Fysiotherapie

4 functies van CRM software voor fysiotherapeuten

Fysiotherapeuten profiteren van CRM-software met geïntegreerd afsprakenbeheer, elektronische patiëntendossiers (ePA), marketing en facturering.

Ook in de medische sector is het gebruik van bedrijfssoftware om relaties met klanten (patiënten) digitaal vorm te geven, zeer wijdverbreid. Dit geldt zowel voor tandartsen als voor fysiotherapeuten. Hieronder wordt daarom stilgestaan bij de belangrijkste eigenschappen van CRM-software voor de zorgsector, met de focus op praktijksoftware voor fysiotherapeuten.

Inhoudsopgave

CRM software voor fysiotherapeuten

Bij de doorsnee CRM software gaat het om het consequent afstemmen van een organisatie op de eigen klanten en de daarbij behorende, systematische inrichting van klantrelatieprocessen. In de zorg hebben we het niet over klanten, maar over patiënten.

De aanpak blijft echter hetzelfde. Ook hier gaat het om het zo efficiënt en helder mogelijk inrichten van relaties of relatieprocessen met patiënten. Passende software helpt zorginstellingen daarbij.

Waarom is een branchespecifieke CRM voor de fysiotherapeut vereist?

Dit hangt direct samen met het gebruik van geschikte software om patiëntenrelaties te beheren. In de gezondheidssector staat echter ook de samenwerking met andere instellingen op de voorgrond. Het gaat daarbij vooral om het doorverwijzen van patiënten. Dit is ook het geval op het gebied van fysiotherapie.

Koppel contacten aan meerdere instellingen

CRM in de zorg verschilt van traditionele CRM-systemen doordat deze softwaresystemen speciaal zijn ontworpen voor gebruik in zorginstellingen. Dit betekent bijvoorbeeld dat een contactpersoon ook aan meerdere instellingen of organisaties kan worden toegewezen.

Omdat artsen vaak in meerdere zorginstellingen werken, is dit een belangrijk kenmerk van CRM-systemen voor de gezondheidszorg. Bij generieke systemen vraagt dit veelal om uitgebreide aanpassingen.

Gegevens uit laboratoriuminformatiesystemen & Co.

Daarnaast verenigen en stemmen CRM-systemen voor de zorg automatisch gegevens uit laboratoriuminformatiesystemen, facturen, leveringen, koeriersdiensten, debiteuren en andere bronnen. Generieke CRM-systemen kunnen dit meestal ook niet zonder uitgebreide aanpassingen.

De voordelen van CRM software voor fysiopraktijken

Het gebruik van geschikte Healthcare CRM-software voor fysiotherapeuten kan tal van voordelen opleveren op verschillende gebieden:

Patiëntacquisitie

Enerzijds ondersteunt holistisch klant- en patiëntrelatiebeheer praktijken bij het werven van patiënten. Dit gebeurt enerzijds door adequate marketing van de eigen diensten en anderzijds door elektronische overboekingen vanuit andere zorginstellingen via het CRM.

Langdurige loyaliteit

Aan de andere kant zorgt CRM in de zorgsector ook voor een betere patiëntloyaliteit. Centraal databeheer reduceert bijvoorbeeld wachttijden, wat uiteindelijk de patiënten ten goede komt.

Vermindering van de administratieve inspanning

Tegelijkertijd zorgt de vermindering van de administratieve inspanning ervoor dat medewerkers zich kunnen concentreren op meer doelgerichte activiteiten. Last but not least omvat dit ook de patiëntenzorg.

Functionaliteiten voor fysiotherapeuten

Op dit punt moeten we de belangrijkste functies van CRM-software voor fysiotherapeuten nader bekijken. In principe overlappen de verantwoordelijkheden van praktijksoftware elkaar in wezen, ongeacht de specialisatie van de praktijk.

De belangrijkste toepassingsgebieden van oefensoftware voor fysiotherapeuten zijn:

  • Beheer van patiëntendossiers
  • Planning
  • Marketing
  • Facturering

Beheer van patiëntendossiers

Vooral sinds begin 2021 speelt het elektronisch patiëntendossier een belangrijke rol in het beheer van patiëntendossiers. Sinds 1 januari 2021 heeft iedereen met een wettelijke zorgverzekering de mogelijkheid om van zijn zorgverzekeraar een elektronisch patiëntendossier (ePA) te ontvangen.

Hierin worden alle medische bevindingen en gegevens van eerdere onderzoeken en behandelingen buiten de ziekenhuis- en praktijkgrenzen opgeslagen. De integratie van ePA en praktijksoftware zorgt voor een naadloze informatiestroom tussen de praktijk, verwijzende voorzieningen en patiënten.

Planning

De dagelijkse routine in de praktijk is meestal hectisch en nauwkeurig getimed. Kleine vertragingen kunnen daarom de timing van de hele werkdag beïnvloeden. Het resultaat zijn lange wachttijden en ontevreden patiënten. Om dit te voorkomen moet een planningssysteem altijd een van de centrale elementen van oefensoftware voor fysiotherapeuten zijn.

Marketing

Uiteindelijk is een fysiotherapeut ook een ondernemer die een dienst aanbiedt aan potentiële klanten of patiënten. Om dit te doen, moet het echter eerst dienovereenkomstig op de markt worden gebracht. In het tijdperk van digitale transformatie speelt uw eigen internetaanwezigheid een bijzonder belangrijke rol.

Elke praktijk zou een eigen website moeten hebben, die gekoppeld is aan het CRM-systeem. Patiënten kunnen dan bijvoorbeeld buiten kantooruren een afspraak aanvragen. De aanvraag wordt dan direct via de website naar het systeem gestuurd.

Facturering

Ook facturering en facturatie kunnen onder de reikwijdte van de CRM-software vallen. Alle belangrijke informatie die nodig is voor facturatie is hier immers meestal al aanwezig. Zodra de overeengekomen dienst is geleverd, kan deze worden gefactureerd aan de zorgverzekeraar van de patiënt. Sinds de inwerkingtreding van de Wet Modernisering GKV (GMG) gebeurt dit elektronisch.

Dienstverleners - in dit geval fysiotherapeuten - zijn daarom verplicht de rekening door middel van elektronische gegevensoverdracht of elektronisch bruikbare gegevensdragers naar de zorgverzekeraars te sturen (zie mobileos.de, 3 december 2021). Een geschikte branchespecifieke CRM-software met facturering en facturering kan praktijken helpen.

Conclusie: de juiste CRM-software voor fysiotherapeuten

De CRM-markt is enorm divers, zodat voor elke specialisatie wel een passend systeem te vinden is. Ook in het segment Healthcare CRM zijn er specifieke oplossingen voor fysiotherapeuten, tandartsen etc. die speciaal zijn afgestemd op de wensen van deze beroepsgroepen.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten
on-premises

Is een on-premises CRM geschikt voor zelfstandigen?

Ontdek waarom ook deze ondernemers kunnen profiteren van een CRM-systeem en of een on-premises oplossing interessant is.

Lees verder

5 punten die op geen enkele CRM-checklist mogen ontbreken

Met behulp van een CRM-checklist begint u goed voorbereid aan uw zoektocht naar het perfecte CRM-systeem.

Lees verder