wordt doorgaans snel gezien als betrouwbaar. Het laat zien dat u actief feedback oppakt en de zorgen van klanten serieus neemt. Dankzij de koppeling met de CRM-oplossing kan u tevens de impact van uw activiteiten op social media eenvoudig meten en analyseren. 

Lees ook: ‘Social CRM: CRM en sociale media koppelen

(5) Loyaliteitsprogramma’s

Tot slot wordt het, zoals eerder vermeld, voor moderne retailers steeds belangrijker om klanten niet alleen voor zich proberen te winnen, maar om hen tevens te verbinden aan het bedrijf. Als men niet alleen tevreden is over de kwaliteit van het product, maar ook over de bijbehorende ervaring, waarom zouden ze dan nog elders gaan shoppen?

Loyaliteitsprogramma’s kunnen hierbij ondersteunen. Beloon klanten voor het terugkomen bij uw winkel, activeer en motiveer hen om herhaald aankopen bij u te doen. Dankzij de koppeling met het CRM-systeem kan u eenvoudig een gepersonaliseerde kortingsactie aan het desbetreffende klantaccount koppelen. 

Het Retail CRM

In de zoektocht naar geschikte CRM voor een kledingwinkel, is het belangrijk dat ze op zoek gaan naar een branchespecifiek systeem. Voor retailers wordt dit ook wel het Retail CRM genoemd. Deze systemen zijn ontwikkeld door leveranciers met kennis van de branche en zijn dus vaak voorzien van alle functionaliteiten waar kledingwinkels de meeste behoefte aan hebben. 

Dit zal retailers helpen om mee te blijven bewegen in dit dynamische tijdperk. De centrale database, waarin alle gegevens van uw klanten samenkomen, geeft u inzichten waarmee u meer kans maakt om de klant voor u te winnen. De moderne retailer kan dus eigenlijk niet meer zonder. 

Is uw kledingwinkel op zoek naar een softwaresysteem dat kan ondersteunen bij het beheren van klantrelatieprocessen? Vul dan het formulier op onze leverancier-onafhankelijke vergelijkingspagina in en ontdek welke leveranciers u van dienst kunnen zijn!

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

5 punten die op geen enkele CRM-checklist mogen ontbreken

Met behulp van een CRM-checklist begint u goed voorbereid aan uw zoektocht naar het perfecte CRM-systeem.

Lees verder

CRM-software voor de bouwsector

Projectmanagement, mobiele beschikbaarheid en planning-software: dit zijn de manieren waarop bouwbedrijven kunnen profiteren van CRM-software.

Lees verder