5 Tips om ervoor te zorgen dat uw medewerkers graag werken met een CRM
Er zijn een aantal basisregels die bepalen of uw CRM-systeem een succes wordt of niet.
1. Start met een goed gevuld klantenbestand
Indien gebruikers bijvoorbeeld een klant niet kunnen vinden, kan dit een reden zijn voor hen om het CRM-systeem niet te gebruiken. Een goed gevuld CRM-systeem nodigt uit om mee te werken en geeft geen reden om het niet bij te houden.
2. Maak duidelijk dat de gebruikers er zelf beter van moeten worden
Het CRM-systeem is geen controlemiddel van de manager, maar een hulpmiddel voor de gebruiker dat leidt tot meer omzet.
3. Maak een keus in wat u allemaal wilt vastleggen en maak hier vervolgens generieke afspraken over
Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruiken van vaste percentages bij de verkoopkansen. Als iedereen dezelfde percentages aanhoudt is het een stuk eenvoudiger om werk van elkaar over te nemen bij vakantie of ziekte.
4. Gebruik de verkooppijplijn tijdens het verkoopoverleg als leidraad
Hiermee laat u zien dat het CRM serieus genomen wordt en dat uw medewerkers het niet voor niets invullen.
5. Enthousiasmeer werknemers door mensen die het CRM-systeem goed invullen te belonen
Dit kan bijvoorbeeld door per (half) jaar de beste gebruiker te belonen. U kunt het ook koppelen aan de bonus van uw verkoopmedewerkers.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Is een on-premises CRM geschikt voor zelfstandigen?
Ontdek waarom ook deze ondernemers kunnen profiteren van een CRM-systeem en of een on-premises oplossing interessant is.
Lees verder5 punten die op geen enkele CRM-checklist mogen ontbreken
Met behulp van een CRM-checklist begint u goed voorbereid aan uw zoektocht naar het perfecte CRM-systeem.
Lees verder