7 manieren om aan de slag te gaan met e-mail marketing
E-mail marketing kan uitstekende resultaten voor jouw bedrijf opleveren. Er zitten echter wat haken en ogen aan.
In 2008 maakte slechts 64% van het MKB gebruik van e-mail marketing. Dat percentage ligt vandaag de dag op maar liefst 98%. De reden hiervoor is duidelijk: E-mail marketing werkt beter dan elk ander marketinginstrument om omzet te genereren.
Eén van de grootste uitdagingen die genoemd worden door het MKB die e-mail marketing gebruiken, is de angst dat hun abonnees de e-mails als spam opvatten en ze hiermee hun doel voorbij schieten. In dit artikel laten we jou zeven manieren zien om aan de slag te gaan met e-mail marketing.
1. Maak een plan
Voordat je een e-mail campagne gaat opzetten, moet je een plan maken. Dit helpt om duidelijkheid te scheppen over jouw doelen, aanpak en eventuele vervolgstappen die je moet nemen.
2. Houd de campagne simpel en gestructureerd
Vaak worden er meerdere boodschappen in één campagne gestopt om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Ons advies is om het tegenovergestelde te doen, houd jouw boodschap beknopt, makkelijk leesbaar en relevant.
Wanneer je nog nooit een e-mail campagne hebt gemaakt zijn de "Four Ps” van Persuasive Email Copywriting van Jack Price een prima uitgangspunt.
De P's helpen om structuur aan te brengen in jouw e-mail campagne zodat jij de aandacht van je lezers kunt vasthouden en ze stimuleert om te reageren.
- Promise
- Picture
- Proof
- Push
Begin met jouw klanten te overtuigen (Promise), zoals bijvoorbeeld een oplossing op hun probleem. Laat de lezer vervolgens middels een verhaal een beeld (Picture) vormen over de situatie. Lever bewijs (Proof), dit kan door middel van (case)studies of referenties. Zorg er tenslotte voor dat je duidelijk aangeeft wat de lezer moet doen begeleiding (Push). Dit geef je aan door een link toe te voegen voor het kopen van een product/dienst of een gratis download aan te bieden.
3. Test de e-mailberichten
Er zijn verschillende mogelijkheden om jouw e-mail campagnes uit te proberen. Het hoeft niet duur of tijdrovend te zijn, maar elke e-mail moet op z'n minst door een collega worden nagelezen voordat je op verzenden drukt.
Het is ook belangrijk om jouw e-mailberichten op verschillende apparaten te bekijken. Hoe leest de e-mail op een tablet of mobiele telefoon? Worden de afbeeldingen in alle e-mailprogramma's goed weergegeven?
4. Zorg voor een goede timing
Klanten lezen e-mails op verschillende tijden en om verschillende redenen. Je wilt dus dat jouw e-mail in de inbox van de klant terecht komt wanneer de kans het grootst is dat de klant deze zal lezen. Verplaats je in de positie van de klant. Ga na of jouw klanten hun e-mails 's ochtends vroeg openen, of misschien thuis op de bank aan het eind van de dag. Dit is van invloed op het tijdstip dat je jouw e-mail verstuurt.
5. Personaliseer uw e-mails
Jouw klanten zullen wellicht veel overeenkomsten hebben, maar in feite zijn ze allemaal heel verschillend. Mensen willen graag als bijzonder worden gezien. Met CRM software kun je persoonlijke elementen toevoegen aan een e-mail campagne. Hierdoor lijkt de campagne afgestemd te zijn op de afzonderlijke ontvangers. Jij bepaalt natuurlijk zelf in hoeverre jij jouw e-mail campagne personaliseert.
6. Vraag vooraf toestemming
Het is wettelijk verplicht om toestemming te hebben van de ontvangers voordat een e-mail campagne naar een specifieke doelgroep wordt gestuurd. Het is niet alleen beleefd om klanten vooraf toestemming te vragen voor het gebruik van hun e-mailadres voor het versturen van mailings, het is ook een verplicht onderdeel van de GDPR wetgeving die in mei 2018 van kracht wordt.
7. Meet de resultaten
Zoals bij elk marketinginstrument, is het zaak om de resultaten van je campagnes te meten. Aan de hand van deze belangrijke prestatie-indicatoren (KPI's):
- Percentage e-mails dat wordt ontvangen
- Percentage e-mails dat wordt geopend
- Doorklik percentage
Het ontvangst percentage wordt berekend door het aantal verstuurde e-mails te vergelijken met het aantal e-mails dat bij je abonnees is afgeleverd. Een e-mail wordt niet afgeleverd als een e-mailadres verwijderd is of niet klopt.
Het open percentage wordt berekend door het aantal afgeleverde e-mails te vergelijken met het aantal mensen dat de e-mail heeft geopend.
Het doorklikpercentage wordt berekend door het aantal geopende e-mails te vergelijken met het aantal mensen dat op een link of afbeelding in de e-mail klikt.
Door deze KPI's in de gaten te houden, kun je nagaan wat het beste werkt in jouw e-mail campagnes. Als je bijvoorbeeld merkt dat een e-mail campagne met een korte onderwerp regel vaker wordt geopend dan een campagne met een langere onderwerp regel, kun je proberen om de onderwerp regels kort te houden.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
5 punten die op geen enkele CRM-checklist mogen ontbreken
Met behulp van een CRM-checklist begint u goed voorbereid aan uw zoektocht naar het perfecte CRM-systeem.
Lees verderCRM-software voor de bouwsector
Projectmanagement, mobiele beschikbaarheid en planning-software: dit zijn de manieren waarop bouwbedrijven kunnen profiteren van CRM-software.
Lees verder