De voordelen van Cloud CRM voor het mkb
Ontdek waarom een Cloud CRM bijzonder geschikt is voor het midden- en kleinbedrijf.
Voor kleine en middelgrote bedrijven is het lang de vraag geweest of de investering in CRM-software een goede keuze zou zijn. Nu velen inmiddels de onomstreden voordelen van de software zelf hebben ontdekt, blijven sommigen nog achter met de vraag: voor welke licentiemodel moeten we nu kiezen? Om een antwoord op deze vraag te kunnen geven, kijken wij naar de voordelen van Cloud CRM-software. Maar eerst: wat doet CRM-software ook alweer precies?
Inhoudsopgave
Wat is een CRM-systeem?
Om te kunnen begrijpen waarom het mkb niet meer zonder CRM-oplossingen kan, is het belangrijk om even stil te staan bij de betekenis van het begrip. CRM, oftewel Customer Relationship Management, draait om de consistente oriëntatie van een bedrijf op haar eigen klanten. In andere woorden is CRM dus alles dat met de klant te maken heeft. Denk hierbij aan de vakgebieden marketing, verkoop en klantenservice.
Het CRM-systeem is een software applicatie die helpt bij het automatiseren van bepaalde processen en is een systeem dat alle klantgerelateerde gegevens binnen één centrale omgeving samenbrengt. Wanneer een van uw klanten een bestelling doet, reageert op uw social media-berichten of een e-mail naar de klantenservice stuurt.. het wordt allemaal vastgelegd binnen de CRM-omgeving.
Meer zicht op uw klant
Daar zorgt het CRM-systeem dus voor. Analysemogelijkheden binnen het systeem stellen u in staat om bepaalde inzichten te verzamelen, die u iets vertellen over het doen en laten van uw klant. En pas wanneer u weet waarnaar uw klant op zoek is, bent u écht in staat om hierop in te spelen.
Meer weten over de voordelen van CRM voor het mkb? Klik dan hier.
Het Cloud CRM
Maar wat is een Cloud CRM dan precies? Het antwoord is eigenlijk vrij simpel: het is namelijk de manier waarop het CRM-systeem wordt geïmplementeerd. Daar waar men in het verleden vooral koos voor een on-premises aanpak, wat inhoudt dat de software bij het bedrijf op locatie werd geïnstalleerd, is ‘de cloud’ in de afgelopen jaren steeds populairder geworden.
Een van de belangrijkste kenmerken van cloudgebaseerde software is het feit dat alles via uw leverancier verloopt. U huurt een licentie om gebruik te maken van de software en bent dus niet in het bezit van het systeem. Laten we de belangrijkste voordelen van cloudgebaseerde software eens op een rij zetten:
- Het vereist weinig kennis. Al het onderhoud wordt uitgevoerd door uw provider. U hoeft dus helemaal geen verstand te hebben van de software, om er gebruik van te kunnen maken.
- De investering is minder risicovol. Omdat on-premises software bij u op locatie wordt geïnstalleerd, zijn de initiële kosten een stuk hoger. Voor cloud-software betaalt men een vast bedrag per maand. Daarnaast is een systeem in de cloud een stuk sneller ‘up and running’.
- Cloud CRM is flexibeler. Het is erg belangrijk dat een CRM-systeem voor het mkb flexibel en schaalbaar is. Daar waar het bedrijf nu uit 10 medewerkers bestaat, kan dat over een jaar misschien wel verdubbeld zijn. Omdat cloud-applicaties makkelijker aangepast kunnen worden, zijn ze tevens een stuk flexibeler en daarom aantrekkelijker voor het midden- en kleinbedrijf.
- Betere samenwerking, waar dan ook. Dankzij deze software is het systeem niet aan een bepaalde locatie gebonden. Zo heeft u toegang tot uw klantgegevens, waar u ook bent (u moet uiteraard wel met het internet verbonden zijn). Dit is bijvoorbeeld erg handig voor verkopers, die via een tablet of laptop bij een klant op locatie toegang hebben tot relevante gegevens.
Kritiek op de cloud
Natuurlijk zijn er niet alleen maar voordelen, anders zou ieder bedrijf op aarde inmiddels wel voor een systeem in de cloud hebben gekozen. Maar laten we beginnen met een aanname die velen hebben, die vrij achterhaald is.
Als u kiest voor een model in de cloud, dan vertrouwt u uw softwareleverancier uw privacygevoelige gegevens toe. Er zijn mensen die dat niet helemaal vertrouwen, of denken dat de data online kwetsbaarder is. Hoewel cloudspecialisten volop investeren in hoogwaardige cybersecurity, kan het voor sommigen een reden zijn om te kiezen voor een on-premises CRM.
Een ander potentieel nadeel van Cloud CRM is de vereiste dat gebruikers moeten beschikken over een internetverbinding. Is er even geen internet, dan heeft men vaak geen toegang tot de gegevens in het CRM. Bijzonder onhandig wanneer u bijvoorbeeld bij een klant op locatie bent.
Toch hebben CRM-leveranciers hier tegenwoordig ook een antwoord op. Zo kan data bijvoorbeeld offline gesynchroniseerd worden. Natuurlijk kan u vanwege het gebrek aan een internetverbinding niet in real-time een update van uw collega in het systeem zien, maar u kan in ieder geval wel verder werken en zelf een opmerking achterlaten. Zodra u weer online bent, zal het systeem alle informatie updaten.
Conclusie: Cloud CRM is bijzonder aantrekkelijk voor het mkb
Al met al is een cloud-oplossing dus erg interessant voor het midden- en kleinbedrijf. Een Cloud CRM biedt mogelijkheden om bedrijfsprocessen te optimaliseren, zonder direct een al te grote investering te moeten doen. De flexibiliteit van het licentiemodel is daarnaast ook bijzonder prettiger voor het mkb; zeker als men nog moet ontdekken hoe het systeem precies werkt en welke voordelen ze er uit kunnen halen.
In het verleden was er veel kritiek op cloudgebaseerde software. Men was namelijk in de veronderstelling dat het niet veilig genoeg zou zijn. Toch hoeven ondernemers zich hier niet langer zorgen over te maken. Natuurlijk is geen enkel systeem volledig ‘hackerproof’, maar een softwareleverancier kan haar cloudomgeving vaak beter beschermen dan dat een bedrijf dat zelf zou kunnen. Door het beheer van uw CRM-systeem over te dragen aan een leverancier die verstand van zaken heeft, kunt u zich focussen op hetgeen dat er het meeste toe doet: uw klant.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Wat is Enterprise Resource Planning (ERP)?
Wat de afkorting CRM inhoudt, dat weten we allemaal inmiddels wel. Maar wat is ERP precies? En wat heeft het met CRM te maken?
Lees verderWat is low-code CRM-software?
Dankzij low-code software kunnen bedrijven hun applicaties zonder coderingskills naar eigen voorkeur inrichten.
Lees verder