Contextual Targeting: de ultieme marketingstrategie
De juiste content, op het juiste moment en op de juiste plaats: dit is alles wat u moet weten over Contextual Targeting.
Het is voor marketeers een enorme uitdaging om ervoor te zorgen dat zij de boodschap van hun organisatie op een overtuigende en inspirerende manier met de wereld delen. Deze boodschap dient er namelijk voor te zorgen dat de ontvangers besluiten om met u in zee te gaan.
Maar een goede boodschap is één ding, misschien nog wel belangrijker is de vraag: waar kan ik in contact komen met onze doelgroep? Veel organisaties kiezen hier voor de optie van betaald adverteren op zoekmachines. Een goede manier om in contact te treden met de doelgroep, maar hoe weet u dan zeker dat de boodschap de juiste mensen ook daadwerkelijk bereikt? In andere woorden: hoe zorgen we ervoor dat we niet zomaar op gevoel gaan adverteren, in de hoop dat het de beoogde ontvanger uiteindelijk bereikt?
Inhoudsopgave
Contextual Targeting: een definitie
Contextual Targeting is een digitale marketingstrategie waarin u uw advertenties zoveel mogelijk op relevante websites laat zien. U adverteert dus niet zomaar op een willekeurige locatie. Gebaseerd op de door u aangeleverde keywords, onderwerpen, locaties en talen gaat de zoekmachine op zoek naar websites die hierop aansluiten.
Behavioral Targeting
Daar waar Contextual Targeting een relatief nieuwe vorm van adverteren is, zijn we waarschijnlijk allemaal beter bekend met Behavioral Targeting. Hier houdt de zoekmachine de internetgebruiker nauwlettend in de gaten: het ziet welke websites u bezoekt en bouwt op basis van deze gegevens een profiel van u op.
We hebben het allemaal wel eens meegemaakt: u bent op zoek naar een nieuwe televisie, maar weet nog niet zo goed welke. Dus gaat de online zoektocht van start. Met een aantal televisies op het verlanglijstje besluit u de zoektocht tijdelijk te staken; de elektronicawinkel is immers om de hoek, dus u kan morgen mooi even langsgaan om de modellen in het echt te bekijken.
Later die avond gaat u voor het slapen nog even scrollen door uw social media-kanaal naar keuze en wat is waarschijnlijk één van de eerste dingen die u ziet: een advertentie met daarin een prachtige korting op een flatscreen tv. U heeft zojuist te maken gehad met Behavioral Targeting en bevindt u (figuurlijk) in het vizier van de aanbieder; die zijn uiterste best gaat doen om u te overtuigen voor hen te kiezen.
Behavioral vs. Contextual
Het verschil zit hem dus in de beoogde doelgroep. Behavioral Targeting is in het geval van een elektronicazaak logisch, er is namelijk een enorme markt voor televisies en dergelijke. Daar heeft nagenoeg iedereen er één van in huis staan.
Maar sommige bedrijven leveren hun producten of diensten aan een specifieke doelgroep. Stel dat u de eigenaar van een winkel voor kinderkleding bent, dan valt er al een duidelijke doelgroep te specificeren. Uw advertentie zal in dat geval waarschijnlijk niet enorm succesvol zijn op een medium waarop veelal jongeren, of juist ouderen zich bevinden. In dat geval komt Behavioral Targeting dus uiterst goed van pas, u zorgt er zodoende voor dat de advertentie op de juiste plaats, op het juiste moment aan de juiste doelgroep wordt getoond.
Contextual Targeting: een handleiding
Dus, hoe gaat iemand van start met een Contextual Targeting-strategie? Om te beginnen moet men goed nadenken over de beoogde doelgroep. Aan wie proberen wij ons product te verkopen? Een schets van deze doelgroep omvat gegevens als leeftijd, interesses, locatie en misschien zelfs zaken als opleidingsniveau. Dat hangt natuurlijk geheel van het product af. Het kan in deze gevallen helpen om een zogeheten 'ijk figuur' te creëren, oftewel een schets van de klant die u probeert te bereiken.
Keywords en websites
Vervolgens is het tijd om, op basis van dit geschetste beeld van uw klant, aan de slag te gaan met keywords. Deze keywords bepalen de route van uw advertentiecampagne. Verkoopt u dierenvoeding? Dan kan die term natuurlijk niet ontbreken, maar is het ook belangrijk dat woorden als ‘hondenvoer’ of, wellicht wat specifieker, ‘natvoer voor katten’ niet ontbreken.
Het advies van Google is om tussen de 5 en 50 keywords te gaan zitten, en om ze kort maar krachtig te houden. Een lange zin vol met op het oog lijkende relevante woorden klinkt wellicht interessant, maar de kans is groot dat men hier niet direct naar op zoek is.
In deze stap is het ook belangrijk om te onderzoeken hoe uw ijk figuur zich online gedraagt. Wat voor websites zal de gemiddelde eigenaar van een huisdier weleens bezoeken? Online fora of informatieve websites over dieren zijn waarschijnlijk goede plekken om uiteindelijk op te adverteren.
De klantreis
De twee voorgaande stappen schetsen eigenlijk het beeld van de reis die uw ideale klant aflegt. U weet wie ze zijn, waar ze interesse in hebben en u hebt ingespeeld op de woorden waarvan u overtuigd bent dat zij die op het internet opzoeken. En zij die weten waar de klant zich bevindt, zijn beter in staat om hen op de juiste plaats te benaderen.
Lees ook: "Customer Centricity: vanaf moment één klantgerichtheid"
De rol van CRM-software
Tot dusverre klinkt dat dus allemaal best aardig. Maar hoe komt men aan deze informatie? Om die specifieke reden is Customer Relationship Management (CRM)-software in het leven geroepen, en dus is het een onmisbare schakel in een effectieve Contextual Targeting-strategie.
Het CRM-systeem fungeert als de centrale database waarin alle klantrelatieprocessen samenkomen. Alle interacties, klantgegevens en de aankoopgeschiedenis worden hierin vastgelegd. Het is dus deze data die u kan raadplegen om een volledig 360° beeld van de klant te verkrijgen.
Omdat de CRM-omgeving in staat is om bepaalde gegevensstromen geautomatiseerd op te halen en dit met behulp van een analytisch CRM eenvoudig geëvalueerd kan worden, bespaart dit aanzienlijk veel tijd, moeite en op de langere termijn dus ook geld. CRM-software is dan ook een must voor iedere organisatie die serieus overweegt om aan de slag te gaan met Contextual Advertising (en eigenlijk ook voor degenen die dit niet overwegen).
Samenvattend
Contextual Targeting kan een enorme verrijking zijn van de online marketingstrategie van een bedrijf. Het specifiek targeten en benaderen van een specifieke doelgroep kent twee grote voordelen: niet alleen is het bedrijf veel nadrukkelijker met de klant bezig en krijgt het een steeds beter beeld van hen, ook voor de klant zelf is het een prettige ervaring.
Reclames worden doorgaans als irritant ervaren, maar dit effect neemt aanzienlijk af op het moment dat de reclame gaat over iets waarin u interesse heeft. Iemand die een nieuwsartikel over voetbal aan het lezen is, zal zich waarschijnlijk minder storen aan een advertentie van een voetbal-webshop. Effectieve Contextual Targeting zorgt ervoor dat uw boodschap/aanbieding een verrijking is van de ervaring, in plaats van een verstoring.
In een tijdperk waarin het alleen maar uitdagender wordt om een Behavioral Targeting-strategie te hanteren (om privacy-gerelateerde redenen) is Contextual Targeting dé manier om bij uw klant de juiste snaar te raken. Het CRM-systeem, dat de rol van centrale database vervult, kan in dit proces absoluut niet ontbreken.
Bronnen
HubSpot: ‘What Is Contextual Targeting, in the Context of Ads?’ - Rebecca Riserbato, 19 januari 2024.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
5 punten die op geen enkele CRM-checklist mogen ontbreken
Met behulp van een CRM-checklist begint u goed voorbereid aan uw zoektocht naar het perfecte CRM-systeem.
Lees verderCRM-software voor de bouwsector
Projectmanagement, mobiele beschikbaarheid en planning-software: dit zijn de manieren waarop bouwbedrijven kunnen profiteren van CRM-software.
Lees verder