10 redenen waarom verkopers CRM nodig hebben
Sales managers zien meestal wel in wat de voordelen zijn van het gebruik van een Customer Relationship Management (CRM) systeem.
Zij begrijpen dat hun verkoopgegevens bij het gebruik van CRM centraal worden opgeslagen en altijd beschikbaar zijn.
Hoe zit het met de gemiddelde verkoper?
In het begin zijn verkopers meestal niet direct enthousiast over het gebruik van CRM. CRM is de zoveelste nieuwste tool, wat meer werk betekent en een nieuwe tool voor de manager om hun werk te controleren. Ook is het vervelend dat het extra tijd kost om gegevens in te voeren. Het houdt hen af van hun eigenlijke werk: verkopen. Dit artikel gaat niet over de vraag waarom verkopers niet direct enthousiast zijn over CRM, maar het gaat over de manier waarop CRM het leven van verkopers makkelijker kan maken.
Een uitstekend maar ondergewaardeerd verkoopmiddel
CRM helpt letterlijk om de verkoop een boost te geven. Wat is er nu belangrijker voor een verkoper dan het behalen van targets? Volgens The Tas Group haalt gemiddeld twee derde van alle verkopers de gestelde targets niet. Verder bleek uit onderzoek door Innoppl Technologies dat 65% van de verkopers die mobiele CRM gebruikten hun targets halen, terwijl 78% van degenen die dat niet doen hun targets niet halen.
Ondanks al deze voordelen lijken niet alle verkopers warm te lopen voor CRM in hun dagelijkse routine. In de grafiek hieronder is te zien dat 87% van de verkopers CRM niet op waarde weet te schatten; zij denken dat hun leidinggevende het wil gebruiken om hun activiteiten te controleren. Dit zorgt ervoor dat ze alleen “vinkjes zetten” in het systeem, zonder de daadwerkelijke waarde in te zien.
De voordelen van CRM voor de verkopers zijn misschien niet direct duidelijk, maar wanneer op de juiste manier toegepast zorgt CRM voor geweldige resultaten.
Wat kan CRM betekenen voor verkopers?
Zonder te overdrijven kunnen we stellen dat dit de grootste uitdagingen zijn waar verkopers mee te maken krijgen: 1) hoe moet je leads kwalificeren en erop reageren? en 2) hoe stel je prioriteiten vast bij je verkoopactiviteiten?
CRM is een instrument dat meer doet dan deze belangrijke uitdagingen oplossen. CRM regelt ook andere zaken die minstens zo belangrijk zijn.
In dit artikel bieden we je 10 redenen waarom verkopers CRM nodig hebben:
1. Een veilige opslagruimte
Contacten, verkoopkansen en agenda worden veilig en centraal opgeslagen op één locatie.
2. Je tijd op professionele wijze indelen en managen
CRM helpt verkopers om hun agenda te optimaliseren en om prioriteiten te stellen zodat klanten niet vergeten worden en er op tijd contact gezocht wordt met belangrijke prospects.
3. Activiteiten rapporten? – Een koud kunstje!
CRM maakt het verkopers makkelijker om hun wekelijkse of maandelijkse rapportages voor het management op te stellen. Het proces is geautomatiseerd en transparant.
4. Stop met zoeken, werk doelgericht
Met CRM kunnen verkopers gegevens in segmenten indelen en waardevolle verkoopkansen opsporen met behulp van selecties op basis van ingegeven criteria. Dat bespaart u urenlang knippen en plakken vanuit verschillende documenten.
5. Blijf altijd op de hoogte
Doordat je met CRM altijd de agenda’s van andere collega’s in kunt zien en alle correspondentie op een centrale plek gearchiveerd kan worden, blijft iedereen op de hoogte van wat er speelt.
6. Altijd op tijd voor nieuwe orders
Aangezien CRM alle communicatie met klanten bijhoudt, weten verkopers precies wanneer zij contact met de klant moeten opnemen, bijvoorbeeld voor vervanging van een product of het aanbieden van nieuwe producten of diensten.
7. Stroomlijn je verkoopprocessen
Met CRM stroomlijn je de gehele verkoopcyclus. Daardoor worden meer orders gesloten en bereiken verkopers hun targets sneller.
8. Weet wat je klanten echt willen
Alle klantgegevens zijn opgeslagen in een CRM oplossing. Daardoor kunnen verkopers de behoeften van de klanten analyseren en zelfs anticiperen op hun vragen.
9. Bespaar op administratieve taken
CRM verlost de verkopers van administratieve taken. Terugkerende handelingen, die veel tijd kosten en weinig winst opleveren, nemen minder tijd in beslag.
10. Bespaar geld
Een CRM-systeem vergt een initiële investering, maar uiteindelijk bespaar je er geld mee! Verkopers profiteren van CRM, doordat het aantal fouten afneemt in orders of offertes.
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
5 punten die op geen enkele CRM-checklist mogen ontbreken
Met behulp van een CRM-checklist begint u goed voorbereid aan uw zoektocht naar het perfecte CRM-systeem.
Lees verderCRM-software voor de bouwsector
Projectmanagement, mobiele beschikbaarheid en planning-software: dit zijn de manieren waarop bouwbedrijven kunnen profiteren van CRM-software.
Lees verder